Prio 1 rijden OVD's (B, P en G)

Auteur Topic: Prio 1 rijden OVD's (B, P en G)  (gelezen 4879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambuman

  • Gast
Gepost op: 5 november 2006, 14:16:16
Wakkert gelijk de discussie weer op mbt OVD-B / OVD-P / OVD-G.
Moeten al die baasjes nu echt met prio 1 naar alle incidenten??
Vaak loopt de hulpverlening al op rolletjes. Er worden vele risico's gelopen om als leidinggevende aanwezig te kunnen zijn.

LET GOED OP!!! ik zeg met mijn statement dus niet dat in bovenstaand geval onvoorzichtig is gereden of dat er onnodige risico's zijn gelopen door de betreffende OVD-B. Hij is gestuurd door de RAC.
Maar zijn de procedures nu wel juist??
Voor een simpele buitenbrand tegen een muurtje waar een TAS prio 1 voor mag, gaat vaak een OVD-B ook prio 1.
Lijkt me niet nuttig....




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2006, 14:21:23
Naar aanleiding van uit de media (zie bovenstaand bericht)  :) zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14746.0


DanielB

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2006, 15:40:09
Wakkert gelijk de discussie weer op mbt OVD-B / OVD-P / OVD-G.
Moeten al die baasjes nu echt met prio 1 naar alle incidenten??
Vaak loopt de hulpverlening al op rolletjes. Er worden vele risico's gelopen om als leidinggevende aanwezig te kunnen zijn.

LET GOED OP!!! ik zeg met mijn statement dus niet dat in bovenstaand geval onvoorzichtig is gereden of dat er onnodige risico's zijn gelopen door de betreffende OVD-B. Hij is gestuurd door de RAC.
Maar zijn de procedures nu wel juist??
Voor een simpele buitenbrand tegen een muurtje waar een TAS prio 1 voor mag, gaat vaak een OVD-B ook prio 1.
Lijkt me niet nuttig....

Voor een klein brandje tegen een muurtje hoeft er toch niet persé een extra leidinggevende aanwezig te zijn?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2006, 16:17:03
Ik denk wel zeker dat het noodzakelijk is (bij grotere of multidiciplinaire inzetten), vooral omdat vaak de OVD's de leiding hebben.
Wat ik mij dan weer afvraag of het noodzakelijk is om bijv. voorlichting en catering met prio1 te laten komen (dat gebeurt wel in A-A)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 5 november 2006, 18:58:07
Voor een simpel buitenbrandje lijkt een OvD mij onzin. Laat dat maar aan de bevelvoerder over.

Het lijkt mij meer voor de hand liggend als de OvD igezet wordt bij een inzet van drie of meer eenheden (of iets dergelijks), anders heb je de OvD straks ter plaatse voor het meest simpele. De OvD zal wel meer te doen hebben denk ik.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2006, 20:52:25
Hier in Haaglanden staat gewoon op papier vast naar welke meldingen de ovd wel rijdt en naar welke niet, duidelijk kan niet lijkt mij!

Gr. Ricarod
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 5 november 2006, 21:39:56
Hier in Haaglanden staat gewoon op papier vast naar welke meldingen de ovd wel rijdt en naar welke niet, duidelijk kan niet lijkt mij!

Gr. Ricarod

Precies, nu nog landelijke richtlijnen, dan weet iedereen waar die aan toe is :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 5 november 2006, 21:41:10
Maar het gaat niet alleen om het waarschuwen maar ook ook met welke prio moeten de OVD's naar het incident toe rijden?  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 5 november 2006, 23:44:23
Maar het gaat niet alleen om het waarschuwen maar ook ook met welke prio moeten de OVD's naar het incident toe rijden?  ;)

Ik denk dat je dat niet kunt stellen. Er zullen ook niet spoedeisende meldingen zijn, waar een OvD wel gewenst is. Dan uiteraard zonder blauw blauw ;)

Prio 1 meldingen waarbij de OvD gewenst is wel met blauw blauw. Dit omdat een OvD geallarmeerd wordt, omdat er bepaalde beslissingen genomen moeten worden die boven de kunde van de "gewone" hulpverleners gaat. Die beslissingen zijn nodig voor het vervolg van de inzet en kunnen levenreddend zijn (en moeten dus zo snel mogelijk gemaakt worden).

Just my 2 cents ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2006, 02:39:43
waar maken wij ons hier druk om, de ovd bepaald zelf wel in overleg met de mk of hij met of zonder gaat, laten wij ons daar nou niet mee bemoeien.
Nemo me impune lacessit