Sirene

Auteur Topic: Sirene  (gelezen 8697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #10 Gepost op: 9 november 2006, 15:46:21
Volgens mij worden de nieuwe brw-voertuigen in de regio Rotterdam tegenwoordig weer voorzien van luchthoorns, i.v.m. de hoorbaarheid.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #11 Gepost op: 9 november 2006, 15:58:01
sirene's moeten op t dak gepaatst worden lijkt mij... dan gaat het geluid over de auto's heen... dus hoor je het van een afstand beter...

wat betreft de mobilofoon in amerika gebruiken ze headsets...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 9 november 2006, 16:21:11
Ik kan me herinneren dat ik een aantal maanden geleden eens hier in Hoofddorp in een bus zat en er een ambulance ons tegemoet kwam rijden (de VW T5 13-185 die laatst volgens mij een ongeluk heeft gehad) met hoge snelheid en onder A1

*spam* modus
(filmpje)

http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire45.wmv
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 november 2006, 16:30:57
sirene's moeten op t dak gepaatst worden lijkt mij... dan gaat het geluid over de auto's heen... dus hoor je het van een afstand beter...

Wij hebben 1 voertuig waarbij de sirenes in de bumper zijn gemonteerd. Dit, in combinatie met de nodige naar voren gerichte blauwe LED verlichting, zorgt ervoor dat deze auto beduidend beter wordt opgemerkt dan de voertuigen met een toeter op het dak en flitsers/draaiers.

In eerste instantie was men bang dat we 'over het geluid heen zouden rijden', maar dat lijkt in de praktijk dus nogal mee te vallen. Heb overigens ook wel eens de klacht gehoord dat bij met name brandweervoertuigen die de sirenes op het dak hebben, het geluid in de cabine erg hard is dankzij het dakluik. Ook zij hebben de sirene liever in de bumper.


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #14 Gepost op: 9 november 2006, 17:04:14
De Vroegere Fiamm drukhoorn 3-toon sirenes op ambulances waren echt wel beter te horen.
Ik kan mij nog herinneren dat de GGD Arnhem in 1990 een nieuwe Mercedes waarvan de electronische 3-toon kapot gegaan was uitruste met een oude drukhoorn versie.
Deze wagen was tot ver in de omtrek al te horen en vooral in de spits was dit een enorm verschil met de originele electronische sirene.
Mischien is een combinatie tussen een drukhoorn en een Yelp een goede combinatie? ;)


jwpots

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 9 november 2006, 17:29:36
1] Heb het al een keer in een ander forum vermeld, we gebruiken bij de hulpdienssten geen sirene meer. Is sinds begin jaren vijftig niet meer toegestaan volgens het wegenverkeersreglement.

2] We gebruiken tegenwoordig een 2-tonige - [brandweer/politie] en 3-tonig hoorn [ambulance] of zoals dat zo mooi beschreven staat: "optische geluidsignalen"

3] Het geluid dat deze signalen mogen produceren zullen ongetwijfeld aan een vast aantal decibellen gekoppeld zijn wat "waarschijnlijk" ook wel ergens op schrift zal zijn gesteld.

Groet
Johan


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 9 november 2006, 17:33:33
Of gewoon de duitse manier, electrisch voor normaal (zij het twee of drie toon) uitvoeren met verharder en versneller. Plus een martin hoorn er bij voor bijv. kruisingen ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 9 november 2006, 17:44:14
De Duitse balken (zoals bijv RTK4SL) hebben de SL sirene-optie: Stadt en Land.
De 2 speakers in de dakset verschillen van verspreiding, de Stadt-speaker gooit een "kort" maar breed signaal eruit die, door de weerkaatsing van gebouwen versterkt het sirene-effect zich voor de auto. De Land-speaker gooit er een "lang" en smal signaal uit, geschikt voor snelwegen en het platteland zullen we maar zeggen, omdat er geen tot nauwelijks weerkaatsing is heeft een breed signaal geen nut en richt het zich tot ver voor de auto in een "smalle bundel" geluid.

Dit betekent wél dat elke dakset die de SL toevoeging heeft ook 2 speakers huisvest.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 9 november 2006, 18:01:33
Ja dat weet ik, ik doelde met het duitse systeem op de martin hoorns die daar (soms) op ambulance's zitten!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 9 november 2006, 18:03:09
Ja dat weet ik, ik doelde met het duitse systeem op de martin hoorns die daar (soms) op ambulance's zitten!
Wéét ik :) ik legde alleen de optie electronisch nog iets meer uit :D

De Martinshoorn is en blijft een luid-en-duidelijke toeter, waar hij dan ook op zit ;)