warmtebeeldcamera

Auteur Topic: warmtebeeldcamera  (gelezen 43205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #10 Gepost op: 27 november 2006, 11:33:03
almelo heeft er 1 op de hoogwerker


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #11 Gepost op: 27 november 2006, 13:12:54
Helemaal mee eens!!!!!!!!!!
Groetjes  ;)

Wij werken al een paar jaar met een camera, maar uit ervaring blijkt dat met z'n 3en niet werkt. Je loopt elkaar in de weg. B.v. een ruimte verkennen: deurprocedure, daarna iedereen uit de deuropening zodat uiteindlijk nr 3 de ruimte met de camera kan verkennen vanuit de deuropening. Moet je eens doen in een kleine ruimte, geeft wel echt een uitdaging maar werkt dus niet.
Wij weken als volgt:
Nr 2 heeft de camera. nr 1 loopt en tast op de "oude" manier gewoon de weg af zodat als de camera storing krijgt je altijd de weg terug kan vinden.  v.b.: Deurprocedure, nr 1 door de knieen, nr 2 met de camera ruimte verkennen. Bij geen goed beeld (door kasten/obstakels en deuren in de ruimte) gaan we de ruimte op de oude manier verder verkennen.
Zo'n camera moet voor de 1e avp voorhanden zijn,om een snelle redding mogelijk te kunnen maken. Dus niet in een ovd/svd auto :'(

Tot zover ;)

Groetjes aan Sint en piet


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #12 Gepost op: 27 november 2006, 15:52:56

Zo'n camera moet voor de 1e avp voorhanden zijn,om een snelle redding mogelijk te kunnen maken. Dus niet in een ovd/svd auto :'(


Helemaal mee eens, anders kun je er inderdaad geen levens mee redden.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #13 Gepost op: 27 november 2006, 16:57:41
Een warmtebeeldcamera is net als een portofoon een hulpmiddel.

Het verkennen van een gebouw d.m.v. een wbc gebeurd als volgt:
Wanneer je een nieuwe onbekende ruimte binnenkomt pak je de wbc en kijk je deze ruimte rond. Afhankelijk van je opdracht: op zoek naar slachtoffer of vuurhaard. Wanneer je de ruimte één keer hebt rond gekeken, hang je de wbc weg en verken je de ruimte verder met behulp van het tasten zoals gewoonlijk. Eventuele obstakels of andere onderdelen in de ruimte heb je gezien, je hebt een indicatie van de ruimte. Je loopt niet al kijkend op het beeldscherm van de wbc, omdat deze niet de goede afstandsverhouding aangeeft.

Met deze theorie hoef je dus geen extra persoon mee te sturen om de wbc te verkennen, omdat je deze maar incidentieel gebruikt bij een verkenningsinzet. Nogmaals het is een hulpmiddel, niet een vervanging van het het loop- en tastwerk.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


fire-fly

  • manschap b en chauffeur voertuigbediener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #14 Gepost op: 29 november 2006, 15:30:12
in hulst ligt er 1 in ovd voertuig. deze word meegegeven met de nr 1+2 en de ovd en evt bevelvoerder kunnen buiten meekijken op een scherm.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #15 Gepost op: 29 november 2006, 20:07:02
in hulst ligt er 1 in ovd voertuig. deze word meegegeven met de nr 1+2 en de ovd en evt bevelvoerder kunnen buiten meekijken op een scherm.

Maar is de OvD dan altijd tegelijk met een TS ter plaatse?


dange1

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 3 december 2006, 23:31:56
Een warmtebeeldcamera is net als een portofoon een hulpmiddel.

Het verkennen van een gebouw d.m.v. een wbc gebeurd als volgt:
Wanneer je een nieuwe onbekende ruimte binnenkomt pak je de wbc en kijk je deze ruimte rond. Afhankelijk van je opdracht: op zoek naar slachtoffer of vuurhaard. Wanneer je de ruimte één keer hebt rond gekeken, hang je de wbc weg en verken je de ruimte verder met behulp van het tasten zoals gewoonlijk. Eventuele obstakels of andere onderdelen in de ruimte heb je gezien, je hebt een indicatie van de ruimte. Je loopt niet al kijkend op het beeldscherm van de wbc, omdat deze niet de goede afstandsverhouding aangeeft.

Met deze theorie hoef je dus geen extra persoon mee te sturen om de wbc te verkennen, omdat je deze maar incidentieel gebruikt bij een verkenningsinzet. Nogmaals het is een hulpmiddel, niet een vervanging van het het loop- en tastwerk.

De warmtebeeldcamera moet absoluut gezien worden als een hulpmiddel! Het blijft tenslotte techniek wat uit kan vallen. Ik sluit me daarom geheel aan bij Coen


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #17 Gepost op: 6 december 2006, 21:18:00
De warmtebeeldcamera moet absoluut gezien worden als een hulpmiddel! Het blijft tenslotte techniek wat uit kan vallen. Ik sluit me daarom geheel aan bij Coen

Mee eens wij oefenen ook wel eens met de WBC dat hij uitvalt ijdens een inzet(oefening) en iemand die dan zijn ogen uitgekeken heeft op de WBC heeft toch echt een probleem met terug komen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 8 december 2006, 14:07:27
De warmtebeeldcamera is idd een hulpmiddel maar wanneer gebruik je hem? In mijn ogen als je snel een slachtoffer of vuurhaard wilt opsporen. Als je even snel door een ruimte kijkt door de camera en vervolgens op de normale wijze verder gaat met zoeken gaat er een hoop tijd verloren.

In mijn ogen kun je met een camera een snellere inzet plegen en dus zou ik hem gewoon blijven gebruiken tot je het slachtoffer dan wel de vuurhaard heb gevonden en daarmee dus sneller een inzet kan doen.....anders zie ik het nut van een camera niet echt zitten ;)

Ga ik eerst een ruimte met de camera bekijken dan heeft het tasten ook weinig zin meer aangezien ik dan al lang weet of er een vuurhaard of slachtoffer ligt.............dus ja


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #19 Gepost op: 11 december 2006, 13:12:46
De warmtebeeldcamera is idd een hulpmiddel maar wanneer gebruik je hem? In mijn ogen als je snel een slachtoffer of vuurhaard wilt opsporen. Als je even snel door een ruimte kijkt door de camera en vervolgens op de normale wijze verder gaat met zoeken gaat er een hoop tijd verloren.

In mijn ogen kun je met een camera een snellere inzet plegen en dus zou ik hem gewoon blijven gebruiken tot je het slachtoffer dan wel de vuurhaard heb gevonden en daarmee dus sneller een inzet kan doen.....anders zie ik het nut van een camera niet echt zitten ;)

Ga ik eerst een ruimte met de camera bekijken dan heeft het tasten ook weinig zin meer aangezien ik dan al lang weet of er een vuurhaard of slachtoffer ligt.............dus ja

Vind ik persoonlijk kort door de bocht geredeneerd.
Er gaat inderdaad tijd verloren bij het tast werk in een ruimte met weinig zicht, maar wat als je op de camera de ruimte doorloopt en de camera valt uit (om wat voor reden dan ook). Da ben je wel je oriëntatie kwijt.
Het is een afweging tussen snelheid en veiligheid.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!