Personen vast in de lift - BHV of niet?

Auteur Topic: Personen vast in de lift - BHV of niet?  (gelezen 25427 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2006, 22:55:48
We hebben het hier nu eens niet over de BIG wet, maar over, o.a., de arbeidsmiddelenrichtlijn.
Maar het verhaal is principieel hetzelfde.

Het tornen van een lift is een bijzondere handeling waaraan extra gevaren verbonden zijn. Degene die deze handeling gaat uitvoeren moet en terzake deskundig zijn en kunnen beoordelen welke risico's op kunnen treden tijdens het tornen van die bepaalde lift. Zonodig moet hij maatregelen treffen om e.e.a. veilig te laten plaatsvinden.

Wie dat is ? Iedereen die daaraan kan voldoen, mag in voorkomende gevallen deze aktie ondernemen. Dus inclusief een, daartoe opgeleide, koffiejuffrouw


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #11 Gepost op: 23 november 2006, 11:23:24
Daar hebben we dan ook precies het probleem.
Ik heb tig jaar geleden bij de cursus BRW geleerd hoe ik mensen uit een lift moet halen.
Dat doe ik uiteraard niet dagelijks, en als we het bij de brandweer doe zijn we met minimaal 3 man.

Nu wordt er gevraagd, "Jij zit bij de brandweer, dus jij kan de BHV'ers wel instrueren hoe ze dat moeten doen.
uurtje werk of zo, plan dat maar in."

Daar pas ik dus voor, want ik ben van mening dat ik niet de aangewezen persoon ben om deze opleiding te geven aan de BHV'ers.
Daarnaast is het nu twee keer voor gekomen in tien jaar. Als ik nu een uurtje instructie ga geven, en men heeft het over 5 jaar nodig, weten ze het dan nog?
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #12 Gepost op: 23 november 2006, 15:01:12
Ik heb zo eens geneusd op het internet en gevraagd aan een liftmonteur wat de gevaren nu kunnen zijn. En ik ben geschrokken. Met de BHV is het helemaal niet verstandig, bij de brandweer wil ik het nog wel overwegen. Maar dan ook niet meer dan spanningsloos schakelen, lift tornen tot dichtsbijzijnde verdiepingsvloer en alles uitschakelen. Daarna monteur bellen en niet mee gaan rommelen!
Dus: alleen in het hoogste geval van nood aan liften werken en anders een monteur waarschuwen.
En bij de BHV? Ik sta het niet meer toe.  :(
De risico's zijn te groot en als de baas het toch wil dan vragen ze aan het liftbedrijf maar om een officiele instructie ;)
It's me!


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #13 Gepost op: 29 november 2006, 19:27:22
Ik heb zo eens geneusd op het internet en gevraagd aan een liftmonteur wat de gevaren nu kunnen zijn. En ik ben geschrokken.

Dat is met veel meer apparaten het geval, en toch is het zo dat in voorkomende gevallen er wel gehandeld MOET worden. en dan weet ik liever wel hoe het moet. kan er gewacht worden dan wacht ik maar als het zo is dat er spoed bij is heb ik graag WEL instructies gehad vooraf. wel mag wat mij betreft goed duidelijk gemaakt worden wat de gevaren zijn etc etc. iets wat men zich (lijkt mij dan) toch wel realiseerd omdat er blijkbaar iets fout is gegaan in een electrisch/mechanisch apparaat weet je NOOIT wat er kan gebeuren als je onvoldoende kennis hebt.
Politie Aspirant niveau 4


Liftmonteur

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 december 2006, 19:39:58
Ik wil als liftmonteur t volgende kwijt:

Een lift zou ten alle tijden bediend moeten worden door iemand die zich bewust is van de mogelijke gevaren, zeker het handmatig tornen kan  een aantal zeer gevaarlijke gevolgen hebben, ook omdat dit gebeurt met een uitgeschakelde installatie waarvan dus de elektrische veiligheden niet meer werken. Mocht een persoon in de lift namelijk besluiten dat het een en ander te lang duurt en uit de lift proberen te komen terwijl net op dat moment handmatig getornd gaat worden kan dit zelfs de dood tot gevolg hebben. Een ander probleem is dat een lift omhoog kan vallen bij het lichten van de rem. Ik had pasgeleden 7 brandweerlieden in de machinekamer die me vertelden dat als je de rem opendeed, de lift langzaam zou zakken. Ik heb ze gelukkig kunnen vertellen dat (zeker die betreffende ) liften net zo gemakkelijk ( hard) omhoog kunnen gaan bij het lichten van de rem. Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van verantwoordelijkheid, iedereen kan een lift tornen met de juiste instructie, maar willen we die verantwoordelijkheid nemen? Onthoud dat mensen die in een lift vastzitten welliswaar in paniek kunnen raken, maar zolang ze blijven zitten waar ze zijn, zijn ze veilig. Laat mensen ook niet uit de lift klimmen als er onder de lift een gat zit van meer dan 30 cm, het zal niet de 1e keer zijn dat iemand bij het verlaten van de lift het evenwicht verliest en de schacht in valt, dit is zelfs zeer recentelijk nog gebeurd.

Groeten:

Liftmonteur


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 1 december 2006, 20:18:25
Dat is met veel meer apparaten het geval, en toch is het zo dat in voorkomende gevallen er wel gehandeld MOET worden. en dan weet ik liever wel hoe het moet. kan er gewacht worden dan wacht ik maar als het zo is dat er spoed bij is heb ik graag WEL instructies gehad vooraf. wel mag wat mij betreft goed duidelijk gemaakt worden wat de gevaren zijn etc etc. iets wat men zich (lijkt mij dan) toch wel realiseerd omdat er blijkbaar iets fout is gegaan in een electrisch/mechanisch apparaat weet je NOOIT wat er kan gebeuren als je onvoldoende kennis hebt.

Denk niet dat je dit als gemiddelde BHV-er moet gaan doen.
Veel BHV-ers hebben al moeite genoeg om de basisvaardigheden naar behoren uit te voeren. Kun je ze ook absoluut niet kwalijk nemen als ze maar 1x per jaar bijgeschoold worden.

Er zijn natuurlijk bedrijven waar de BHV wel echt leeft. Dat zul je dan invidueel moeten bekijken. Over het algemeen lijkt het me niet echt verstandig om dit soort taken bij de BHV neer te leggen. Deze menssen hebben al genoeg aan de kop.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #16 Gepost op: 1 december 2006, 21:21:04
informeren hoe te handelen bij uiterste nood en daarbij duidelijk uitleggen dat er in principe geen risico voor de in de lift aanwezige personen is. in andere woorden, alleen in uiterste nood gebruiken! maar dan ook alleen de personen die instructies hebben gehad.
Politie Aspirant niveau 4


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 1 december 2006, 22:35:11
(....)
Groeten:

Liftmonteur

Zou jij een voorstel kunnen geven hoe een BHV organisatie ingericht / getraind zou moeten zijn om goed een lift te tornen?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 2 december 2006, 19:33:10
Zou jij een voorstel kunnen geven hoe een BHV organisatie ingericht / getraind zou moeten zijn om goed een lift te tornen?

Hoewel dit zeker onderwerp tot de hulpverleners spreekt, denk ik, met liftmonteur, dat je die opleiding zwaar onderschat.
En dan gaat het niet zozeer over diepgaande kennis, maar over echt weten waar je mee bezig bent.

Waar normaal gesproken extra veiligheden worden ingebouwd om het veilig gebruik van machines, door leken mogelijk te maken, wil jij precies het tegenovergestelde.
Jij wilt als leek een training hebben om de machine handmatig te kunnen bedienen, terwijl veiligheden zijn uitgeschakeld.

Ik werk als electrotechnicus op een chemische fabriek en ik laat bij voorkeur de mensen van de afdeling zelfs de ruimteverlichting aan of  uitdoen.
Niet omdat ik het niet zou kunnen, maar omdat ik de gevolgen daarvan niet voldoende kan inschatten.
Ik wil, als het even kan, 'savonds ook gezond weer naar huis .....


Liftmonteur

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 december 2006, 20:25:31
Zou jij een voorstel kunnen geven hoe een BHV organisatie ingericht / getraind zou moeten zijn om goed een lift te tornen?

Moderne liften, en veel gemoderniseerde liften hebben de gelegenheid om elektrisch te tornen, dit heeft altijd de voorkeur, omdat de electrische veiligheden die er echt toe doen dan nog werken, zoals controle of alle deuren dicht zijn. Enkele lift leveranciers geven cursussen in het bevrijden van passagiers, maar dat is erg theoretisch en algemeen. Tornvoorschriften zijn ook vaak erg algemeen: "schakel de voeding uit, open de rem en beweeg de lift naar de dichtsbijzijnde verdieping."
Maar welke voeding moet je hebben? waar bevindt deze zich? welk onderdeel van de installatie is de rem, en hoe open je die? dat kan namelijk nogal verschillen, en wat gebeurt er als je de rem opent? Bij sommige liften heb je al snel 2 man nodig om te tornen: 1 voor de rem, 1 voor het tornen zelf.
Als het dan toch zonodig moet zou ik proberen om per situatie ter plekke uitleg en instructie te krijgen van iemand die op de hoogte is van de specifieke situatie en het bevrijden van mensen uit liften. Dan weet je in ieder geval wat wat is.