warmtebeeldcamera

Auteur Topic: warmtebeeldcamera  (gelezen 43206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2006, 12:45:26
ja volgens mij gaan er zo als ik in dit topic lees mensen lekker met alleen een warmtebeeld camera naar binnen en zonder straal?!?!? ook al valt het mooie hulpmiddel uit er is volgens mij nog steeds niemand die een ts mee naar binnen trekt als de slang op is! die auto blijft echt wel buiten staan.
Toch jammer als je een lange gang hebt die stijf onder de rook staat en je in de laatste kamer van die gang ligt en de brw heeft een mooie dure camera en ze gebruiken hem niet en het duurt nog veel te lang voor je er bent! Wie kan dit verkopen?
Maar er zijn korpsen bij die het heel leuk vinden om zo'n camera te hebben want je hebt ze ook dat er buiten meegekeken kan worden wat er binnen gedaan word. In 1 woord samen gevat: ONZIN! als een bevelvoerder of ovd zo nodig moet weten hoe het er binnen uitziet......... lang leve de ademlucht en de opleiding!!!!!!


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2006, 16:17:21
Een HD-straal gaat natuurlijk altijd mee bij een verkennig voor de eigen veiligheid  ::)
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #22 Gepost op: 18 december 2006, 13:28:21
Wij hebben een presentatie gekregen van de Bullard TX3. Hierbij zijn de volgende opmerkingen/leermomenten naar voren gekomen.

Werking
  • Het apparaat is met één knop aan en uit te zetten.
  • Het beeldscherm geeft een kleurafwijking bij 0,05 oC verschil.
  • Een koud oppervlak geeft hij als zwart aan. Hoe hoger de temperatuur, hoe witter het oppervlak oplicht. Vanaf de 250oC kleurt het oppervlak geel. Vanaf de 400 oC kleurt het oranje en vanaf de 500oC vertoond het beeldscherm een rood oppervlak.
  • Een koud oppervlak geeft hij als zwart aan. Hoe hoger de temperatuur, hoe witter het oppervlak oplicht. Vanaf de 250oC kleurt het oppervlak geel. Vanaf de 400 oC kleurt het oranje en vanaf de 500oC vertoond het beeldscherm een rood oppervlak.
  • Het groene kruis in het midden van het scherm geeft de oppervlakte aan waar de temperatuursmeting wordt verricht.

Aandachtspunten
  • De temperatuurmeter aan de zijkant van het beeldscherm is puur een temperatuursindicatie. Deze meting kan 50% afwijken. Dit heeft o.a. te maken met afstand en de hoek waarmee het oppervlak gemeten wordt.
  • De warmtebeeldcamera kan niet door ruiten of vloeistoffen kijken. Hij toont en meet tot aan een oppervlak. Dus een persoon onder water wordt niet getoond. Ook door een schuimdeken kan niet gekeken worden.
  • Stoom blokkeert de infrarode straling van warmtebeeldcamera (zeer hoge stoomdichtheid).
  • Wanneer tegen een glad oppervlak wordt gekeken wordt deze gereflecteerd. Denk hierbij aan ruiten, spiegels en tegelwanden.
  • Wanneer een voorwerp een schaduw geeft wordt dit ook zo door de camera getoond. Dit is echter de straling van de zon die het beschaduwde deel niet verwarmd.
  • Een slachtoffer wordt als een vorm getoond. Niet in contrast.
  • Als een persoon onder een deken ligt, licht dit oppervlak minder sterk op dan een gewoon beeld van een persoon
  • Tanks of vaten kunnen beoordeeld worden op temperatuur. Waar als het beeld één egale kleur aangeeft, is de tank dan vol of leeg? Wanneer je vast wil stellen of een tank verwarmd wordt door de zon, loop dan rond de tank en herbeoordeel de situatie. Houdt tevens rekening met geïsoleerde tanks of vaten. Ook kan er door twee verschillende stoffen in een vat een dubbele kleurvertoning op het beeld verschijnen.
  • Het gebruik van een warmtebeeldcamera bij één batterij is 2 tot 2,5 uur

