Aktie Fotografie

Auteur Topic: Aktie Fotografie  (gelezen 2382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

starrendemol

  • Gast
Gepost op: 7 november 2006, 23:49:06
Beste medeforumleden.

Voorzover mijn vraag nog niet eerder gesteld is, bij deze:

Ik wil eens een discussie op gang brengen omtrent het door "amateurs"vervaardigen van aktiefoto's.
Zelf ben ik ongeveer 45 jaar lang bezig geweest met het fotograferen van Brandweer, Politie en Ambulanceakties.
Enige jaren als Brandweermedewerker  (preventist).

Zeer veel akties, wedstrijden en andere aangelegenheden zijn voor mijn lens gekomen.
In al die jaren is nog NIMMER een foto van mij gepubliceerd.
Zij het dan in een jubileumboek of personeelsorgaan of jaarverslag van het korps waarvan ik deel uitmaakte.

Ik heb mij altijd verzet tegen het publiceren van foto's waarhet leed van anderen zeer zichtbaar op was.
Bovendien is op vrijwel iedere foto iets aan te merken, hetzij door korpsleidingen, hetzij door particulieren.

Door deze handelwijze heb ik in al die jaren een zeer goede relatie weten op te bouwen met Politie en Brandweerleidinggevenden en kreeg ik zeer goede medewerking.

De laatste jaren ben ik echter door te veel amateurfotografen( die het allemaal beter wisten) zover in de verdrukking gebracht dat het niet leuk meer werd om akties bij te wonen.
Hierdoor ben ik er dan ook mee gestopt.

tegenwoordig heeft vrijwel iedere brandweerman een camera bij zich en maakt tijdens zijn uitruk foto's.
Zie de sites die als paddestoelen de lucht uit komen.

Ook de realiteitsprogramma;'s op televisie spreken boekdelen.

mede door deze ontwikkeling is menige zaak voor de politie verpest.

Graag omtrent een en ander jullie mening.
Desnoods per PB of email.

Dick Starrenburg  (starrendemol@cs.com)




mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2006, 22:34:02
Ik begrijp je frustratie.
Het is jammer dat je je hobby op meent te moeten geven.
Maar ik denk dat je er weinig tegen kunt doen.
Door de hedendaagse techniek heeft bijna iedereen de mogelijkheid om op elk moment foto's en filmpjes te maken.
Denk maar een aan de mobieltjes en de pda'tje. En natuurlijk de pocketformaat digitale camera's.
Maar ik denk dat het de kwaliteit van de foto's en de privency van de slachtoffer's niet ten goede komt.
TWITTER foto's suck....


112Erik

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2006, 08:43:05
Ja, net zoals het vorige bericht hier, je kan er niks aan doen! De kleine cameratjes worden goedkoper en dus ook meer gebruikt. Daar hebben de zogehete "Prof" fotografen last van. Ene kant jammer, maar ene kant welkom in 2006!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2006, 15:51:57
Dick,

jij begrijpt het! Zo als het deed jij zou iedereen zich moeten gedragen. Helaas is de werkelijkheid anders en lopen de amateurfotografen van tegenwoordig gewoon over je heen. Ok hier is maar weer één woord van toepassing: RESPECT voor elkaar, en voor de normen en waarden!

Gr,

Dirk.


starrendemol

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2006, 00:00:32
Doet me denken aan een voorval, dat ik jullie niet wil onthouden.

Ik maakte eens (op verzoek van de Brandweer en TR) foto'van een brand.
Een fotograaf die ik veel "öntmoet" had en voorzien van PERSkaart drong zich op en maakte  rondom"foto's met daarbij de nodige commentaaar op de werkwijze van Poltie en Brandweer.
Omdat hij een officieele fotograaf was werd het nodige gedoogd.
De volgende dag verschene van zijn hand foto's in de krant genomen vanuit het standpunt waar ik ook de nodige foto's van had gemaakt.

Ik heb toen hemel en aarde moeten bewegen om aan te tonen dat IK niet de fotograaf was geweest.

Omdat ik analoog werkte en in kleur en mijn film nog in de camera had kan ik bewijzen dat ik het niet geweest was.

Ik bedoel maar dat momenteel (sinds enkele jaren) door sommige fotografen zo gewerkt wordt.

Waarom zijn daarom vele fotografen niet meer welkom op "Plaats delict"?
Omdat er veel bewijsmateriaal verpest wordt.

Onder de "lezers"is dit gevoeglijk bekend.

Ik blijf er dan ook op hameren dat hulpverleners ook eens met "ervaren en betrouwbare" fotografen van gedachten moeten wisselen over ieders inzet.
Dit bevorderd zoals de laatste inzender ook stelt RESPECT voor elkaars werk.

Dick