Werving nieuwe BHV'ers, de beste manier?

Auteur Topic: Werving nieuwe BHV'ers, de beste manier?  (gelezen 9987 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 29 oktober 2006, 12:24:09
Hoe is de aanwas van nieuwe BHV'ers geregeld in de meeste bedrijven?

Er is meen ik voor grote bedrijven een verplichting om 1 aanwezige BHV'er op iedere 50 aanwezige werknemers te hebben. Maar als je dit niet haalt, wat is dan de beste manier om mensen te werven? Zelf werk ik in een kantoorgebouw met zo'n 1500 werknemers.

Vrijwilligers werven? Maar hoe pak je dat het beste aan? Hoe enthousiasmeer je mensen om als hulpverlener beschikbaar te zijn?

Verplichten? Maar hoe zit het dan met de motivatie? Als het MOET, volgt men dan de herhalingslessen EHBO bijv. wel?

Zou hier graag eens ideeën over horen. Bij voorbaat dank. :)


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


vinma

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2006, 10:42:00
Hoe is de aanwas van nieuwe BHV'ers geregeld in de meeste bedrijven?

Er is meen ik voor grote bedrijven een verplichting om 1 aanwezige BHV'er op iedere 50 aanwezige werknemers te hebben. Maar als je dit niet haalt, wat is dan de beste manier om mensen te werven? Zelf werk ik in een kantoorgebouw met zo'n 1500 werknemers.

Vrijwilligers werven? Maar hoe pak je dat het beste aan? Hoe enthousiasmeer je mensen om als hulpverlener beschikbaar te zijn?

Verplichten? Maar hoe zit het dan met de motivatie? Als het MOET, volgt men dan de herhalingslessen EHBO bijv. wel?

Zou hier graag eens ideeën over horen. Bij voorbaat dank. :)

Stuur maar eens een briefje rond, er zijn altijd wel een paar vrijwilligers die zich aanmelden.
Bedrijven lossen het regelmatig op door BHV'ers een bepaalde vergoeding te geven. Uit mijn eigen ervaring zie ik het meeste enthousiasme bij bedrijven waar de BHV'ers een echt "team" vormen. Regelmatig bijeen komen, tests en oefeningen bespreken, betrokkenheid bij de RI&E en het noodplan zijn allemaal zaken die de interesse bij BHV'ers vasthouden.

Let op! 1 BHV'er op 50 mensen is het minimum aantal, en bovendien gerelateerd aan de aard en omvang van het bedrijf. Rekening houdend met vakanties en roosters zul je toch iets meer BHV'ers moeten aanstellen. Als je dan ook nog in een complex pand zit (bijvoorbeeld) heb je er wellicht nóg meer nodig....


kvh

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2006, 19:22:08
Verplichten is inderdaad wel mogelijk maar je ziet het goed, de motivatie. De beste manier om mensen te krijgen is te laten zien wat je hebt. Organiseer een keer een grote oefening met de brandweer, geef voorlichting op de afdelingen kortom: maak mensen bewust.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2006, 12:10:16
Hoi,

wij hebben een enthausiaste BHV, maar inmiddels door verloop een tekort aan BHV'ers. Dus: weer de man op en vertellen wat de BHV doet en inhoud. Vacatures uitzetten op de traditionele manier werkt niet echt. Gewoon vertellen en laten zien wat we doenis de beste manier om mensen bij de BHV te krijgen.

Succes! :)
It's me!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2006, 21:34:05
Hoi,

wij hebben een enthausiaste BHV, maar inmiddels door verloop een tekort aan BHV'ers. Dus: weer de man op en vertellen wat de BHV doet en inhoud. Vacatures uitzetten op de traditionele manier werkt niet echt. Gewoon vertellen en laten zien wat we doenis de beste manier om mensen bij de BHV te krijgen.

Succes! :)

Mijn ervaring is dat bij diverse bedrijven de BHV door de leiding een ondergeschoven kindje is wat alleen maar lastig is en geld kost.
Op deze manier motiveer je mensen ook niet.

Uiteraard zijn er ook veel goede bedrijven die wel weten hoe het moet!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2006, 17:08:47
We hebben dit jaar besloten om een promo folder te maken. Daar leggen we ook in uit wat je moet doen in geval van... weten ze ook wat wij als BHV allemaal uitvreten in de baar izjn tijd ;)
It's me!


Seven of Nine

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2007, 11:09:21
Bij ons is het geen ondergeschoven kindje gelukkig  O0


Bij indiensttreding van een nieuwe medewerking krijgen ze altijd een folder waarin wij onszelf als BHV-ers voorstellen, en tevens onze taken uitleggen.

Daarnaast wordt het regelmatig in alle MT's onder de aandacht gebracht en deze maand hebben we een postercampagne, waarop een defribilator staat afgebeeld met de tekst "Interested in saving lives".

Daarnaast oefenen we regelmatig onder kantoortijd en je merkt dat collega's dat leuk vinden en daardoor ook geinteresseerd raken.

Op bepaalde afdelingen werken we nu zelfs met een wachtlijst.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2007, 09:41:34
Het is een wettelijke verplichting dat de werkgever bhv'ers aanwijst. Kijk eens op www.aantalbhvers.nl een online service van ons om gratis te berekenen hoeveel er nodig zijn.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 21 april 2007, 10:59:41
Hoe is de aanwas van nieuwe BHV'ers geregeld in de meeste bedrijven?

