GRIP 3 Helicopter neergestort - Texel 21-11-2006

Auteur Topic: GRIP 3 Helicopter neergestort - Texel 21-11-2006  (gelezen 30825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #30 Gepost op: 22 november 2006, 16:37:41
Ik hoorde op het nieuws , dat de heli de mensen van het platfoirm heeft gehaald ivm een stroom storing op het platform


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 22 november 2006, 16:44:32
Ik hoorde op het nieuws , dat de heli de mensen van het platfoirm heeft gehaald ivm een stroom storing op het platform

het persbericht van de kustwacht.

De Offshore SAR helikopter van de Kustwacht is na evacuatie van het boorplatform K15B waar een totale black out was, met 17 inzittenden op 25 kilometer ten noordwesten van Den Helder in zee gestort.
...
bron: www.kustwacht.nl

Helikopter maakt noodlanding in Noordzee
Uitgegeven: 22 november 2006 06:38
Laatst gewijzigd: 22 november 2006 11:23

DEN HELDER - Reddingswerkers hebben alle zeventien inzittenden gered van de helikopter die dinsdagavond een noodlanding had gemaakt in de Noordzee. Het gaat om dertien werknemers van een boorplatform van de NAM en vier bemanningsleden van het toestel. Dat meldde de Kustwacht woensdag.
Een van de inzittenden kampte met lichte onderkoelingsverschijnselen. Deze man is naar een ziekenhuis in Alkmaar overgebracht en maakt het goed. Van de dertien werknemers hebben er elf de Nederlandse nationaliteit, de twee andere zijn Filipijnen. De bemanning bestond uit drie Nederlanders en een Engelsman.  
Volgens een woordvoerder van de Kustwacht heeft de piloot een relatief zachte landing gemaakt op de golven. "Zoals het er nu naar uitziet heeft de piloot een zogeheten gecontroleerde crash gemaakt."

Stroomstoring
De helikopter was onderweg naar het vasteland om de dertien medewerkers uit voorzorg te evacueren nadat zich op het platform een stroomstoring had voorgedaan, aldus de NAM. Het betreft medewerkers van hoofdaannemers en onderaannemers. In totaal waren er negentien arbeiders op het boorplatform, zes bleven achter op een nabijgelegen platform omdat hun aanwezigheid als essentieel wordt beschouwd.
Een technisch probleem aan de motor is de oorzaak van de crash. De luchtvaartpolitie zal de exacte toedracht onderzoeken. De noodlanding vond plaats omstreeks kwart voor twaalf op ongeveer 25 kilometer afstand van Den Helder, in de buurt van zandplaat de Razende Bol bij Texel.

Ondiep water
Een sleepboot van de Kustwacht bleef bij het wrak varen, maar moest de achtervolging in de loop van de nacht staken omdat de helikopter naar ondiep water dreef. De Kustwacht verloor het wrak daarop uit het oog.
Met drie schepen is woensdagochtend naar de overblijfselen van het toestel gezocht om het te kunnen bergen. In de loop van de ochtend spoelde het wrak aan op het strand van Texel.
www.nu.nl


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #32 Gepost op: 22 november 2006, 16:57:07


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #33 Gepost op: 22 november 2006, 19:59:01
Ik vond het weer een leerzame nacht.

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #34 Gepost op: 22 november 2006, 20:24:37
Res,
Ik begreep dat jullie wat moeite hadden om er te komen??


royke777

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
Reactie #35 Gepost op: 22 november 2006, 22:38:13
Die heli zal heus niet afgeschreven worden , Na zo'n crashlanding hoeft die niet kapot te zijn .
Er is weinig  schade te zien aan de buitenkant ,
Ik zal eens gaan informeren of hij wel of niet beyond repair is .
Groetjes Roy Loyson   My Pictures on airliners[/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 22 november 2006, 22:39:12
Nou... dat zoute water??? ::) ::) ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 22 november 2006, 22:52:00
http://www.telegraaf.nl/binnenland/53985851/Gecrashte_helikopter_aangespoeld_op_Texel.html?p=10,1

(....)

Altijd al afgevraagd of de floatation gear zou werken in de praktijk. En zie; het werkt! Een Super Puma heeft twee motoren. Op eentje had hij de kust moeten kunnnen bereiken. Blijkbaar was er iets meer aan de hand. Ik zie dat hij geen multi purpose air intakes heeft; mogelijk onder icing conditions gevlogen waardoor de motoren smoorden? De temperatuur was er naar.
Job, IJsselstein    wo 22/11, 12:55


SIGMARTIJN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #38 Gepost op: 23 november 2006, 12:35:53
Hele mooie foto's op bovenstaande site :D

Vraag me ook af of hij nog gebruikt kan worden, Hij ziet er inderdaad nog heel erg netjes uit als je nagaat dat de piloot een noodlanding 's nachts in de golven heeft moeten maken.... respect! 8)

Martijn
Als je met het antwoord kunt omgaan, kun je alles vragen


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #39 Gepost op: 23 november 2006, 19:02:08
Res,
Ik begreep dat jullie wat moeite hadden om er te komen??

Nou het viel wel mee hoor, de zee was wat hoog en we moesten toch ruim 12 mijl overbruggen voordat we er waren.
Na een tochtje via Zuiderhaaks/Middelrug waren we met ongeveer 45 minuten na alarm TP.

We spreken ons,

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009