Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 527857 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #390 Gepost op: 12 mei 2009, 17:21:30
Burgemeester wil incident met brandweer ’uitpraten’

Door IVAR PENRIS

ZEIST - Burgemeester Janssen van Zeist gaat praten met jongeren en zogeheten sleutelfiguren uit de Vogelwijk in Zeist, om te voorkomen dat de brandweer in de wijk opnieuw door jongeren belaagd en met stenen bekogeld wordt. Toen de brandweer drie weken geleden op een brandmelding aan de Griffensteijnselaan afkwam, werden de brandweerlieden bij hun werk gehinderd door Marokkaanse jongeren.

Bij het wegrijden werd de auto met stenen en andere romm el bekogeld. Bij een tweede melding ruim een uur later in dezelfde buurt, was de groep inmiddels aangegroeid tot zo’n dertig personen, die opnieuw baldadig was en de brandweer hinderde. De inmiddels gewaarschuwde politie greep in en hield vier jongeren aan, waarvan er twee meteen weer werden vrijgelaten omdat niet aangetoond kon worden dat ze bij de ongeregeldheden betrokken waren. De andere twee jongens kregen een boete.

Janssen zegt een vergelijkbaar incident in zijn gemeente pas één keer eerder meegemaakt te hebben, maar het hinderen van hulpverleners en de betrokkenheid daarbij van Marokkaanse jongeren, baart hem dusdanige zorgen dat hij er extra alert op wil blijven. Door te praten met betrokkenen en ouderen die zich verantwoordelijk voelen voor hun wijk, wil Janssen herhaling proberen te voorkomen.

Bij het vermoedelijk aangestoken brandje is de jongerenontmoetingsplek in de straat in vlammen opgegaan en onbruikbaar geworden. Deze JOP stond al op de nominatie om gesloopt te worden. Daarvoor in de plaats komt aan het Koppelveld een VOP, een vaste ontmoetingsplek.

http://www.ad.nl/utrecht/oost/3214052/Burgemeester_wil_incident_met_brandweer_rsquouitpratenrsquo.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #391 Gepost op: 12 mei 2009, 17:25:22
34 pagina's met geweld tegen hulpverleners.

Ik vraag me af hoeveel pagina's er nog zullen volgen............blijkbaar wil men er niet veel tegen doen :(


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #392 Gepost op: 12 mei 2009, 17:39:37
Hoe kom je daar nou toch bij...?  ???

Burgemeesters gaan toch praten, rechters gaan toch heel streng straffen, populistische politici beloven toch het vuurpeloton?

Gaat helemaal goedkomen, hoor!  O0

Voor degene die dit niet snappen: dit is dus sarcastisch bedoeld!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #393 Gepost op: 12 mei 2009, 20:58:33
Reprimande voor ouders na bespugen brandweer

DEN HAAG/ZAANDAM -  De ouders van jongeren die begin maart de brandweer in Zaandam bespuugden en bekogelden, kunnen zich opmaken voor een gesprek met de politie. De politie achterhaalt momenteel welke jongeren de brandweer hebben lastiggevallen. Zij worden samen met hun ouders op het politiebureau ontboden.

Dat heeft minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) dinsdag geantwoord op vragen uit de Tweede Kamer. Een verdachte werd op heterdaad aangehouden. De politie werkt nog aan drie strafrechtelijke onderzoeken naar de overlast.

Jongeren uit de Zaanse wijken Poelenburg en Peldersveld bekogelden en bespuugden begin maart de brandweer die aan het blussen was in het winkelcentrum Bloemkorf. Ter Horst noemt dat „niet te tolereren”.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3903617/__Reprimande_ouders_na_bespuging__.html


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #394 Gepost op: 13 mei 2009, 07:42:28

Bij het wegrijden werd de auto met stenen en andere romm el bekogeld. Bij een tweede melding ruim een uur later in dezelfde buurt, was de groep inmiddels aangegroeid tot zo’n dertig personen, die opnieuw baldadig was en de brandweer hinderde. De inmiddels gewaarschuwde politie greep in en hield vier jongeren aan, waarvan er twee meteen weer werden vrijgelaten omdat niet aangetoond kon worden dat ze bij de ongeregeldheden betrokken waren. De andere twee jongens kregen een boete.


Ben ik tegenwoordig zo'n ouwe l*l die ver in het verleden is blijven steken of is dit een typisch gevalletje van straatschenderij?
Ik weet dat ik tegenwoordig alleen binnenzit en dus even wat minder met de praktijk bezig ben ...
meerdere personen ... openbare weg ... meenemen die knapen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #395 Gepost op: 13 mei 2009, 09:05:19
Straatschenderij ? Dat is een apv artikel volgens mij... wat dacht je gewoon van openlijke geweldpleging ? Meerdere personen die geweld gebruiken tegen personen of zaken ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #396 Gepost op: 13 mei 2009, 11:59:35
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/3216012/Smartengeld_agenten_na_doodsbedreigingen.html

Smartengeld agenten na doodsbedreigingen

SPIJKENISSE Vier agenten krijgen smartengeld van een 29-jarige Spijkenisser, omdat hij hen met de dood heeft bedreigd. Dat heeft de politierechter in Rotterdam bepaald.

