Personen vast in de lift - BHV of niet?

Auteur Topic: Personen vast in de lift - BHV of niet?  (gelezen 25496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Gepost op: 7 november 2006, 09:32:41
Collega hulpverleners,
Als plv. hoofd van de BHV is mij gevraagd om de BHVérs wat uitleg te geven over bijzondere ruimtes in ons pand.
Het is mijn bedoeling om daarbij oa de technische ruimtes te laten zien.
Daarbij hoort dan ook de liftmachine kamer.
Mijn bedoeling is om daar wat uit te leggen over bijzonderheden als op en afstapjes in de technische ruimtes, aan en uitgaan van machines wat herrie kan veroorzaken, warmte, plaats van de blusmiddelen etc.

Hoofd BHV, tevens hoofd huisvesting, wil graag dat ik de BHV'ers ook "even iets uitleg" over het tornen van liften, zodat de BHV ook mensen kan bevrijden uit de lift.
Ik ben daar heel erg tegen, omdat ik van mening ben dat dit niet binnen het taakgebied van de BHV, valt.
Omdat de BHV'ers daar geen instructie hebben gehad. Omdat we dat moeten overlaten aan de professionals, als monteurs, brandweer of andere goed opgeleide personen. Ik heb ook meer het idee dat de afdeling huisvesting daar iets voor moet organiseren, en niet de BHV daarvoor moet "misbruiken"

Het gaat hier om een pand van 10 verdiepingen, waarin de laaste 10 jaar 2 keer personen hebben vastgezeten.

Ik heb dus eigenlijk 2 vragen aan jullie:
1 Is het bevrijden van personen uit de lift een taak van de BHV?
2 Hoe ga je ermee om als je het niet eens kunt worden met het hoofd BHV (hij is niet mijn normale leidinggevende)?


Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 7 november 2006, 09:51:14
Behoort het tot de taak van de BHV ? Ik denk dat dit een vraag is die het management van jullie bedrijf moet beantwoorden, hierbij rekening houdend met noodzaak, vereiste investeringen in opleiding en training etc.  Er zijn bedrijven waar de bhv deze taak wel heeft en ook bedrijven waar de bhv deze taak niet heeft.
Er is wettelijk geen beletsel om de BHV dergelijke taken te laten uitvoeren, mist de met deze taak belaste personen voldoende opgeleid zijn.

BHV-ers zijn er standaard niet voor opgeleid maar kunnen er uiteraard wel voor opgeleid worden, je hoeft er universitair voor geschoold te zijn om dat te leren.
De vraag is ook waarom wil de BHV het (ook na training) niet ? Heeft men er geen zin in, is de opleiding het probleem of ?

Overleg met de leverancier/onderhoudsfirma of het volgens de onderhousovereenkomsten met dit bedrijf toegestaan is om zelf een lift te tornen.
Indien dat geen probleem hoeft te zijn, vraag dan de leverancier/het onderhoudsbedrijf om de traing te verzorgen, stel een procedure/werkinstructie op en oefen het regelmatig (2x per jaar of zo)

Het management zal moeten bepalen dat torn werkzaamheden tot het taakveld van de BHV behoort, pas dan is het hoofd BHV aan zet om aan de slag te gaan,, het hoofd bhv kan m.i. nooit eigenhandig taken naar zich toe trekken, hij dient zich te beperken tot de taken die hem door het management toegewezen zijn.
Is die taak aan hem toegewezen dan kan hij zijn gang gaan wat mij betreft, ik heb nog geen argumenten gehoord waarom het niet zo moeten kunnen
(Vraag evt de (bedrijfs)brandweer of ze ook interesse hebben in de training te volgen mocht die gegeven worden)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 7 november 2006, 11:53:41
Een BHVer is niet bevoegt om een liftmachinekamer te betreden,daar zijn allerlei strenge regels voor,en jullie liftbedrijf zal daar ook direct op wijzen.Aangezien je te maken hebt met krachtstroom,en allerlei andere factoren.En je wel degelijk goed op de hoogte moet zijn hoe het een en ander werkt.In de brandweeropleiding wordt ook ruim aandacht besteed aan tornen van liften.Het is bv wel makkelijk om te weten om wat voor lift je te maken hebt.Electrisch of hydraulisch bv.
Dat wij als brandweer wel die ruimtes mogen betreden is om het simpele feit dat wij sneller terplaatse zijn dan de gemiddelde liftmonteur met een aanrijtijd van een half uur of langer in de weekenden.En de brandweer is aangewezen door de liftbranche om mensen uit een lift te mogen halen in geval van opsluiting.

