Keuring handbrandblussers na 2 jaar

Auteur Topic: Keuring handbrandblussers na 2 jaar  (gelezen 35752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 15 november 2006, 20:04:28
En wat vinden de experts op het forum van dit 'idee'   :-X :-X :-X :-X



http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/126152/

'Minder controle brandblusser onzalig'

woensdag 15 november 2006 19:30

(Novum) - Brandblussers moeten jaarlijks gecontroleerd worden. Anders komt de brandveiligheid ernstig in gevaar. Dat stelt de brancheorganisatie voor de brandbeveiliging Vebon woensdag. Vebon reageert op het voornemen van het ministerie van Vrom bedrijven toe te staan voortaan brandblussers eens per twee jaar te controleren. Nu is een jaarlijkse controle verplicht.

Het plan van Vrom, dat onderdeel is van een pakket maatregelen om bedrijven met minder regels op te zadelen, kwam dinsdag naar buiten. Vebon noemt de voorgenomen maatregel 'onzalig'. Het is een verkeerd signaal nu het aantal regels te verminderen, twee maanden nadat twee ministers om het onderwerp brandveiligheid zijn afgetreden, stelt Boud van Beurden van Vebon.

Volgens Van Beurden wordt kans dat een brandblusser faalt groter. 'Onze mensen constateren dat één op de vijf brandblussers defect is. Dit percentage zal stijgen als we het onderhoud minder vaak uitvoeren.'

De Brandwonden Stichting liet dinsdag weten de plannen van Vrom te betreuren.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 15 november 2006, 21:53:20
Uit het nieuwe Besluit brandveilig gebruik bouwwerken:


Artikel 2.4.2 Blusmiddelen en draagbare en verrijdbare blustoestellen
1. Voorzover daarin niet reeds voldoende door de aanwezigheid van brandslanghaspels
is voorzien, is een gebouw voorzien van voldoende draagbare of verrijdbare blustoestellen
om een beginnende brand zo snel mogelijk door in het gebouw aanwezig personen
te laten bestrijden.
2. In afwijking van het eerste lid is bij kamergewijze verhuur een adequaat blusmiddel
aanwezig in een gezamenlijke keuken en ten minste een per bouwlaag, in een ruimte
waardoor een gezamenlijke vluchtroute voert.
3. Ten minste eenmaal per twee jaar wordt overeenkomstig NEN 2559: 2001, inclusief
wijzigingsblad A2: 2004, op adequate wijze het nodige onderhoud aan een bij of
krachtens wettelijk voorschrift aanwezig draagbaar of verrijdbaar blustoestel verricht,
en de goede werking van dat blustoestel gecontroleerd.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2006, 20:06:51
Ik ben hier niet echt een voorstander van,en niet omdat het m'n werk is.

Er zijn zo ontzettend veel bedrijven die nog steeds denken dat ze een blusser terug aan de muur kunnen hangen nadat ze er maar een klein beetje uit gebruikt hebben.

Dat komt gewoon te veel voor om dat pas na misschien anderhalf jaar te constateren.
Erg lullig als het bedrijf z'n blusser weer denkt te gebruiken.
Ze/we komen er nu nog sneller achter in die gevallen.
Als we eens in de twee jaar langs moeten komen hangen er misschien wel veel meer apparaten op die manier aan de muur.

Dan de staat van de brandblussers.
Bij transport bedrijven ziet de blusser er vaak niet uit omdat hij slecht bevestigd is en ligt te schuiven en te trillen. De blusser krijgt op die manier slijtageplekken in het staal wat levensgevaarlijk kan zijn bij activering van het apparaat.
Als die blusser nou twee jaar ligt te schudden op die vrachtwagen kan die slijtage wel eens veel te ver zijn.
Na een jaar kan je het op tijd constateren,een extra jaar daarbovenop is naar mijn idee veel te lang.
  Ta


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2006, 20:17:23
Annemiek omschrijft de problemen keurig.De kans dat er nu ongevallen gaan gebeuren door falende blusmiddelen zal alleen maar groeien.De eigenaar/gebruiker van brandblusmiddelen is nu al medeverantwoordelijk voor de goede werking van en beschikbaar zijn van zijn blusmiddelen,en nu al zie je al erg veel problemen zoals Annemiek al omschreef gebruikte blussers die weer aan de muur worden terug geplaatst.Laat staan als wij maar eens per 2 jaar komen :-X Maargoed,het zal leuk zijn voor onze omzet,want de hervullingen en vervangingen zullen op deze manier wel toenemen ::)

