Keuring handbrandblussers na 2 jaar

Auteur Topic: Keuring handbrandblussers na 2 jaar  (gelezen 35770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 22 november 2006, 21:17:51
Dat klopt niet.Aan de zogeheten permanent drukblussers is weldegelijk het nodige onderhoud voor nodig.Er zal toch jaarlijks met een externe drukmeter moeten worden gecontroleert worden of er nog daadwerkelijk drijfgas in de blusser aanwezig is.Een metertje in het groen garandeert niets,al vaak een blusser aangetroffen waar de meter in het groen stond.Maar waar geen stikstof meer inzat.Dus die blusser deed het niet meer,maar wel keurig het metertje in het groen.Gevalletje kapotte manometer,je zal em maar net nodig hebben  ::)

Ok! Ik kreeg andere berichten van een vriend van mij die als onderhoudsmonteur bij een firma werkte die nu onder een hele grote valt  ;). Hij moest altijd goed zijn best doen om zijn tijd en geld voor de controle per blusser bij dit type waar te maken....  ;) ;)

Maar ik denk dat als branche data kan verzamelen van blussers die falen (is er niets meer uit het archief te halen??  ::) ::)) en daarmee de media in gaan het snel weer ongedaan gemaakt wordt  ;) ;) ;D

Er is nu in het land een trend waarbij gebouweigenaren brandslanghaspels willen laten vervangen door draagbare blustoestellen ivm legionella + de kosten. Als de blussers idd zovaak niet werken lijkt het me handig dat de faalcijfers snel aan de brandweren bekend worden gemaakt  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 22 november 2006, 21:25:44
Ok! Ik kreeg andere berichten van een vriend van mij die als onderhoudsmonteur bij een firma werkte die nu onder een hele grote valt  ;). Hij moest altijd goed zijn best doen om zijn tijd en geld voor de controle per blusser bij dit type waar te maken....  ;) ;)

Maar ik denk dat als branche data kan verzamelen van blussers die falen (is er niets meer uit het archief te halen??  ::) ::)) en daarmee de media in gaan het snel weer ongedaan gemaakt wordt  ;) ;) ;D

Er is nu in het land een trend waarbij gebouweigenaren brandslanghaspels willen laten vervangen door draagbare blustoestellen ivm legionella + de kosten. Als de blussers idd zovaak niet werken lijkt het me handig dat de faalcijfers snel aan de brandweren bekend worden gemaakt  ;)
Als het goed is worden er onderhoudsraporten gemaakt,waarin ook vermeld wordt welke blussers wel en welke niet goed zijn.Althans,wij hebben  van klanten over een periode van een jaar of 5 de onderhoudshistorie in bestand staan.En dan kun je zo terughalen hoe vaak het voorkomt dat een blusser stuk,leeg of gesaboteerd is  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 22 november 2006, 21:28:09
Als het goed is worden er onderhoudsraporten gemaakt,waarin ook vermeld wordt welke blussers wel en welke niet goed zijn.Althans,wij hebben  van klanten over een periode van een jaar of 5 de onderhoudshistorie in bestand staan.En dan kun je zo terughalen hoe vaak het voorkomt dat een blusser stuk,leeg of gesaboteerd is  ;)

Waarom komen die gegevens, geanonimiseerd, niet in de media??  ::) ::) ::) ::)  ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2006, 21:37:55
Ok! Ik kreeg andere berichten van een vriend van mij die als onderhoudsmonteur bij een firma werkte die nu onder een hele grote valt  ;). Hij moest altijd goed zijn best doen om zijn tijd en geld voor de controle per blusser bij dit type waar te maken....  ;) ;)

Je bent sneller klaar dan met een patroon apparaat,daar valt niet over te twisten.

En brandslanghaspels vervangen voor blussers.... :-X

Ik zou het niet doen,in afwachting van de brandweer is het toch het enige onuitputtelijke blusmiddel wat je nog hebt als je al je blussers al ingezet hebt en echt voor je pand wil vechten...
  Ta


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2006, 21:45:04
Annemiek omschrijft de problemen keurig.De kans dat er nu ongevallen gaan gebeuren door falende blusmiddelen zal alleen maar groeien.

Misschien is er wel onderzoek naar gedaan en is bovenstaande daaruit niet naar voren gekomen.
En dus vind men dat i.h.k.v het gebruiksbesluit het een verantwoord risico is om 1x per 2 jaar te keuren.
Netjes afgestemd dus op de doelgroep.
En voor andere doelgroepen blijft het gewoon 1x/jr.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 22 november 2006, 21:50:48
Misschien is er wel onderzoek naar gedaan en is bovenstaande daaruit niet naar voren gekomen.
En dus vind men dat i.h.k.v het gebruiksbesluit het een verantwoord risico is om 1x per 2 jaar te keuren.
Netjes afgestemd dus op de doelgroep.
En voor andere doelgroepen blijft het gewoon 1x/jr.

cu,
Loe


Ik betwijfel of er (wetenschappelijk) onderzoek naar gedaan is gezien hoe VROM met andere zaken om gaat. Er was een kabinets belofte dat de kosten voor het bedrijfsleven met x miljoen (miljard?) zouden verminderen. Maarrrrrrrr ik laat me altijd graag verrassen....  ;D ;D ;D

Het onderstaande bericht vindt ik typerend... Volgens mij had het meer 'correct' geweest als er gestaan had dat het ihkv de veiligheid niet nodig zou zijn... Het doel is toch 'veiligheid' en niet 'kostenverlaging'..... ;) :-X


http://www.koopsubsidie.nl/pagina.html?id=19023

(...)

3. Wat levert het bedrijven op?
Het vereenvoudigen, schrappen en stroomlijnen van de algemene regels levert in totaal een aanzienlijke lastenverlaging voor het bedrijfsleven op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 23 november 2006, 19:10:13
Misschien is er wel onderzoek naar gedaan en is bovenstaande daaruit niet naar voren gekomen.
En dus vind men dat i.h.k.v het gebruiksbesluit het een verantwoord risico is om 1x per 2 jaar te keuren.
Netjes afgestemd dus op de doelgroep.
En voor andere doelgroepen blijft het gewoon 1x/jr.

cu,
Loe



Was er maar onderzoek gedaan,niet dus.De reden tot de mogelijke 2jaarlijkse controle is des te vreemder,alleen maar om de administratieve handelingen te verminderen.Ze hebben blijkbaar niets geleert van ongevallen uit het verleden :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2006, 18:10:38
Was er maar onderzoek gedaan,niet dus.De reden tot de mogelijke 2jaarlijkse controle is des te vreemder,alleen maar om de administratieve handelingen te verminderen.Ze hebben blijkbaar niets geleert van ongevallen uit het verleden :-X

Hebben jullie een belangen vereniging?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2006, 14:15:28
Hebben jullie een belangen vereniging?
Jawel,de VEBON  ::) ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2006, 15:57:13
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation