een heftig nachtje thuis

Auteur Topic: een heftig nachtje thuis  (gelezen 12873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #50 Gepost op: 18 november 2006, 10:30:28
Is absoluut helemaal waar natuurlijk. Er zijn inmiddels ook al eventuele verklaringen voor hypo's bij niet-diabetici gegeven aan de hand van een insulinoom en overmatige insulineproductie bij inname van suiker. Maar ik wilde nog een optie toevoegen waaraan men niet zo snel denkt, omdat dit (hopelijk) vrijwel nooit voorkomt, maar ik dit in de praktijk helaas wel een keer  heb meegemaakt. Dat is namelijk de iatrogene oorzaak. Dus het toedienen van insuline bij iemand die dit helemaal niet nodig heeft. Dit kan natuurlijk gebeuren als foutje in een zorginstelling, maar ook met opzet, zoals ik in de praktijk gezien heb! Dit betrof een oudere dame, die werd aangetroffen in een comateuze toestand, volgens protocol werd de bloedsuiker bepaald, ondanks dat de verzorgende die haar gevonden had ons al had verteld dat mevr. geen enkele medicatie voor DM nam, haar bls. bedroeg 1.0! Achteraf bleek dat er die middag iemand langs was geweest, waarmee mevr. een niet al te goede band mee had. Deze persoon bleek een insulinespuitende diabeet te zijn... Dit geeft het verhaal toch een heel andere draai. Helaas weet ik niet hoe dit verhaal strafrechterlijk is afgelopen.
Maar goed, niet iets wat je dus in de praktijk veel tegenkomt, maar wellicht toch interessant om in je achterhoofd te houden?

ps.; niet dat dit iets te maken heeft met het verhaal wat Tebby heeft meegemaakt, hopelijk gaat het weer een stuk beter met je vader!

even een tip...denk om je uitspraken!!! (zijn erg op t randje)

Verder...het is niet zo vreemd dat iemand een hypo heeft terwijl hij/ziuj geen diabeet is. Neem aan dat je zelf het gevoel wel eens hebt van "flauw zijn" en "hongergevoel". Ga voor d egein dan eens je bloedsuiker meten...en schrik niet van de waarde  :P


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #51 Gepost op: 17 december 2006, 16:18:38
Ten eerste denk ik dat je goed gehandeld hebt!!!!!

De symptomen die je beschrijft lijken inderdaad op een epileptische aanval, hetgeen diverse oorzaken kan hebben.
Wat betreft de hypoglycaemie, dit lijkt mij niet zo'n logische oorzaak omdat ik uit het verhaal begrijp dat de symptomen van het insult spontaan zijn verdwenen, en de patienten die ik met een insult tgv een lage suiker heb gezien meestal een dramtisch lage suiker hebben tussen de 1 en 2 mmol/l.  De rest symptomen die je beschrijft wijzen mijns inziens meer naar een neurologische probleem zoals een herseninfarct/bloeding of een TIA (die dan wel erg lang duurt en tegenwoordig al snel wordt bestempeld als een minor stroke)  Ik denk dat het goed is dat jouw vader zich laat nakijken door de neuroloog en naar kunnen zijn dagelijkse levensgewoonten hervat.

Om even terug te komen op de handelswijze van het ambulanceteam, natuurlijk gaat het erg ver om zonder verder info de werkwijze te beoordelen, het enige wat ik hierover kan zeggen is dat ik het vreemd vind dat het team je vader niet heeft meegenomen, het hele gebeuren duurt een aanzienlijke tijd en hij heeft nooit eerder een op epelepsie gelijkende aanval gehad, reden lijkt mij tot vervoer.  Daarnaast beschrijf je dat er duidelijk restverschijnselen zijn gebleven, ik ben dan ook erg benieuwd naar de beweegredenen van het besluit om niet te vervoeren, misschien kun je daar wat meer over vertellen.

Overigens is het bij een niet diabeet, niet normaal dat hij een hypo krijgt, zeker omdat je beschrijft dat het geen zware training was en dat hij recent wel een zware wedstrijd heeft gelopen.
uiteraard kun je een lage suiker hebben en een honger gevoel of wazig zicht hebben maar zeker niet in de mate dat je een insult krijgt dien ten gevolge


Uiteraard wens ik jullie allen veel sterkte en ik hoop dat jouw vader snel zal herstellen en er duidelijkheid komt
\
gergroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #52 Gepost op: 17 december 2006, 16:28:37
ik zat er nog even over te denken en je zou natuurlijk ook nog kunnen denken aan een stoornis in de electrolyten met name een hyponatriëmie, maar op zich zou het dan ook raar zijn dat het spontaan herstelt.............echter een nacl infuus zou de klachten kunnen verminderen, heeft het ambulanceteam je vader een infuus gegeven?\


gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan