Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 520370 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2006, 19:35:50
In de ambu? Buiten in de regen en de kou zul je bedoelen  :)
Geef ze maar een lijfstraf :-X en daarna in de regen :-X


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geďnteresseerde buitenstaander
Reactie #11 Gepost op: 19 november 2006, 19:36:21
Het ambulancepersoneel is na aanhouding van de beide mannen teruggekeerd in de woning om zorg te verlenen aan het slachtoffer.

Hulde  :)

Ik hoop dat de aangekondige nieuwe maatregelen van Remkes het nu ook mogelijk maken dat het ambupersoneel veilig aangifte kan doen, en de daders goed gestraft worden uiteraard.


Master

  • Chauffeur Hap GM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
  • Verwarrend eenvoudig
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2006, 21:28:13
Ik heb even wat zaken op een rijtje gezet:

Wederom geweld tegen ambulance
Hoevaak gaan ik het hier nog moeten melden? ook dit weekend is er weer het onnodige geweld gebruikt tegenhulpverleners.

14-01-07
Man bedreigt ambulancepersoneel 14-1-2007

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een 34-jarige Arnhemmer opgepakt wegens bedreiging van ambulancepersoneel.

De ambulance kwam voor een vrouw die onwel was geworden. De Arnhemmer zou de medewerkers in hun werk hebben belemmerd en bedreigingen hebben geuit. De politie schoot het ambulancepersoneel uiteindelijk te hulp.

Tijdens zijn verhoor zei de man zich door alcoholgebruik niks meer van het incident te kunnen herinneren. Justitie bepaalt wat er verder met hem gaat gebeuren.

20 oktober - Bijna de helft van de vijfduizend vrijwilligers van de reddingsbrigades hebben te maken gehad met een vorm van geweld tijdens reddingsacties. Dat meldt Reddingsbrigades Nederland vrijdag op basis van een onderzoek onder de 180 teams.
bron: www.beveiligingnieuws.nl

04 oktober - Op de uitrusting van de Heerenveense brandweer staat uit veiligheidsoverwegingen voortaan geen naam meer. Een reeks incidenten van agressie tegen hulpverleners heeft aan die beslissing bijgedragen
bron: www.beveiligingnieuws.nl

1 oktober - Twee agenten raken lichtgewond als ze in Vlaardingen ambulancepersoneel te hulp schieten. De verpleegkundigen waren toegesneld om iemand te helpen aan de Westhavenkade, het uitgaanscentrum van de stad. Boze omstanders dreven de broeders in het nauw en schopten de ruiten van de ambulance in. Toen de agenten arriveerden, keerde een menigte van ongeveer 250 mensen zich tegen hen.

3 september - De politie arresteert in Duiven een 40-jarige man die twee ambulancemedewerkers in zijn huis zou hebben vastgehouden en bedreigd. De vrouw van de man was onwel geworden, maar hoefde volgens de broeders niet mee naar het ziekenhuis. De man en enkele buurtbewoners werden daarop zo boos dat zij de verpleegkundigen belemmerden naar buiten te gaan. De politie moest het ambulancepersoneel ontzetten.

5 augustus - Een vrouw mishandelt in Amsterdam een ambulancemedewerker, terwijl hij probeert zijn werk te doen. De medewerker had besloten dat hij de moeder van de vrouw, die in een café onwel was geworden, het beste ter plekke kon behandelen. De dochter was het daar niet mee eens en sloeg de 47-jarige broeder met een vuist in zijn gezicht.

2 juli - Familieleden van een man die in Amsterdam een hartaanval krijgt, hinderen en bedreigen het toegesnelde ambulancepersoneel.
De familie gaat door het lint omdat de ambulance niet snel genoeg aanwezig zou zijn. De broeders doen aangifte van vernieling van de ambulance, niet van de bedreiging.

14 juni - Brandweerslangen die doorgesneden worden, lekgeprikte banden, klappen en bedreigingen met een mes. Een ambulance wordt bekogeld met stenen, een andere, met een 6-jarig slachtoffer achterin, wordt klemgereden omdat een agressieve automobilist vindt dat de ambulance roekeloos rijdt. Agressie en geweld tegen brandweer- en ambulancepersoneel zijn nog geen dagelijkse praktijk, maar het aantal incidenten neemt in ernst en aantal toe.

12 juni - Een groep dronken jongeren belaagt in het Mirandabad in Amsterdam ambulancepersoneel en een arts die op weg zijn naar een onwel geraakte jongen. Tevens beschadigden ze de ambulance. Later arresteert de politie tien mensen die bij het incident betrokken zouden zijn.