De man werd op 1 februari ’s nachts in zijn woonplaats tot stoppen gedwongen, omdat de politie vermoedde dat hij in een gestolen auto reed. Daarbij ging hij volledig door het lint. Hij uitte doodsbedreigingen aan het adres van de agenten, zoals ‘Ik maak je af’, doorspekt met de ergste ziektes. „Ik zal het wel gedaan hebben, ik was echt dronken en wat ik brulde weet ik niet meer,’’ sprak de man, die zijn gedrag achteraf ‘stom’ noemde. Hoewel zijn advocaat vond dat ‘politiemensen tegen een stootje moeten kunnen’, benadrukte zowel de officier van justitie als rechter E. Koning dat iedereen van de politie moet afblijven. De agenten voelden zich volgens hun vertegenwoordigster ernstig bedreigd en waren bang dat de man later zijn dreigementen ten uitvoer zou brengen. „Eén agente sliep er slecht door en hield zelfs in haar agenda bij wanneer mijnheer weer zou vrijkomen.’’

De Spijkenisser, die bij elkaar al 5,5 jaar in de gevangenis heeft gezeten voor voornamelijk diefstallen en niet betaalde boetes, werd uiteindelijk veroordeeld tot het betalen van 150 euro aan iedere bedreigde agent. Daarnaast kreeg hij een werkstraf van 94 uur opgelegd vanwege de bedreigingen en driemaal tanken zonder te betalen.

Als waarschuwing legde de politierechter de man bovendien een voorwaardelijke gevangenisstraf van 2 maanden op. Gaat hij binnen twee jaar opnieuw in de fout, dan moet hij de cel in, legde Koning uit. De Spijkenisser was zo kwaad over de in zijn ogen zware straf, dat hij in hoger beroep wil.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #397 Gepost op: 13 mei 2009, 16:49:22
Straatschenderij ? Dat is een apv artikel volgens mij... wat dacht je gewoon van openlijke geweldpleging ? Meerdere personen die geweld gebruiken tegen personen of zaken ?

Openlijke geweldpleging ... als het in aanmerking komt ... zoals ik al zei ... ben er een beetje uit.
Maar straatschenderij was altijd gewoon een WVS artikel ... welliswaar 1e categorie ... maar in ieder geval iets.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #398 Gepost op: 15 mei 2009, 11:27:36
122     Teletekst vr 15 mei          
 ***************************************
    Kort nieuws binnenland
 ***************************************
 ` In Gouda zijn vijf mannen van 18,19  
 en 22 jaar gearresteerd omdat ze stenen
 naar de politie zouden hebben gegooid.
 Een groep van zo'n 15 mensen bekogelde
 agenten dinsdag toen die in de wijk    
 Oosterwei twee jongens oppakten voor  
 een inbraak.Oosterwei kwam vorig jaar  
 negatief in het nieuws toen jongeren er
 meer dan eens buschauffeurs belaagden.
Samen sterk in de hulpverlening!


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #399 Gepost op: 15 mei 2009, 17:53:07
Leiden - Aanhouding na veroorzaken ongeval
Alphen, 15-05-2009 • De politie heeft op donderdag 14 mei na een verkeersongeluk dat rond 18.10 uur plaatsvond op de Korte Mare een 22 jarige Leidenaar aangehouden. Een 29 jarige vrouw uit Leiden reed op haar fiets over de Korte Mare toen een persoon uit een geparkeerde auto stapte en zonder te kijken overstak.

De vrouw maakte een manoeuvre om de voetganger te ontwijken en kwam ten val tegen een geparkeerde auto. De geparkeerde auto raakte beschadigd. De voetganger liep door alsof er niets gebeurd was en ging een café binnen. Even later kwam de man weer uit het café en sprak de vrouw hem aan. Hij deed echter alsof hij van niets wist, stapte in de auto en reed weg.
De politie werd ingeschakeld en het kenteken werd doorgegeven. Agenten maakten een zoektocht en troffen de auto aan op de Obrechtstraat. Daar werd de auto tot stoppen gemaand en de bestuurder en drie inzittenden aangesproken. In eerste instantie wilde de verdachte meewerken, maar de sfeer veranderde toen het hem duidelijk werd dat hij mee naar het politiebureau moest.

Hij reageerde agressief en uiteindelijk is hij door een agent gepepperd om ervoor te zorgen dat hij in de auto gezet kon worden. Tijdens zijn verzet heeft hij de blouse van een agent gescheurd en zijn bril van zijn hoofd geslagen. De agent heeft hiervan aangifte gedaan. Een tweede agent deed aangifte omdat de verdachte het in de auto presteerde om hem te bespugen en te schoppen. Op dat moment is besloten de verdachte uit de auto te trekken voor de veiligheid van de agenten. Maar ook tijdens deze manoeuvre bleef hij zich verzetten en zag de verdachte kans in een been van een derde agent te bijten. Ook deze agent heeft hiervan aangifte gedaan.

De verdachte is uiteindelijk op het politiebureau in verzekering gesteld. In het onderzoek wordt gekeken of hij verantwoordelijk kan worden gehouden voor het verkeersongeluk en worden de aangifte van de drie agenten meegenomen.

bron: http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/090515aanhoudingnaongeval.asp