En ik ben benieuwt of bedrijven dan nog wel de verantwoordelijkheid op zich willen nemen,als er maar eens per 2 jaar iemand komt kijken naar hun blusmiddelen,om ze te keuren


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2006, 20:31:07
Dit komt volgens mij uit de koker van VROM.....  :-X :-X kosten verlaging voor bedrijven....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2006, 20:44:22
Dit komt volgens mij uit de koker van VROM.....  :-X :-X kosten verlaging voor bedrijven....
Dit komt inderdaad bij VROM vandaan,een ambtenaar die iets teveel vrije tijd had.Maar wel voor grote problemen gaat zorgen.Transportbedrijven moeten hun blusmiddelen 1x per jaar laten keuren ivm het ADRverhaal,om maar te zwijgen over de vrachtwagens die met gevaarlijke stoffen rijden.Busmaatschapijen die met hun eigen NORM in de knoei komen te zitten,die of aangepast moet worden of toch 1x per jaar gekeurt moeten worden.

Chemische bedrijven die elk jaar hun blusmiddelen gekeurt willen hebben,en zo kan ik wel even doorgaan :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2006, 20:52:19
Leuk hè, VROM gaat over de (bouw)regelgeving en BiZa over het optreden van de brandweer..... :-X :-X :-X Volgens mij moet er een ministerie van Veiligheid komen die niet gevoelig is voor lobby groepen en kijkt wat er echt nodig is.

Maar aan de andere kant hebben de 'blus' bedrijven het ook een beetje over zich zelf af geroepen door blussers (zonder drukpatroon) te introduceren waar een monteur niets anders kan doen dat het metertje te controleren of de blusser nog onder druk staat...  :)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 22 november 2006, 20:56:28

Chemische bedrijven die elk jaar hun blusmiddelen gekeurt willen hebben,en zo kan ik wel even doorgaan :-\

Als een bedrijf het wil moet dat gewoon kunnen lijkt me. Als ze het plan doorvoeren dan.

Maar aan de andere kant hebben de 'blus' bedrijven het ook een beetje over zich zelf af geroepen door blussers (zonder drukpatroon) te introduceren waar een monteur niets anders kan doen dat het metertje te controleren of de blusser nog onder druk staat...  :)

Dat is niet alles wat we ermee doen!  :)

Maar die apparaten bestaan al zo ontieglijk lang,er is tegenwoordig alleen meer keus in types.
En wat mijn deel van het werk betreft heb ik liever blussers met een co2 patroon erin!
  Ta


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 22 november 2006, 20:57:52


Maar aan de andere kant hebben de 'blus' bedrijven het ook een beetje over zich zelf af geroepen door blussers (zonder drukpatroon) te introduceren waar een monteur niets anders kan doen dat het metertje te controleren of de blusser nog onder druk staat...  :)
Dat klopt niet.Aan de zogeheten permanent drukblussers is weldegelijk het nodige onderhoud voor nodig.Er zal toch jaarlijks met een externe drukmeter moeten worden gecontroleert worden of er nog daadwerkelijk drijfgas in de blusser aanwezig is.Een metertje in het groen garandeert niets,al vaak een blusser aangetroffen waar de meter in het groen stond.Maar waar geen stikstof meer inzat.Dus die blusser deed het niet meer,maar wel keurig het metertje in het groen.Gevalletje kapotte manometer,je zal em maar net nodig hebben  ::)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2006, 21:09:17
Gevalletje kapotte manometer,je zal em maar net nodig hebben  ::)

Ik heb nog twee manometers op 't bureau liggen. Keurig in het groen,er zit alleen geen blusser aan vast... ;)

Ideaal als er klanten binnenkomen met de opmerking; "het metertje staat wel in het groen,maar ik dacht,laat ik hem toch maar weer eens laten keuren"

Er kan gewoon genoeg aan een blusser mankeren dat het van belang is dat hij toch minstens eens per jaar gekeurd wordt.


Ik zou niet echt staan te juichen als bijv. mijn CV ketel nog maar eens in de twee jaar onderhouden zou worden. Die gebruik je weliswaar elke dag,maar toch,om even een voorbeeld te geven.
  Ta