Uitzending van Netwerk: Onderwerp: Van hulpverlener naar slachtoffer
Uitzenddatum: Di. 2 mei 2006, 19.25u

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nos/netwerk/bb.20060502.asf

30-04-2006   23:48
Ambulancepersoneel bedreigd en mishandeld
Ambulancepersoneel dat gisternacht in Doetinchem op weg was naar een gewonde, is door vijf mannen bedreigd en mishandeld.

Beuken
De auto werd tot stilstand gedwongen waarna de mannen op de ambulance begonnen te beuken. Dat meldt de politie. Toen de chauffeur het portierraampje opendraaide om de groep hier op aan te spreken, kreeg hij een klap in zijn gezicht. De man raakte lichtgewond.

Sleutels weggegooid
Vervolgens werd de autosleutel uit de ambulance getrokken en weggegooid. De ambulance kon korte tijd later met reservesleutels toch verder rijden. "Te gek voor woorden", aldus een politiewoordvoerder. De politie neemt de zaak hoog op en heeft enkele verdachten op het oog.
1.560 agressie-incidenten per jaar in ziekenhuizen
Even rekenen 1560 agressie incidenten per jaar = 30 per week = ruim 4
per dag! Daarnaast hoorde ik vandaag dat ook het Ambulancepersoneel zo vaak te maken had agressie en met diefstal uit ambulance auto's. Dan hebben we het nog niet eens over de incidenten die NIET worden geregistreerd. ....."daar word ik niet vrolijk van" .....
BRON: ANP Agressie is een groeiend maatschappelijk probleem en komt ook voor in ziekenhuizen. In 2005 registreerden 29 ziekenhuizen die deelnemen aan het project Veiligezorg(r), gericht op het voorkomen van agressie in ziekenhuizen, gezamenlijk 1.560 agressie-incidenten. In 2004 registreerden 24 ziekenhuizen 1.145 incidenten.


24 maart 2006
Man bedreigt ambulancemedewerker

EDE -
De Edese politie heeft donderdag een 42-jarige man uit die plaats aangehouden wegens bedreiging. De man zou in een café een 28-jarige ambulancemedewerker hebben bedreigd met geweld. Door ingrijpen van het barpersoneel werd voorkomen dat de ambulancemedewerker werd geslagen.

Rond half vijf in de ochtend werd de politie gewaarschuwd voor een vechtpartij in het café in Ede-Zuid. Daar aangekomen troffen politieagenten het slachtoffer voor de horecazaak aan. Hij verklaarde met een collega gereageerd te hebben op een melding van een onwelwording in het café. Het bleek om de 42-jarige Edenaar te gaan. Toen ze de man voor onderzoek naar het ziekenhuis wilden meenemen zou hij wild om zich heen hebben geslagen. Vervolgens zou de man met een barkruk de verpleger hebben willen slaan. Door ingrijpen van het barpersoneel zou dit echter zijn voorkomen.

Toen de agenten het café ingingen om de man te vragen wat er was gebeurd zou hij een van de agenten hebben geslagen. De man werd daarop aangehouden en voor onderzoek ingesloten. De Edenaar had later verklaard zich van het voorval niets te kunnen herinneren. Justitie besloot de man een boete op te leggen van 410 euro. Bij niet betalen wacht de Edenaar een gang naar de rechter.

Tot slot:
donderdag 26 oktober 2006 17:27


Zoals aangekondigd heeft minister Johan Remkes (VVD, Binnenlandse Zaken) een plan van aanpak gepresenteerd om het toenemende geweld tegen hulp- en dienstverleners tegen te gaan.

Ambulancemedewerkers, buschauffeurs, politieagenten, gemeenteambtenaren en recent in Zeist drie medewerkers van de sociale dienst, allemaal hebben ze steeds vaker te maken met (verbaal) geweld.

Daarom zal het Openbaar Ministerie (OM) in dit soort gevallen voortaan standaard een twee keer zo hoge straf eisen. Ook een onverlaat die een 'moedige burger' - iemand die geweld probeert te voorkomen bijvoorbeeld - aanpakt, kan op een dubbele strafeis rekenen.

Verwerpelijk
'Blijf met je poten van onze mensen af, of je zult het nog lang bezuren,' vat Remkes de boodschap van zijn actieplan samen. Geweld tegen hulp- en dienstverleners is volstrekt 'verwerpelijk' vindt Remkes, die zijn actieplan al eerder deze maand aankondigde.

Verder worden geweldplegers financieel aangepakt, ze zullen opdraaien voor de kosten van hun gedrag: de materiële schade, een schadevergoeding en de kosten van ziekteverzuim van slachtoffers. 'Dat kan stevig oplopen,' waarschuwt Remkes.