Toepassingen
  • Scan een ruimte altijd rustig af.
  • Een brand of hitte ophoping boven een systeem plafond kan getraceerd worden door de stalen liggers van een systeem plafond te beoordelen.
  • De effecten van een blussing beoordelen door de beelden te analyseren
  • Bij een bedrijfsbrand is de warmtebeeldcamera gebruikt om (horizontale) scheuren in de muur te traceren.
  • Tijdens een inzet van de brandweer bij een afgraving waar een kind onder het zand bedolven lag, hebben ze de warmtebeeldcamera gebruikt om de warme plek op te zoeken.
  • Men kan er bijvoorbeeld een lek in een vloerverwarmingssysteem mee opzoeken.
  • Lozingen die een andere temperatuur hebben dan het oppervlakte water, of hiermee reageren kunnen getraceerd worden met de warmtebeeldcamera.
  • Wanneer er lichaamsdelen gezocht moeten worden tijdens een inzet, kan de warmtebeeldcamera hier ook dienst bij doen.
  • Bij een ernstig ongeval kan nagegaan worden hoeveel zittingen van een voertuig werden bezet voor het ongeval plaats vond.

Mochten er vragen op opmerkingen op zijn, dan hoor ik het graag. Ook aanvullingen zijn altijd welkom.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


polki

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 18 december 2006, 16:48:25
De beschrijving is geheel juist betreffende dit apparaat, ben zelf voorstander dat de camera meer gebruikt gaat worden in de praktijk, maar omdat sommige korpsen het pas op het voertuig hebben, wordt het nog niet effectief gebruikt, maar men leert met de tijd!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2007, 19:44:02
dat is ook de reden dat er maar 1 persoon door de camera kijkt en de ander volgt, je houdt rekening met het feit dat de camera uitvalt uiteraard.

Dus waarom zou je hem meenemen, een ruimte bekijken en dan naast je hangen om vervolgens diezelfde ruimte die je evendaarvoor al door de camera heb gezien te gaan doorlopen maar dan zonder camera, dat is kostbare tijd.......het gaat juist om een redding dus is het in no-tima een slachtoffer zoeken en lijkt het mij dat je dan niet eerst gaat kijken en dan op de tast hetzelfde rondje nogmaals gaat lopen.......of begrijp ik het dan verkeerd ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2007, 19:58:53
Wat kan je allemaal doen met een warmtebeeldcamera?  ??? ???

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/05/cameras_gepikt_bij_brandweer_0.html

Camera's gepikt bij brandweer 020

Bij de brandweer in Amsterdam zijn de afgelopen tijd tot drie keer toe dure warmtebeeldcamera's gestolen. De camera's bevonden zich in drie verschillende brandweerkazernes, aldus een woordvoerder vandaag. De brandweer gebruikt warmtebeeldcamera's, die rond de 15.000 euro per stuk kosten, om temperatuurverschillen te kunnen meten. Brandweerlieden nemen het apparaat mee als ze uitrukken.

De brandweer heeft geen idee hoe de dieven binnen zijn gekomen. Normaal gesproken is een toegangspasje nodig om een kazerne te betreden. Ook wordt er gegist naar de reden waarom iemand een warmtebeeldcamera in huis wil hebben, aldus de zegsman. De brandweer heeft aangifte gedaan. De Amsterdamse politie is de zaak aan het uitzoeken.


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2007, 20:00:53
ja kan er bv. door muren heen kijken en dan kan je zien of er nog warmte (vuur) achter zit

Word vaak gebruikt bij de na Controle van een brand  ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2007, 07:30:19
ja kan er bv. door muren heen kijken en dan kan je zien of er nog warmte (vuur) achter zit

Word vaak gebruikt bij de na Controle van een brand  ;)

zeg dan niets als je niet weet wat je er mee kunt!!!!!!!!!!!!!

primair bedoelt om een snelle redding/verkenning te doen
secundair inderdaad handig om naverkenning te doen

maar om te zeggen dat je er mee door een muur heen kunt kijken NEE DIT KAN NIET!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #28 Gepost op: 23 mei 2007, 17:17:02
Rippers gebruiken de camera om wietplantage op te sporen, en dan rippen ze de handel.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #29 Gepost op: 24 mei 2007, 11:58:44
Maar je kunt wel warmte achter de muur zien, en dit zou je door een muur heen kijken kunnen noemen