Kortom,wees niet verbaast als jullie geen toestemming krijgen.


vinma

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 november 2006, 10:27:06
Behoort het tot de taak van de BHV ? Ik denk dat dit een vraag is die het management van jullie bedrijf moet beantwoorden, hierbij rekening houdend met noodzaak, vereiste investeringen in opleiding en training etc.  Er zijn bedrijven waar de bhv deze taak wel heeft en ook bedrijven waar de bhv deze taak niet heeft.
Er is wettelijk geen beletsel om de BHV dergelijke taken te laten uitvoeren, mist de met deze taak belaste personen voldoende opgeleid zijn.

Nog maar weer een teruggrijpen op de arbowet, taken BHV (kort door de bocht....):
- levensreddend handelen
- blussen beginnende brand
- helpen met ontruimen
- communicatie met hulpverleningsdiensten
In de meeste bedrijven wordt dit vertaald naar: "optreden bij calamiteiten".

Het vastlopen van een lift kan als calamiteit worden gezien, en dan kun je BHV'ers "hun ding" laten doen. Zoals communicatie met de technische dienst of liftenleverancier, rapportage van het voorval, etc. Enige kennis van de techniek van de liften is hierbij handig.

Echter: ik raad het de BHV'ers ten zeerste af om werk aan de lift, of de liftmachine te verrichten. De machinekamer is per definitie een gevaarlijke locatie, en de bedieningspanelen zijn ook niet altijd even veilig.
Bovendien: een lift die vast staat, daar is iets mis mee. Je kunt van een BHV'er natuurlijk niet verwachten dat deze een inschatting kan maken van de risico's bij het tornen. Er zijn wellicht situaties waarbij tornen uit den boze is. ???

Je moet het als BHV'er goed verknallen om aansprakelijk gesteld te kunnen worden, maar gezien bovenstaande laat je je BHV'ers een bepaalde "verantwoordelijkheidsgrens" passeren.

Belangrijk punt:
Het management van een bedrijf bepaald natuurlijk niet wat de taken van een BHV'er zijn! Dat doet de arbowet in het algemeen, en de RI&E in het bijzonder!
::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 8 november 2006, 10:37:42
Dat een liftmachinekamer een gevaarlijke ruimte is: eens
Dat je voor het tornen van de lift goed opgeleid moet zijn: eens
Dat het niet in het standaard takenpakket van de bhv-er zit: eens.

Maar dat een BHV-er dat niet zou kunnen of zijn verantwoordelijkheidsgrens te boven gaat: oneens

Als iedere brandweerman/vrouw het kan leren, dan kan iedere bhv-er het ook leren.
Als iedere brandweerman/vrouw die verantwoordelijkheid kan dragen, dan kan iedere bhv-er dat ook.

Het probleem zit veel meer op de vaardigheid en geoefendheid.
De brandweer doet regelmatig zulke klusjes.
In de lift in ons gebouw is in de 10 jaar dat die in gebruik is nog nooit iemand vast komen te zitten.
Bij ons zal het dus nooit een taak van de BHV-worden.

Ben je als BHV-er werkzaam in een gebouw/bedrijf waar de brandweer regelmatig voor de deur staat om iemand uit de lift te bevrijden, dan lijkt het me niet onlogisch om er over na te denken om dit klusje als bedrijf voortaan zelf te doen. Het ligt voor de hand om deze taak aan de BHV-es te geven.
Overleg met de liftleverancier noodzakelijk.