De beloning van het gebruiken van geweld:

Bron: Dagblad van het Noorden:

Werkstraf voor geweld tegen ambulancebroeders

Gepubliceerd op 06 december 2006, 11:12
Laatst bijgewerkt op 06 december 2006, 11:54

assen/klazienaveen -
De 21-jarige Peter C. uit Klazienaveen, die op 19 november samen met zijn 15-jarige broer twee ambulancebroeders te lijf ging met vuisten, voeten en een schep, is vandaag door de Asser politierechter veroordeeld tot 180 uur werkstraf en drie maanden voorwaardelijke werkstraf. C. moet de verplegers 1000 en 750 euro schadevergoeding betalen. Tjerk Hiddes, directeur van UMCG Ambulancezorg, reageerde teleurgesteld op het vonnis.

Als het aan de officier van justitie had gelegen, was C., die tot vandaag 17 dagen in voorarrest zat, in elk geval drie maanden achter de tralies gegaan. Hij eiste een half jaar cel, waarvan de helft voorwaardelijk. Ook vroeg de aanklager schadevergoedingen van 2000 en 2500 euro op te leggen.

De rechter achtte alle feiten bewezen: mishandeling van een verpleger, openlijk geweld tegen beide broeders en het bedreigen van politiemensen. In zijn vonnis zei hij 'ruimte te zien' voor een werkstraf en hief het voorarrest met ingang van vandaag op.

De slachtoffers hadden hogere schadeclaims ingediend, omdat C. hen de onbevangenheid heeft ontnomen die zij nodig hebben voor hun werk. Volgens de rechter is dit het risico van het vak. In zijn ogen moeten niet alleen politiemensen, maar ook hulpverleners bestand zijn tegen enig geweld. Daarom wees hij lagere schadevergoedingen toe.

Dat de dader direct na de geweldplegingen werd opgepakt en vastgezet is volgens directeur Hiddes 'een goed signaal'. "Maar de afronding is heel teleurstellend. Deze man heeft op geen enkele wijze berouw getoond en onze mensen kunnen hem vandaag al weer tegenkomen. De toegekende schadevergoedingen zijn zelfs nog lager dan wat de advocaat van C. voorstelde. Ik hoop dat de officier van justitie in hoger beroep gaat."

De minderjarige broer van C. moet nog voor de kinderrechter verschijnen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2006, 21:57:22
Ik denk dat wat voor maatregelen je ook neemt, dit soort debiele aanvallen toch nooit helemaal uit te roeien zijn. Al zet je levenslang op vies kijken naar een ambulance.

Er zijn nu eenmaal lieden met een heel kort lontje, een psychiatrische achtergrond of onder invloed van drugs/drank etc., die in staat zijn om niets een hulpverlener aan te vallen.

Een hoge gevangenisstraf werkt daar hooguit als vergelding, maar kleine kans dat het ten aanzien van dat soort lieden een preventieve werking heeft. Bovendien, al wordt zo'n figuur al opgepakt en al krijgt ie een straf, voor de betreffende hulpverlener is het kwaad dan al geschied.

Naar mijn mening is naast de vraag 'hoe bestraf je dat soort gedrag', net zo belangrijk de vraag 'hoe voorkom je dergelijke aanvallen en hoe hou je de gevolgen ervan beperkt'. Die laatste vraag is een stuk moeilijker te beantwoorden en ik ben echt benieuwd wat voor maatregelen dat zouden kunnen zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


ambuboy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #14 Gepost op: 20 november 2006, 11:54:51
Wat een ziek gedrag tegenwoordig. Ben zelf werkzaam binnen een psychiatrische instelling en agressie is er aan de orde van de dag, dus eigenlijk wel een beetje aan gewend geraakt. Maar tijdens spoedklussen van ambupersoneel, brandweer, maar ook politie te maken krijgen met geweld lijkt me een behoorlijke impact. Mijn eerste aanvaring met geweld was ook behoorlijk schrikken. Onder een trap zitten terwijl de borden om je oren vliegen is geen pretje, maar tijdens een hartstilstand klappen krijgen of bedreigd worden, dat is te ziek voor woorden.
 :-X :-X

Ik hoop dat de straffen inderdaad zwaar uit gaan vallen, men moet weten wat men doet. Als je als hulpverlener je werk niet meer op een normale manier kunt doen, dan weet ik niet hoe we over een aantal jaren de spoedklussen afgaan. Welliswaar met een gummiknuppel of pepperspray in de ambu?? Het is erg doemdenken dat realiseer ik me zeker, maar veiligheid is op deze manier niet meer gewaarborgd.
AMBUBOY


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2006, 12:29:13
keihard aanpakken. laat ze nu maar eens voelen wat ze doen. ik mag het misschien nie zeggen maar iedere ambu heeft toch een koevoet op maglite bij. do i need to say more???
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


ambuboy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2006, 14:11:04
Belagers ambulancepersoneel Drenthe geregistreerd
Uitgegeven op maandag 20 november 2006 om 13:50:05  

(Novum) - Mensen die in Drenthe ambulancepersoneel tijdens hun werkzaamheden belagen, worden geregistreerd. UMCG Ambulancezorg Drenthe heeft hiertoe maandag besloten, nadat dit weekeinde broeders in Klazienaveen werden mishandeld en bedreigd toen ze hulp wilden verlenen.

