Niet-hulpverleningsvoertuigen met (BZK) striping

Auteur Topic: Niet-hulpverleningsvoertuigen met (BZK) striping  (gelezen 400845 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #540 Gepost op: 21 februari 2013, 12:54:53
Op grond waarvan wil je hem aan de kant zetten. Het is een inbreuk op het auteursrecht maar daar is de LFR toch voor om dat te handhaven. Ik denk dat je hooguit kunt mededelen dat je een melding maakt bij het LFR

Maar leer mij iets  998765

Je kan het voertuig altijd aan de kant zetten voor een controle op naleving van de WvW 1994. Zie het als een dynamische verkeerscontrole. Vervolgens een paar plaatjes maken tbv het LFR.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #541 Gepost op: 21 februari 2013, 19:46:47
Dit is niet correct!
In juridische termen heet dat  "detournement de pouvoir" oftewel misbruik van gezag/bevoegdheid.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #542 Gepost op: 21 februari 2013, 20:15:30
Duzzzz

(Ik pak alvast de chips) lol
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #543 Gepost op: 21 februari 2013, 20:31:58
Dit is niet correct!
In juridische termen heet dat  "detournement de pouvoir" oftewel misbruik van gezag/bevoegdheid.

Dit vind ik wel een mooie uitspraak, sinds wanneer geeft de BZK stripping enige bevoegdheid en heeft het gezag ???

Ik dacht dat het alleen in het leven was geroepen om een uniforme uitstraling van HV- en HV gerelateerde voertuigen gestalte te geven.
In geval van de OGS kun je wat dat betreft wel spreken van een vorm van bevoegdheden maar van bij paar strepen ????
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #544 Gepost op: 21 februari 2013, 20:38:03
@Ton2

Citaat
oftewel misbruik van gezag/bevoegdheid

heb je het dan over de actie van Pully
Citaat
Je kan het voertuig altijd aan de kant zetten voor een controle op naleving van de WvW 1994. Zie het als een dynamische verkeerscontrole. Vervolgens een paar plaatjes maken tbv het LFR.

of het voertuig wat de striping voert?
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #545 Gepost op: 21 februari 2013, 22:26:20
Ton doelt op het feit dat de Wegenverkeerswet wordt ''misbruikt'' voor een controle op een andere wetgeving.

Dit is niet correct!
In juridische termen heet dat  "detournement de pouvoir" oftewel misbruik van gezag/bevoegdheid.

Want? Een controle van het rij & kentekenbewijs en/of het voldoen aan het voertuigregelement (kijken of de striping reflecterend is én dus is voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen als toegestaan).....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #546 Gepost op: 22 februari 2013, 00:25:24
Duidelijk gevalletje van... Lijkt mij.
Jup duidelijk gevalletje van....   Zou meteen aan de kant gaan als hij achter me reed.....
Op grond waarvan wil je hem aan de kant zetten. Het is een inbreuk op het auteursrecht maar daar is de LFR toch voor om dat te handhaven. Ik denk dat je hooguit kunt mededelen dat je een melding maakt bij het LFR
Maar leer mij iets  998765

Ik vermoed dat het hier gaat om 2 verschillende soorten van "aan de kant".
90-8 gaat aan de kant.
KLF heeft het over aan de kant zetten.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #547 Gepost op: 22 februari 2013, 22:19:14
Voor niet juristen kan het lastig zijn om dit goed te doorgronden (en voor sommige anderen is begrijpend lezen wat lastiger), maar de opmerking
"aan de kant zetten" heet in wetstermen "staande houden". Indien zo'n ambtshandeling wordt gebezigd voor een ander doel dan waarvoor het op wettelijke gronden wordt toegepast noemt men dat "detournement de pouvoir".
Een alg. opsporingambtenaar mag dus wel een bestuurder staande houden ter controle van de juiste naleving van de bepalingen gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet (lees: een verkeerscontrole houden), maar als hij of zij dat doet om iets anders te controleren of te onderzoeken maakt men dus strikt genomen misbruik van zijn of haar bevoegdheid.
Controle op de naleving van auteursrechtelijke aspecten (zoals het juiste gebruik van striping) is iets van civielrechtelijke aard en kan m.i. nimmer onderdeel uitmaken van ambtshandelingen conform Strafvordering.


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #548 Gepost op: 22 februari 2013, 22:41:48
Het klopt dat de politie je niet kan staande houden voor alleen het auteursrecht op de BZK striping.

ECHTER, is het onze taak om de (oa. Wegenverkeers)wet te handhaven. Dit betekend zoals Jerommeke al zei dat wij de reflectie mogen controleren of deze voldoet aan het regelement voertuigeisen, bijv. juiste kleur hiervan. Mijn ervaring is dat er bedrijven zijn die graag op overheidsdiensten willen lijken, gebruik maken van de BZK striping en ook allerlei signaleringen op het voertuig monteren die niet zijn toegestaan (blauwe lampen/knipperende koplampen etc.)

Met deze ervaring in mijn achterhoofd controleer ik dus deze voertuigen voor een taak die binnen mijn werkzaamheden valt en maak ik gebruik van de bevoegdheden die ik voor deze taak heb. Ik vind het dan ook niet erg respectvol om meteen te gaan roepen dat mensen misbruik zouden maken van hun bevoegdheden.

Daarbij wil ik opmerken dat wij niet alleen ambsthandelingen uitvoeren uit strafvordering maar ook algemene maatregelen van bestuur en ook onder andere de Wet op Economische Delicten.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #549 Gepost op: 22 februari 2013, 23:07:19
Daarnaast is er inmiddels ook wat jurisprudentie over "detournement de pouvoir" en dan met name het doorstappen naar andere wetgeving na staande houding op grond van de WVW'94. Zolang er begonnen wordt met een daadwerkelijke controle op het gestelde in de WVW'94 is er geen probleem. Dus eerst vragen naar rij- en kentekenbewijs en vervolgens door naar overige wetgeving.