Je kunt ook nagaan of je nog wel goede liften hebt, als het zo vaak gebeurt.  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 8 november 2006, 11:47:19
Belangrijk punt:
Het management van een bedrijf bepaald natuurlijk niet wat de taken van een BHV'er zijn! Dat doet de arbowet in het algemeen, en de RI&E in het bijzonder!
::)

Helaas deel ik je mening op dit punt niet, maar dat had je al begrpen  ;)
De wetgever heeft een aantal taken bij de BHV organisatie neergelegd als een soort minumum. er worden echter geen taken uitgesloten
Het staat de directie van een onderneming echter vrij om de bhv organisatie ook andere taken toe te bedelen. (on top of)
Om maar een extreem voorbeeld te noemen, wanneer de directie bepaald dat de bhv' ers verantwoordelijk zijn voor het wassen van hun voertuigen (en die van de directeur) dan is er geen enkele wet die dat verbiedt.

onze BHV organisatie heeft een heel uitgebreid takenpakket, wat niet vergelijkbaar is met dat in een ander (bijvoorbeeld laag risico) bedrijf.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2006, 15:15:09
In ons BHV team kunnen we ook liften tornen. Doen we het in de praktijk? Nee.
Het enige waarin het zou kunnen voorkomen is een hoog risico lift: de gedetineerdenlift. En dan overleggen we eerst met het liftbedrijf. Misschien is er een monteur binnen een half uur ter plaatse. ::)
Dus: denk na waarom het nodig zou zijn, regel een gedegen training en leg het vast in de protocollen die jullie binnen de organisatie gebruiken. Dan is het ten alle duidelijk wat er gedaan kan worden :)
It's me!


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #7 Gepost op: 10 november 2006, 20:51:06
ik heb het in tiel uitgelegd gekregen van de brandweer op hun verzoek en in overleg met de objecteigenaar.. daar de lift in dat pand ongeveer 2x per dag dienst weigerde.
en ik had daar niet eens BHV (wat overigens niet bekend was bij de brandweer toen maar dat terzijde)
het is gewoon afhankelijk van de noodzaak..
zit je midden in een grote stad dan is de brandweer of een monteur zo ter plaatse..
Politie Aspirant niveau 4


Target77

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 november 2006, 20:55:10
Volgens de wet is de eigenaar van de lift verantwoordelijk voor de veiligheid van de liftinstallatie en die van de liftgebruiker.

Uit hoofde van die verantwoordelijkheid bepaalt hij wie er ingeschakeld moet worden wanneer er personen bevrijd moeten worden, die in de kooi opgesloten zijn geraakt, bijv. tengevolge van een storing van de lift. De eigenaar bepaalt immers wie er in zijn gebouw bevoegd is om de machineruimte van de lift te mogen betreden.

In de praktijk komt het er vaak op neer dat òf de liftleverancier òf de brandweer wordt ingeschakeld om personen te bevrijden. Een noodzaak is dit echter niet. Ook anderen kunnen door de eigenaar bevoegd worden verklaard handelend op te treden in geval van opsluiting. We kunnen hierbij denken aan de in een bedrijf aanwezige technische dienst, een bij een flatcomplex aanwezige huismeester of andere capabele personen.

Het is raadzaam om als eigenaar iemand bevoegd te verklaren die terzake kundig is. Vandaar dat enige opleiding aan deze personen een vereiste zou moeten zijn. Ook het met enige regelmaat opnieuw toetsen van de eerder opgedane kennis omtrent het bevrijden van liftgebruikers is geen overbodige luxe. Dit voorkomt dat een mogelijke bevrijder na jaren van het niet in praktijk brengen van de eerder opgedane kennis niet meer weet wat te doen, hetgeen gevaarlijke situaties in de hand werkt.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 17 november 2006, 21:30:10