Volgens directeur Tjerk Hiddes is de registratie bedoeld om eventueel politie mee te sturen als er een melding op een bekend adres wordt gedaan. Het gaat dan vooral om meldingen die 's avonds en in het weekeinde worden gedaan, omdat dan de meeste incidenten voorkomen. De maatregel is niet bedoeld om mensen uit te sluiten van zorg.

Hiddes kan niet zeggen of Drenthe de eerste provincie is die incidenten gaat registreren. De directeur is van plan het initiatief bij de brancheorganisatie aan te kaarten, 'om dit als mogelijk achteraf-middel nadrukkelijker te promoten'.

Vorige maand kondigden de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie aan geweld tegen personeel met een publieke taak, zoals ambulancemedewerkers, buschauffeurs en conducteurs, zwaarder te willen bestraffen.

bron: www.nieuws.nl
AMBUBOY


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #17 Gepost op: 10 december 2006, 04:39:22
Helaas heerst het 'bedreigings-virus' sinds vandaag ook in Hendrik Ido Ambacht (Z-H).

1403064  00:33:34  10-12-06   Prio 1 ONGEVAL BEKNELLING HIA410 HIA473 GEMEENLANDSKADE HENDRIK-IDO-AMBACHT OvD Drechtsteden zuid (Prio 1)

Half 1 en ik was op een paar honderd meter afstand rustig aan het werk. Ik krijg deze melding binnen en gelukkig kan iemand anders mijn werk even over nemen. Ter plaatse was er al een ambulance en een politiewagen. Ik sta op gepaste afstand foto’s te maken van het autowrak, dat mooi geparkeerd stond tegen een geparkeerde vrachtwagen. Een paar minuten later komen een aantal jongeren van een jaar of 20 naar mij en een andere fotograaf toe lopen: ‘Jullie gaan hier geen foto’s van maken, en als je het toch doet zul je wat meemaken!!!’ De jongeren hadden duidelijk een snufje coke te veel op. Minuten lang bleven ze ons bedreigen op alle denkbare manieren. Ik loop naar een agent toe om een melding van het gebeuren te maken. Als antwoord krijg ik ‘ja we weten het, ze bedreigen meer omstanders. Maar het is nogal druk in de regio, dus er kunnen niet meer eenheden ter plaatse komen. Ik adviseer jullie om maar uit de buurt van hun te blijven!’ Ja, op dat idee waren we zelf al gekomen. In overleg met de brandweer hebben we de fotocamera’s maar weg gedaan, een conflict voorkomen is beter dan genezen.

Maar de jongeren gaan verder. Blijkbaar vonden ze dat de brandweer niet snel genoeg het slachtoffer bevrijdde. Althans, dat was aan hun gedrag te merken. De vlindermessen kwamen te voorschijn. Diverse brandweerlieden hebben onder bedreiging van een mes moeten werken!!! De meest bizarre situatie die ik ooit heb meegemaakt binnen het hulpverleningswereldje. Maar het allergekste: de politie stond er bij en keek er naar! Voor zover ik gezien heb heeft de politie tot het einde van de inzet geen actie ondernomen, daarna ben ik weg gegaan. Toen ik het bureau net belde waren ze niet bereikbaar voor commentaar… Morgen nog eens proberen en aankaarten dat ik belemmerd ben met het uitvoeren van m’n werk (persfotograaf voor de regionale kranten).

Te gek voor woorden: probeert de brandweer iemand uit een autowrak te redden, wordt dat beloond met een bedreiging… Dat ik zelf verbaal bedreigd ben zit ik niet zo mee, maar dat de brandweer bedreigd word zit ik wél mee!!!


Daanaan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #18 Gepost op: 10 december 2006, 09:38:49
Wat een bericht weer :'(


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #19 Gepost op: 10 december 2006, 10:20:33
Ik hoop voor je dat je enige respons daarop krijgt , snap ook niet dat dit weer kan gebeuren en al helemaal niet onder het oog van
de politie die nu naar mijn mening een signaal afgeeft dat dit soort lieden behoorlijk vrij spel hebben.
Vraag me ook af hoeveel agenten daar tp waren en of ze er echt geen paar konden vrij maken om orde op zaken te stellen.

Helemaal toen het moment kwam dat er wapens in het spel kwamen snap ik niet dat er niet ingegrepen word. Hopelijk heeft de politie niet gedacht liever een fotograaf dan een hulpverlener?

Hoop dat je als je naar het bureau gaat om er melding van te maken een plausibele verklaring voor krijgt. >:(