Er is meen ik voor grote bedrijven een verplichting om 1 aanwezige BHV'er op iedere 50 aanwezige werknemers te hebben. Maar als je dit niet haalt, wat is dan de beste manier om mensen te werven? Zelf werk ik in een kantoorgebouw met zo'n 1500 werknemers.

Vrijwilligers werven? Maar hoe pak je dat het beste aan? Hoe enthousiasmeer je mensen om als hulpverlener beschikbaar te zijn?

Verplichten? Maar hoe zit het dan met de motivatie? Als het MOET, volgt men dan de herhalingslessen EHBO bijv. wel?

Zou hier graag eens ideeën over horen. Bij voorbaat dank. :)

Wijziging in de Arbo wet per januari 2007.

Zoals eerder aangekondigd zal de Arbo wet in 1998 ingrijpend veranderen, zeker op het gebied van bedrijfshulpverlening. De veranderingen zijn een reeks van verbeteringen om de ingewikkelde en vooral administratieve handelingen te verruilen naar een meer praktisch, goedkoper en doelmatig veiligheidsbeleid. Het kabinet wil de verantwoordelijkheid voor goede arbeidsomstandigheden bij zowel de werknemers als de werkgevers terugleggen. Hierdoor wordt het mogelijk dat de betrokken partijen zelf invulling aan het Arbo-beleid mogen geven. Met de wijziging beoogd het kabinet de volgende vier belangrijke resultaten.

Ruim tweederde van de Arbo wetgeving wordt geschrapt, alle door Europa opgelegde regels blijven gehandhaafd.
De administratieve lastendruk voor werkgevers dient te verminderen met minimaal 25%.
De inzet van de Arbeidsinspectie dient effectiever en doelmatiger ingezet te worden, meer van de zogenaamde projectcontroles.
De versoepeling van de Arbo regels voor vrijwilligers en thuiswerkers, waarbij de bescherming tegen ernstige arbeidsrisico’s dient te blijven bestaan.
Gevolgen voor de bedrijfshulpverlening.

De regelgeving over de deskundige bijstand op het gebied van bedrijfshulpverlening wordt zoveel als mogelijk in lijn gebracht met de Europese wetgeving, de nationale aanvullende bepalingen zullen zo veel als mogelijk worden geschrapt.

De Europese richtlijn 89/391/EEG spreekt onder andere van:

-     één of meerdere werknemers die een specifieke taak hebben op het gebied van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers die-,

-     afhankelijk van de grootte van het bedrijf, de risico’s e.d. en

-     op basis van risico’s die nooit kunnen worden voorkomen,

-     aangewezen worden en belast zijn met het in praktijk brengen van maatregelen op het gebied van eerste hulp, brandbestrijding en evacuatie van werknemers, ernstig en onmiddellijk gevaar,

-     recht hebben op een passende opleiding, die indien nodig, op gezette tijd worden herhaald.

Zoals hierboven staat vermeld betekent dat er in de praktijk niet echt schokkende veranderingen plaatsvinden, eerder dan dat de regering zich houdt aan de afspraak dat er minder regels op schrift dienen te staan. Hetgeen resulteert in het verdwijnen van de Arbo beleidsregels. De aanvullende Nederlandse beleidsregels  op het gebied van bedrijfshulpverlening vervallen, namelijk:

- de nationale getalsnorm van één BHV-ér op de 50 werknemers, het juiste aantal BHV- ers dient in de toekomst bepaald te worden aan de hand van de beschreven risico’s in de RI&E.

- de RI&E en BHV-verplichting voor vrijwiliggers organisaties (indien van geen ernstig arbeidsrisico’s sprake is).    

Van belang is dat men nu een goed opgestelde Risico Inventarisatie en Evaluatie opstelt.

Hieruit kan men dan bijvoorbeeld bepalen hoeveel BHV- ers voor uw bedrijf nodig zijn. De belangrijkste criteria zijn;

-     de kans dat een ongewenste gebeurtenis zich voordoet;

-     het effect van de ongewenste gebeurtenis,

-     de mate van afwendbaarheid van de ongewenste gebeurtenis, denk hierbij aan de mate van bekendheid van de aanwezigen met de situatie ter plaatse, en aan de verhouding tussen het eigen personeel en de andere aanwezigen;

-     de mate van beheersbaarheid van een ongewenste gebeurtenis, denk hierbij aan de eventuele beperkingen in de mobiliteit van de aanwezigen (kinderen, patiënten, ouderen, gevangenen e.d.)

Op basis van deze beoordeling stelt het bedrijf  of de instelling een Plan van Aanpak PvA op.

Het PvA bevat alle maatregelen die noodzakelijk zijn om de aanwezige risico’s te elimineren of te beperken. Voor de overgebleven risico’s wordt het bedrijfshulpverleningsplan opgesteld.

Deze RI&E en het bijbehorende PvA en de afspraken met de BHV-organisatie over de werkwijze, de middelen en de voorwaarden worden afgestemd met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging en de betrokken werknemers (o.a. de bedrijfshulpverlening)

http://www.vpt.parkstad-limburg.nl/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 26 april 2007, 22:54:51
Samenvattend, de werkgever dient te allen tijde te waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp verleend kan worden.
Dat betekent dat binnen enkele minuten de beroemde vraag "wat is er gebeurd" gesteld wordt en vervolgens adequate hulp verleend wordt.