Dores Rijkers weg uit Den Helder ??

Auteur Topic: Dores Rijkers weg uit Den Helder ??  (gelezen 4966 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Gepost op: 29 oktober 2006, 20:07:32
Op woensdag 1 november is de haven van Hindeloopen het decor voor een belangrijke zeewaardigheidstest van een nieuwe reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Om 11.00 uur wordt de gloednieuwe Helderse reddingboot Joke Dijkstra getest op haar ‘zelfrichtend’ vermogen d.m.v. een aantal kantelproeven. Wanneer de reddingboot zonder problemen terugkeert na de eerste kanteling, is het de beurt aan de toekomstige bemanning van het schip.

Het is voor de bemanningsleden niet ondenkbaar in een situatie terecht te komen waarbij een reddingboot door metershoge golven omver wordt geslagen. De schepen van de KNRM worden gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De bemanning wordt getraind om bekend te raken met een dergelijke situatie door tijdens de kantelproef aan boord van de reddingboot plaats te nemen. De test moet de bemanning ook vertrouwen geven in de zeewaardigheid van ‘hun’ schip.

De kantelproef is één van de laatste tests alvorens de reddingboot in Den Helder zal worden gestationeerd. Na de kantelproef volgt een serie proefvaarten en de belangrijke duurproef. Tijdens deze duurproef zal de reddingboot een tocht maken van minimaal 10 uur om het schip inclusief alle apparatuur voor langere tijd te beproeven. Naar verwachting zal de reddingboot Joke Dijksta in januari klaar zijn voor het reddingwerk en in Den Helder worden gestationee


hulpdiensten-spotter


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2006, 21:42:50

 
 

Op woensdag 1 november is de haven van Hindeloopen het decor voor een belangrijke zeewaardigheidstest van een nieuwe reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Om 11.00 uur wordt de gloednieuwe Helderse reddingboot Joke Dijkstra getest op haar ‘zelfrichtend’ vermogen d.m.v. een aantal kantelproeven. Wanneer de reddingboot zonder problemen terugkeert na de eerste kanteling, is het de beurt aan de toekomstige bemanning van het schip.

Het is voor de bemanningsleden niet ondenkbaar in een situatie terecht te komen waarbij een reddingboot door metershoge golven omver wordt geslagen. De schepen van de KNRM worden gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De bemanning wordt getraind om bekend te raken met een dergelijke situatie door tijdens de kantelproef aan boord van de reddingboot plaats te nemen. De test moet de bemanning ook vertrouwen geven in de zeewaardigheid van ‘hun’ schip.

De kantelproef is één van de laatste tests alvorens de reddingboot in Den Helder zal worden gestationeerd. Na de kantelproef volgt een serie proefvaarten en de belangrijke duurproef. Tijdens deze duurproef zal de reddingboot een tocht maken van minimaal 10 uur om het schip inclusief alle apparatuur voor langere tijd te beproeven. Naar verwachting zal de reddingboot Joke Dijksta in januari klaar zijn voor het reddingwerk en in Den Helder worden gestationee

 
 
 
 
Volgens mij was de Dorus Rijkers al een reserve boot die door de bemanning van Den Helder regelmatig naar andere stations werd gebracht. Zij varen nu met de Johannes Fredriks en als de Dorus er ligt dan gaat die ook uit.

Ik dacht aan de titel te zien dat je het nationaal reddingsmuseum DORUS RIJKERS bedoelt. Deze staat ook op de nominatie om de deuren te sluiten. zie: http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article1068504.ece?secId=531


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2006, 10:40:08
Volgens mij was de Dorus Rijkers al een reserve boot die door de bemanning van Den Helder regelmatig naar andere stations werd gebracht. Zij varen nu met de Johannes Fredriks en als de Dorus er ligt dan gaat die ook uit.

De JF is volgens mij verkocht. De Kapiteins Hazewinkel is sinds mei 2006 de operationele reddingboot. De Dorus Rijkers is tweede en reserveboot. Waar de JF nu vaart weet ik niet. Zie ook http://www.knrm.nl/70reddingstations/den_helder/04nieuws/?TheArticle=7026.


bron: KNRM Den Helder

Groeten,
bAdemArk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !


bram@knrm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2006, 19:22:18
Citaat
De JF is volgens mij verkocht. De Kapiteins Hazewinkel is sinds mei 2006 de operationele reddingboot. De Dorus Rijkers is tweede en reserveboot. Waar de JF nu vaart weet ik niet. Zie ook http://www.knrm.nl/70reddingstations/den_helder/04nieuws/?TheArticle=7026.

Naar mijn weten is de Kapiteins Hazewinkel al in de reservevloot opgenomen. Hebben deze nl. zelf op het station (Eemshaven) gehad tijdens de werfbeurt van onze eigen boot.....


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2006, 17:29:09
De JF is nu van een berger aan de westerschelde .


http://www.maritimephoto.com/collection/vessel/13824/photo/0


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2006, 13:29:27
ik weet niet of de dorus in dh blijft op de kapiteins hazewinkel als reserve boot. ik verwacht wel dat er een boot blijft liggen.

9910001
9910001


wave-rider

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Docent EHBO AED PBLS
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2006, 10:45:24
Ik kan jullie mededelen dat de Dorus Rijkers nog steeds de operationele boot van station Den Helder is. 13 januari 2007 gaan we de Joke Dijkstra dopen en een paar maanden later zal deze operationeel worden. De kap. hazewinkel ligt op het moment in Ameland en de JF is verkocht


Ben
Plv. Schipper Station Den Helder
Instr.DHTC plv.Schipper KNRM Den Helder


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2006, 12:13:19
Nadat de JF verkocht is ligt hij nu wel weer te koop in zeelan, mocht er iemand intresse hebben??

9910001
9910001


wave-rider

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Docent EHBO AED PBLS
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2007, 18:43:14
Zaterdag 13 jan 2007 gaan we de Joke Dijkstra Dopen, nadat deze de duur test heeft doorstaan zal  zei na een inwerk periode als station boot gaan dienen. Wat er met onze vertrouwde Dorus Rijkers gaat gebeuren is nog niet bekend.
 :)
Instr.DHTC plv.Schipper KNRM Den Helder