Rechtsysteem in Nederland

Auteur Topic: Rechtsysteem in Nederland  (gelezen 4113 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

frankj

  • Gast
Gepost op: 2 december 2006, 12:15:32
Naar aanleiding van de brute moord op een basisschool te Hoogerheide, en berichten van mede forumgebruikers deze topic. Als ik lees over dat mensen die het wel goed vinden dat ze in detentie zitten , om welke reden dan ook denk ik dat er toch iets degelijk mis is met de politiek en justitie. Ik ben van mening dat er in Nederland veel harder gestraft moet worden, de politie moet veel meer bevoegdheden krijgen, en de detentiecentra moeten meer op detentiecentra gaan lijken in plaats van *** hotels.

Als ik nu om me heen kijk is er geen of nauwelijks respect voor justitie en politie, terwijl dit toch mensen zijn die onderandere belast zijn met de veiligheid van onze maatschappij.

Hoe denken jullie hierover ?




gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 2 december 2006, 15:40:58
het rechtssysteem in nederland begint pas de laatste jaren wat harder te straffen.de maximumstraf die rechters kunnen uitdelen is pas recent opgehoogd tot 30 jaar.
verder was er een groot verschil van strafmaat tussen de rechtbanken.de rechtbank in den bosch werd jaren het hof van barmhartigheid genoemd.je kon beter hier gepakt worden want die deelden de laagste straffen uit.
verder is er de onmacht van justitie om sommige daders harder te kunnen straffen,denk hier bv aan mensen die dronken of associaal een ernstig ongeval veroorzaken.
verder denk ik dat iedereen die in het buitenland gedetineerd is geweest,en ja hieronder valt ook al belgie je kan vertellen hoe groot het verschil met nederlandse gevangenissen is.
daar zijn ze niet zo modern en hebben ze niet zo n problemen met meer mensen op een cel.
en ten slotte zolang als het makkelijker is om in nederland een (vuur)wapen te krijgen dan een recept slaappillen is er nog veel werk voor politie en justitie.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 2 december 2006, 18:09:55
Ik heb in het andere topic al een bericht geplaatst over wat ik na een verhoor van een verdachte hoorde. Dat zegt genoeg over mijn mening. Echter, ik wil toch even een kanttekening plaatsen; het is niet alleen maar het rechtssysteem wat ervoor zorgt dat daders de dans ontspringen in sommige gevallen. De politie doet het opsporingsonderzoek onder leiding van de OvJ, en ook in die fase worden helaas fouten gemaakt. Het blijft natuurlijk mensenwerk, maar soms zijn we met z'n allen wel heel knullig bezig.... gelukkig gaat het ook wel heel vaak heel goed.
greetz,  Enrique


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2006, 14:50:16
Als concreet bewezen gaat worden dat de verdachte van de schoolmoord dit op zn geweten heeft snap ik niet waarom wij mensen nog enigszins vergevingsgezind moeten zijn tegenover dit soort "mensen" voor dit soort gevallen zou er echt de mogelijkheid moeten komen tot een volstrekt levenslang zonder enige kans op gratie .

Het beste is nog als dan iemand voor een delict als dit veroordeeld gaat worden en er is onomstotelijk bewezen dat iemand dit gedaan heeft deze persoon voorgoed uit deze maatschappij te verwijderen zonder dat daar nog enkele tientallen jaren kosten aan verbonden zijn.

Een "nette"injectie zou hier dan op zijn plaats zijn.

Een zeer woedende (stief)vader


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2006, 11:31:36
Is ons rechtssysteem zo slecht ?, Kijk eens in vergelijking tot andere landen.

De discussie over de doodstraf, vind ik echt bizar, en defundamentele rechten van de mens hebben we niet voor niets..

Harder straffen ? gevangenissen lijken net hotels.. ??  populaire kreten.. maar heb je er echt in verdiept. ?

Ja, witte boorden criminelen worden vaker zwaarder gestraft (als ze gestraft worden) dan een veel pleger, of een geweldpleger.. Ik kan niet inschatten of dat terrecht is of niet..

Maar harder straffen, als de maatschappij juist steeds meer accepteerd en mensen niet op hun gedrag corrigeren.
Respectvol gedrag word niet gestimuleerd, maar meer onderuit gehaald.  
Dat ligt niet aan het rechtsysteem, maar meer aan hoe wij burgers (allemaal) met elkaar omgaan..

Een verdachte is pas schuldig als hij dat door ons rechtssysteem ook daadwerkelijk is bevonden.. Tot dan.. heb je te maken met een voorlopige hechteniss of een voorlopige in vrijheidstelling..  De echte straf komt pas later en word door een rechter of een groep van rechters beoordeeld..

Wij met z'n allen kiezen onze politieke partijen, en die maken met elkaar onze wetten.  Dus we krijgen wat we zelf met elkaar kiezen.. Tja, niet iedereen stemt VVD of Wilders.. (en misschien is dat maar goed ook..)

Strenger straffen.. (Levenslang, 3x levenlang, taakstraffen, TBS )
Gevangenissen lijken net hotels ?,  bedoel je Drachten of Lelystad.  Een iets luxere gevangeniscel is exploitatie technisch vele male goedkoper dan kale cel waardoor veel onrust in de gevangenis onstaat. In Lelystad loopt een proef met 6 personen op 1 cel. Dat klinkt gek. maar dat zijn kleine woonvormen in een afgesloten omgeving. Daar kan je met veel minder bewaarders mensen toch menswaardig opsluiten. Uiteindelijk kost ons dat als belastingbetaler minder, dan in een meer spartaanse omgeving waar veel meer bewaarders nodig zijn en andere dure maatregelen nodig zijn.

Als ergens genuanceerd over nadenkt en je echt ergens in verdiept, dan merk je dat je er niet altijd simpele antwoorden zijn.. De wereld is niet eenvoudig (al doen sommige mensen dat wel denken..)

Ja, ook in ons rechtsysteem worden fouten gemaakt.. (ik ken ook systemen waar geen fouten worden gemaakt..of daar word niet gewerkt, of de mensenrechten met voeten getreden. En in China maken ze nooit fouten en heb je geen enkel recht als verdachte)
En als er fouten gemaakt worden, moeten die worden opgelost en dat kan niet altijd..

Justitie werkt onvoldoende, absoluut mee eens, Maar om dan te zeggen dat onze rechtsysteem niet deugd.. gaat me veelste ver..


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2006, 15:18:25
je moet je eerst terug afvragen wat er nauw precies de bedoeling is van het strafrecht:

- Het voorkomen dat de dader in herhaling treed.
- Als afschikking dient voor andere, zodat zij niet hetzelfde gaan doen.
- Als vergelding.

Nauw wordt er vaak door burgers vooral gekeken naar vergelding en minder naar de andere. Een langere straf werd niet preventief tegen recidive of tegen andere die het zelfde willen doen. Daar zijn andere factoren aanwezig. De rechter bepaalde de juiste afweging om een juiste combinatie te vinden tussen vergeldingen en de preventieve werking.

Hierbij niet vergeten, dat de capaciteit van de cellen en de kosten van de "huisvesting" ook factoren zijn. Als je iedereen levenslang geeft moet je ze wel ergens kwijt en iemand moet het betalen.