SEH-verpleegkundige

Auteur Topic: SEH-verpleegkundige  (gelezen 82286 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2016, 12:24:20
Beste zustertje,

Ik concludeer uit je post dat je w.l. eerstejaars bent. Je moet nog kennismaken met heel veel werkvelden, denk ik. Niet denigrerend bedoeld, gewoon een constatering. Als je SEH pleeg wordt dan wordt het van je verwacht dat je alle categorieën doet. Ook de minder sexy dingen zoals Oma met een heupfractuur. Niet dé Oma hier, uiteraard..

Je komt er ook achter dat, waar je ook voor kiest, het nergens dag in dag uit super spannend is. Het zou ook niet gezond zijn. Sterker nog, de mensen uit de acute tak hebben een aversie tegen sensatie zoekers. Voel je niet aangesproken, je moet nogmaals, veel leren. Hier ga je over een paar jaar om lachen. Dus geen domme vraag maar gezonde enthousiasme, waar ik van hou :)

CM

Ps, werken op de ambulance is ook niet altijd spannend, hoor! Ook daar is veel routine.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2016, 14:18:55
Beste zustertje,


Er is geen specifiek afgebakend gedeelte van de SEH voor "het acute" met apart personeel.

Er zijn wel traumakamers, maar het verpleegkundig personeel op de SEH verdeelt de patiënten voor een belangrijk deel op basis van het aantal patiënten dat ze op het moment van binnenkomst van een ernstig zieke patiënt reeds onder hun hoede hebben. Voor alle patiënten op de SEH is er per patiënt 1 verpleegkundige met hulp van collega-verpleegkundigen als er meerdere handelingen tegelijkertijd verricht moeten worden. Elke patiënt valt vanaf het moment van binnenkomst tevens onder de verantwoordelijkheid van een arts.

Ik vraag me af wat je verstaat onder "acute dingen". Kun je dat duidelijk maken? De meeste problemen die zich op de SEH presenteren, zijn wel acuut, maar lang niet allemaal direct levensbedreigend. Dus ik kan je vraag in welke mate je "het acute" op de SEH tegenkomt, niet beantwoorden.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2016, 21:17:03
Citaat van: zustertje link=msg=1400825 date=1453286412
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje...misschien een beetje een domme maar ik weet nog niet zo bar veel van de SEH af dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik ben momenteel een HBO-V student en ik wil later graag op de SEH werken.
Nu kijk ik vaak programma's over de SEH/ambulance (maar deze zijn allemaal uit Engeland/Amerika).
In deze programma's (soort documentaires, geen geacteerde programma's) zie je vaak echt het acute, wat binnen wordt gebracht door de ambulance. Nu is mijn vraag. Is het voor mij mogelijk om in Nederland, als vpk (niveau 5) op dat specifieke gedeelte van de SEH te werken, want ik heb een beetje het idee dat het in Nederland vooral artsen zijn die op die afdeling werken.
Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in het acute en dingen zoals de ABCDE, AVPU en ik vraag mij af in welke mate je dit op de SEH tegenkomt?
Nu is het volgens mij zo dat je dit voornamelijk op de ambulance doet, alleen ik denk niet dat ik op de ambulance wil...

En als dit mogelijk is, wat zouden mijn taken dan zijn? Enkel de standaard controles als de bloeddruk enzo of?
Ik zou dan graag willen werken in het WKZ of St. Antonius.

Alvast bedankt!

Hoi Zustertje, ik werk sinds 2 jaar op de SEH in Utrecht en kan het je erg aanraden, superleuke opleiding en genoeg te beleven, geen minuut, dagdeel, dag of wat dan ook is hetzelfde.

Er is bij ons geen indeling voor trauma of laag complexe zorg. Je start de werkdag met je team en dan zie je vanzelf wat er komt en wie dat doet. Dat kan een dag vol acute, doodzieke mensen zijn, dat kan ook een dag vol heup fracturen, gipsjes of pleisters plakken zijn. Het mooiste is als zich dat mooi afwisselt, dat is dan ook gelijk het aantrekkelijke van de SEH.

Wat betreft het werk van de arts, dat valt reuze mee. Je moet je voorstellen dat er in de avonden of weekenden maar een beperkt aantal artsen is, die wel de verantwoordelijkheid dragen over de SEH en al hun afdelingspatiënten of waar zij in consult zijn. Zodoende vangen wij als verpleegkundigen zeer regelmatig de patiënten zelf op zonder dat de dokter er al is. Vaak beslissen we dan ook zelf al welke kant we op gaan, welk onderzoek of interventie er ingezet wordt. Daarnaast zijn de dokters vaak de jonge dokters, net van school of met nog niet zoveel ervaring. Je hebt zodoende vrij veel invloed op de opvang omdat je het vaker gezien en gedaan hebt.

Ik vind persoonlijk dat de NL versie van trauma centrum etc. een vrij goed beeld schetsen van hoe het werken op de SEH is


zustertje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2016, 23:07:57
Beste CM,

Dat klopt ja...goed opgemerkt!
Haha.
Ja ik heb nu 4 jaar vakantiewerk gedaan in de ouderenzorg op een afdeling met dementerende ouderen.
Ook dit vind ik erg interessant.
Ik weet inderdaad ook nog niet 100% zeker of dit mijn uiteindelijke doel is omdat ik heel veel dingen leuk vind en het liefs zo veel mogelijk leer.

Mijn motivatie is inderdaad ook de spanning, maar ik ben iemand die dag in dag uit wassen en aankleden zat wordt, dit is geen aanval op een vpk zijn in bijv. een verzorgingstehuis alleen ik ben iemand die wat afwisseling zoekt. En ik dacht dat ik dit wel zou vinden op de SEH, daarnaast heb ik het graag druk en denk ik dat de hectiek soms mij wel ligt :)

Bedank voor uw reactie!

Zustertje


zustertje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2016, 23:12:02
Beste Kanarie,

Bedankt!
Goed om te weten, het lijkt me namelijk ook wel leuk om de patiënten die niet met de ambulance binnen komen te helpen dus het is leuk dat dat gecombineerd wordt en heel erg gescheiden is.
Als ik het goed zeg, lijkt de triageverpleegkundige me ook wel interessant en leuk en leerzaam.

Sorry, was inderdaad niet erg duidelijk. Met acuut heb ik het inderdaad over levensbedreigende situaties. Bijvoorbeeld (als ik het goed zeg) een A1 rit van de ambulance die binnen wordt gebracht na een zwaar verkeersongeval.

Zustertje


zustertje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2016, 23:16:09
Beste robin89,

Erg leuk om te horen!
Ja dat lijkt me echt super!

Oke, dat is mooi.
Ik vind het namelijk niet erg om met artsen samen te moeten werken alleen lijkt het mij natuurlijk ook wel leuk als je zelf als vpk ook wat verantwoording hebt. Dus het is leuk om te lezen dat dit ook zo is.

Ja trauma centrum vind ik inderdaad erg leuk! Dan begint het wel te kriebelen.

Bedankt!

Zustertje