Nieuwe KNRM tractor

Auteur Topic: Nieuwe KNRM tractor  (gelezen 7210 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 6 december 2006, 22:04:14
Liever een wat duurder voertuig dan dat de boot niet tewater gelaten kan worden en mensen vervolgens verzuipen. Als het gaat om het redden van levens zijn technische hulpmiddelen m.i. nooit te duur (met een zekere nuance natuurlijk ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #11 Gepost op: 6 december 2006, 22:23:40
Techniek van Caterpillar begrijp ik, lijkt me een goede keus, ook ik ben overigens benieuwd wat zoiets kost.
200.000 euro, zoiets of is dat aan de hoge kant?

Misschien een KNRM man die meer weet?
Het valt me trouwens op dat vanuit de KNRM erg terughoudend aan forums wordt deelgenomen, het lijkt er op dat hierover richtlijnen bestaan vanuit het hoofdkantoor, jammer overigens.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 6 december 2006, 22:35:52
Dan kost het toch alsnog een helehoop geld.. wat misschien wel beter ergens anders in had kunnen worden gestoken..

De tijd van paarden is geweest en een ander alternatief is er volgens mij niet  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 6 december 2006, 23:02:45
De tijd van paarden is geweest en een ander alternatief is er volgens mij niet  ;)

Nu zijn er veel meer pk's in het spel :) ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


leendert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #14 Gepost op: 6 december 2006, 23:33:16
Wat betreft de kosten van dit voertuig, die liggen rond de 300.000 euro.

De opmerking dat het geld beter ergens anders voor gebruikt kan worden kenmerkt het feit dat diegene waarschijnlijk niet zoveel verstand van zaken heeft!!!

Je kan als KNRM hele mooie reddingboten hebben maar op veel stations is dit voertuig een essentieel deel van de eerste minuten na een noodoproep. Aangezien station Callantsoog ook zo'n voertuig nodig had i.v.m. de plaatsing van een atlantic 75 is de reserve tractor naar dat station gegaan, dit met gevolg dat als er een tractor met technische mankementen kampte er geen reserve aanwezig was. Daarom is gekozen om de tractor die er technisch gezien het slechtste aan toe was te vervangen voor een nieuwe. Het oude voertuig van station Ter Heijde wordt nu geheel uit elkaar gehaald zodat er over een tijdje weer een prima reserve voertuig beschikbaar is. Daarna word de volgende nieuwe tractor omgebouwd, het is nog onbekend op welk station deze gestationeerd word.

Over het nieuwe type kan ik het volgende vertellen, op dit voertuig zijn verschillende dingen zoals bijvoorbeeld de remmen een gesloten systeem zodat dit dus weinig tot geen onderhoud behoeft, dit soort dingen waren op de oudere tractoren een grot onderhoudslast en dit kost dus erg veel geld op jaarbasis. Ook komt het wel eens voor dat deze voertuigen vast komen te staan in zee met alle gevolgen van dien, ook is dit bij dit type voertuig een minder groot probleem omdat alle luikjes die je erop ziet zitten gesloten kunnen worden zodat de tractor gespaart blijft bij hoog water. Verder was het bij de oudere voertuigen zo dat als er een technische mankement was hier heel moeilijk bij te komen was, ook hier hebben ze bij dit voertuig rekening mee gehouden er zijn bijvoorbeeld diverse grotere luiken te vinden zodat een monteur hier wel in kan.

Groeten.


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 7 december 2006, 11:27:39
Dan kost het toch alsnog een helehoop geld.. wat misschien wel beter ergens anders in had kunnen worden gestoken..
Wat mag een mensen leven kosten ? Wat kost een traumaheli ? een ambulance ? een brandweerauto ? en hoeveel levens hebben ze al gered. Wat als deze instrumenten er niet waren Dan had de doodgraver binnen een jaar miljonair geweest Als je later gaat varen en je moet je schip verlaten dan zal je blij zijn als je in je dinky zit, dat er een reddingboot is die je komt halen. En neem van mij aan dat je beter schipbreuk kan hebben op de Noordzee als ergens in Afrika. Wees blij dat er nog mensen zijn die vrijwillig in elk weertype er op uitgaan om hun medemens te helpen. De tijd van de paarden en roeireddingboten zijn voorbij. Maar ondanks alle het moderne materiaal. Blijft hulpverlening mensenwerk.

Groetjes Kees


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #16 Gepost op: 7 december 2006, 11:49:03
Respect voor de redders die bij nacht en ontij de woeste Noordzee op "mogen". Diegene die die tractor in zee moet rijden is in mijn ogen al een held. Voor geen goud zou ik dat klusje met windkracht 9/10/11 wilen overnemen!  :|


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 7 december 2006, 11:57:50
Respect voor de redders die bij nacht en ontij de woeste Noordzee op "mogen". Diegene die die tractor in zee moet rijden is in mijn ogen al een held. Voor geen goud zou ik dat klusje met windkracht 9/10/11 wilen overnemen!  :|

Zoals je zegt de een kan niet zonder een ander het gaat ook om teamwork ( een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel) Melder KWC alarmering lokale verkeersposten de helper, chauffeur het vrouwtje wat thuis achter blijft en haar vent laat gaan, en natuurlijk de donateur die het allemaal mogelijk maakt om dit te bekostigen.

Groetjes Kees


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 7 december 2006, 21:52:48
Laten we nu geen 'geld' discussie gaan voeren.....  ;) maar het gewoon hebben over een fantastisch stuk gereedschap  ;) :)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 december 2006, 00:53:29
Wat kost een mensenleven????? Das onbetaalbaar, dus dan mag dit geld kosten.