Niet-hulpverleningsvoertuigen met (BZK) striping

Auteur Topic: Niet-hulpverleningsvoertuigen met (BZK) striping  (gelezen 402830 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #520 Gepost op: 30 januari 2013, 23:41:49
De overheid kiest er voor om alle spoedvoertuigen in een bepaalde herkenbare huisstijl te doen. Dat gaat nu zo ver door dat zelfs de EODD daarin mee moet.

Laten we nu niet doen dat die aannemer die graag contourstickers wil alleen maar streepjes in een hoek van 45 graden kan plaatsen. Sterker nog, in mijn ogen is de huisstijl minder opvallend dan veel andere patronen die op de markt zijn. Toch zie je al dit soort bedrijf klakkeloos er strepen op plakken. Zeker in bepaalde sectoren heeft dat maar 1 doel.
Dan komt daar ook nog bij in hoeverre contourmarkering toegestaan is voor de burger maar dat is een nadere discussie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #521 Gepost op: 30 januari 2013, 23:50:29
Klopt , de gedachte ben ik met je eens, maar nog steeds niet goed doorgedacht in mijn mening.

Je krijgt direkt een mengelmoes van kleurencombinaties wie allen auteursrecht hebben en alleen door overheidsdiensten mogen worden gebruikt.
Ze voegen er elke keer een kleuren combinatie aan toe en direkt krijg je een conflict met ondernemers over bestaande combinatie bij bedrijven.

Even resumé we hebben al de combinaties;

wit voertuig - blauw en oranje strepen (Politie)
rood voertuig - blauw en witte strepen (brandweer)
geel voertuig - blauw en rode strepen (Ambulance)
Grijs (metalic) voertuig - wit en blauwe strepen (EOD)
Wit voertuig - blauwe strepen (politie secundair)
Oranje voertuig - wit en blauwe strepen (reddingsbrigade)
Geel - groene strepen (RWS)
Wit- donkerblauwe strepen (NFI)

Als je een grijze sprinter nu aanschaft en je werkt veel langs de weg als aannemer en je zou er contour bestickering op aanbrengen ter eigen veiligheid , kan je nog strafbaar zijn. Want stel dat ze dat hebben meegenomen in het auteursrecht van de EOD bussen. Vraag me toch af hoe dat proefproces zou verlopen??? Wat is belangrijker ??? Iemands veiligheid of het auteursrecht??? :-\

Heel simpel, het is niet zozeer de kleuren maar de vorm die vastligt voor het auteursrecht. De overheid is voorbehouden diverse kleuren te gebruiken binnen deze vorm om de diverse diensten aan te kunnen geven. En hierbij gaat het om de schuine strepen, hoe ze eindigen en in elkaar overlopen. Wanneer een particulier ontwerp hier heel veel op lijkt maar net anders is, dan kun je dat bij onze onafhankelijke rechterlijke macht aanvechten, maar ik zou wel vast gaan sparen....

En nee contour bestickering is in deze niet strafbaar, ook niet op een muis grijze sprinter. Het gaat om de strepen, niet om de kleur. Deze kleur is volgens mij overigens, iig in het geval van de HA's, gewoon licht grijs, niet metallic. Met de contour bestickering loop je alleen wel het risico dat je andere regels overtreed.

Ook al neem je een zwarte auto, met mintgroen/paarse 'BZK' striping dan mag dat niet. Juist omdat steeds meer officiële hulpdiensten deze striping toebedeeld krijgen. En mensen zich af kunnen gaan vragen van welke hulpdiensten die zwarte auto is. Anderzijds mag ik wel een witte auto kopen en daar oranje en blauwe bestickering op plakken (niet reflecterend natuurlijk) zolang dat niet (ook maar enigszins) op BZK strepen lijken. Maar ik mag hem gerust volplakken met cirkels bijvoorbeeld.

Eigenlijk ook de enige reden dat bedrijven zulke BZK achtige striping op de wagens plakken is volgens mij om op officiële hulpdiensten te lijken. Dit heeft niks met opvallen of veiligheid te maken. Er zijn legio mogelijkheden dat anders te bewerkstelligen. Een treffend voorbeeld daarvan vind ik bijvoorbeeld de dienstverlener Reym, licht blauw grijze voertuigen voorzien van blauwe logo's en een neon oranje voorbumper. Deze wagens zie je op grote afstand al, en ook zeer herkenbaar als zijnde van dat bedrijf. Maar mensen zullen het geen moment aanzien voor een hulpdienst.

Verzin een opvallend patroon of zoek er een uit welke niet op BZK lijkt (Batenburg bijvoorbeeld) en kies opvallende kleuren. Het resultaat zal waarschijnlijk nog meer opvallen dan een slap BZK aftreksel.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #522 Gepost op: 30 januari 2013, 23:54:48
... maar nog steeds niet goed doorgedacht in mijn mening...

Geel - groene strepen (RWS)
Wit- donkerblauwe strepen (NFI)

Even los van het feit dat het geel/zwart is bij RWS (of soms ook wit/blauw) gaat het bij deze voertuigen niet over BiZa striping maar rijkshuisstijlstriping. En deze is inderdaad ook beschermd met auteursrecht om te voorkomen dat de doorsnee nederlander een bepaalde ''status'' aan een voertuig (en de inzittenden) geeft.

Niet goed doordacht ... inderdaad ... maar zeker ook niet goed ingelezen.
Lees in dit topic eens wat verder terug dan de laatste paar pagina's. Daar steek je wat van op.
Kan je je mening ook wat beter onderbouwen denk ik.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #523 Gepost op: 31 januari 2013, 00:00:55
... Maar ik mag hem gerust volplakken met cirkels bijvoorbeeld. ...

Verzin een opvallend patroon of zoek er een uit welke niet op BZK lijkt (Batenburg bijvoorbeeld) en kies opvallende kleuren. Het resultaat zal waarschijnlijk nog meer opvallen dan een slap BZK aftreksel.

Een van de beste voorbeelden om op te vallen.


Er staat geen naam op de auto of de caravan. (Het zijn trouwens niet eens de originele auto en caravan.)
Wie weet niet om wie het gaat?

(Back on-topic)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #524 Gepost op: 31 januari 2013, 00:10:55
Een van de beste voorbeelden om op te vallen.


Er staat geen naam op de auto of de caravan. (Het zijn trouwens niet eens de originele auto en caravan.)
Wie weet niet om wie het gaat?

(Back on-topic)
Peppie en Kokkie


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #525 Gepost op: 31 januari 2013, 00:49:23
Even los van het feit dat het tegenwoordig BZK striping heet.

Volgens mijn schoonvader die vroeger bij GOM(tapwacht) heeft gewerkt is de nu gebruikte striping een rip-off van de destijds door GOM gebruikte. En deze hadden de striping vanuit de USA van een schoonmaakdienst voor de horeca uit Florida.

Ik ben toch al wel aan het zoeken naar foto's, maar kan ze niet vinden.

Nu vraag ik mij af: Wat voor een effect gaat het hebben als blijkt dat het wel een kopie is van het huismerk van GOM en de huidige eigenaren willen verkeerd?

Over het gebruik van de BZK striping kan ik maar 1 ding zeggen en dat heb ik al eens eerder gezegd.

Sta het toe bij beveiligers, maar leg het dan wel vast 1 kleurencombinatie voor de hele sector en geen afwijkende mogelijkheden. Dan krijg je hooguit het verschil zoals tussen de KMar en Politie, voorzijden allemaal hetzelfde achterzijde kan in kleur verschillen.
De hoofdreden dat deze bedrijven gelijkende striping willen gebruiken is niet wannabee, maar eigen veilligheid. De gemiddelde inbreker vlucht nog steeds eerder weg dan dat ie een agent iets aan doet.

BTW, ook in wegwerkland zou het een verbetering zijn als de wegbeveiliging in 1 kleur of striping zou worden gedaan. Zie maar eens hoe goed dat heeft gewerkt bij de transportbegeleiding. Voorheen reden die in alles en werden veel minder serieus genomen doordat ze onopvallend waren.

En als we dan toch gaan kijken in het land van ratjetoe BZK striping wat ik nog veel erger vind zijn de handhavers. Ze hebben een publieke taak maar niemand weet nog waar ze bij horen en/of wat hun functie is. Qua uniformen wordt daar al wat aan gedaan, maar qua voertuigen vind ik deze vaak meer op :

lijken dan op ordehandhavers.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #526 Gepost op: 31 januari 2013, 12:51:48




Soort voertuig: Zorgambulance
Roepnummer: 24-402
Dienst: RAV GGD Zuid-Limburg
Standplaats: Maastricht (?)
Regio: Zuid-Limburg

Bijzonderheden: Voertuig is voorzien van een nieuwe striping, nl. gele strepen in de BiZa-striping en nieuwe contourmarkering.
Het voertuig staat op dit moment bij de leverancier (Visser Leeuwarden) maar werd woensdag 30 januari even geshowd tijdens een symposium in Hoensbroek, en zal zeer binnenkort afgeleverd worden. Een zelfde voertuig, 24-401 is blijkbaar wel al afgeleverd en staat vanaf 31 januari op de post Heerlen.

We vullen een heel topic met voertuigen die BZK striping voeren omdat we belangrijk vinden dat deze huisstijl beschermd word en door de juisten gevoerd wordt. Deze striping wijkt af van de voorschriften voor secundarie voertuigen, krijgt:

Ik vind het gewoon verspilling van belastinggeld, mankracht en tijd. Om goedwillende bedrijven van slechte dingen te verwijten en op kosten te jagen , als je van je eigen zaken nog niet zeker bent.

dan toch gelijk?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #527 Gepost op: 31 januari 2013, 13:47:43
We vullen een heel topic met voertuigen die BZK striping voeren omdat we belangrijk vinden dat deze huisstijl beschermd word en door de juisten gevoerd wordt. Deze striping wijkt af van de voorschriften voor secundarie voertuigen.
Deze striping is goedgekeurd door de overheids dienst zelf, nieuwe secundaire voertuigen worden met deze striping nieuwe stijl beplakt. De voertuigen zijn door de exra gele reflecterende strepen in het biza patroon beter zichtbaar en beter herkenbaar naar mijn mening, dit is geen verspilling van overheidsgeld maar een toevoeging op de naar mijn idee beperkte oude secundaire striping. ;)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #528 Gepost op: 31 januari 2013, 14:29:22
Voor degene die zich er enigzins in verdiept is het volgens mij allemaal niet zo moeilijk. Voor bedrijven die zich er niet in willen verdiepen:
Geen schuine strepen plakken = geen problemen krijgen.

Makkelijker kunnen ze het niet maken...
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #529 Gepost op: 31 januari 2013, 16:43:12
Deze striping is goedgekeurd door de overheids dienst zelf, nieuwe secundaire voertuigen worden met deze striping nieuwe stijl beplakt.

Sinds wanneer bepaald een overheidsdienst zelf hoe hun BZK striping eruit ziet? Bij mijn weten is dat ergens anders besloten/overeengekomen.

Voor degene die zich er enigzins in verdiept is het volgens mij allemaal niet zo moeilijk. Voor bedrijven die zich er niet in willen verdiepen:
Geen schuine strepen plakken = geen problemen krijgen.

Makkelijker kunnen ze het niet maken...

Dat kan je vergelijken met: geen stickers is nooit problemen. Te kort door de bocht. Ook denk ik dat er juist meer mensen zich hierin verdiepen dan je zult vermoeden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.