Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122016 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #230 Gepost op: 26 juni 2008, 14:17:54
Zoek dan eens op PSD (Public Safety Divers)..  
Ja, maar ik heb het over Nederland en Nederlandse brandweerduikers. En die gebruiken jouw vaktaal niet.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #231 Gepost op: 26 juni 2008, 15:28:46
Kan me idd verbazen over de vaktaal, het kan handig zijn om deze te gebruiken bij de vakgenoten, echter is de term Public safety Divers bij mij onbekend en waarschijnlijk met mij nog vele anderen. Graag vaktaal gebruiken welke bkend is binnen dit vak van de reddingsbrigade en knrm. Dat dit termen uit de duikwereld zijn kan heel goed maar het is bij mij onduidelijk.

9910001
9910001


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #232 Gepost op: 26 juni 2008, 18:22:38
Het moment lijkt me nu gekomen om weer eens wat (nieuwe) informatie over het reddingsstation aan de ijssel neer te gaan zetten. Ontopic dus!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #233 Gepost op: 27 juni 2008, 09:16:45
Zal even iets vertellen over het trainingsprogramma van de komende maand..  Deze was al een half jaar geleden in kaart gebracht.. Dus voor het betreffende incident..

Het zoeken van drenkelingen en/of lichamen volgende maand uitgebreid aan de beurt..  We brengen gelijktijdig de stroming van de IJssel in kaart..  
Inmiddels weten we dat iemand bij Zwolle van de IJsselbug afspringt, en die blijft onder, dat we die een paar kilometer stroomafwaarts tegenkomen in een keerwater..

Zo zijn er in de IJssel plekken, dat wanneer je op punt a te water raakt, dat je binnen een uur met meer dan 70% kans op punt B uitkomt.

We proberen dat te simuleren met een Dat doen we met een pop met positief drijfvermogen, en met een pop met neutraal drijfvermogen (stoffelijke overschotten.), deze informatie word gelegd naast historische informatie.

Nu is de stroming in de IJssel niet elke dag het zelfde. Maar je kan wel rekening houden met bepaalde opstakels in het water en bochten in het water,
De kennis die onze instructeurs hebben opgedaan hierover, word nu dus op deze plekken getoetst, uitgetest en de resultaten worden vastgelegd in een stromingskaart van de IJssel.

De uitrukbemanning van de Chester zal de stroming van die dag moeten lezen, en de met de vergaarde kennis zullen dus snel op de vindplaatsen met 70% kans moeten zijn.

Nu vaart de Chester in 90% van de gevallen stroom opwaarts, dus tijdens het aanvaren van een plaats incident, zullen we dus direct de vindplaatsen met 70% kans moeten aandoen.

tot zover de theorie, we gaan de komende maand dat in kaart brengen, en we zullen dus veelvuldig op de IJssel te zien zijn de komende maand.

Daarnaast worden er wekelijks kleine oefeningen gehouden met zwemmen rond brugpeilers en andere obstakels. En zwem toesten stromend water gehouden..  Dat lekker sportief..


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #234 Gepost op: 27 juni 2008, 15:58:51
Zal even iets vertellen over het trainingsprogramma van de komende maand..  Deze was al een half jaar geleden in kaart gebracht.. Dus voor het betreffende incident..

Het zoeken van drenkelingen en/of lichamen volgende maand uitgebreid aan de beurt..  We brengen gelijktijdig de stroming van de IJssel in kaart..  
Inmiddels weten we dat iemand bij Zwolle van de IJsselbug afspringt, en die blijft onder, dat we die een paar kilometer stroomafwaarts tegenkomen in een keerwater..

Zo zijn er in de IJssel plekken, dat wanneer je op punt a te water raakt, dat je binnen een uur met meer dan 70% kans op punt B uitkomt.

We proberen dat te simuleren met een Dat doen we met een pop met positief drijfvermogen, en met een pop met neutraal drijfvermogen (stoffelijke overschotten.), deze informatie word gelegd naast historische informatie.

Nu is de stroming in de IJssel niet elke dag het zelfde. Maar je kan wel rekening houden met bepaalde opstakels in het water en bochten in het water,
De kennis die onze instructeurs hebben opgedaan hierover, word nu dus op deze plekken getoetst, uitgetest en de resultaten worden vastgelegd in een stromingskaart van de IJssel.

De uitrukbemanning van de Chester zal de stroming van die dag moeten lezen, en de met de vergaarde kennis zullen dus snel op de vindplaatsen met 70% kans moeten zijn.

Nu vaart de Chester in 90% van de gevallen stroom opwaarts, dus tijdens het aanvaren van een plaats incident, zullen we dus direct de vindplaatsen met 70% kans moeten aandoen.

tot zover de theorie, we gaan de komende maand dat in kaart brengen, en we zullen dus veelvuldig op de IJssel te zien zijn de komende maand.

Daarnaast worden er wekelijks kleine oefeningen gehouden met zwemmen rond brugpeilers en andere obstakels. En zwem toesten stromend water gehouden..  Dat lekker sportief..

dit is allemaal heel leuk maar op de ijssel zijn de proffesionele hulpverleners er sneller dan jullie, en welke meldkamer gaat jullie allarmeren?  Als de brandweer er is zijn er toch al genoeg hulpverleners?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #235 Gepost op: 27 juni 2008, 19:59:14
Wel genoeg, maar niet getraind voor dergelijke inzetten. Swiftwater Rescue  (als in de IJssel) zou wel eens SO onder de brandweer kunnen opleveren ipv geredden, oefeningen lopen soms al bijna fataal af. En dan alsof de brandweer zo snel ter plekke is met boten. Meestal staan deze op de trailer in de kazerne en eer ze in het water liggen is er gauw een half uur voorbij. Regelmatig komen wij in Harderwijk vanuit Huizen eerder dan de brandweerboot vanuit die plaats.

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #236 Gepost op: 28 juni 2008, 12:58:22
Henk,

Wat heeft Harderwijk ermee te maken?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #237 Gepost op: 28 juni 2008, 13:40:18
Henk,

Wat heeft Harderwijk ermee te maken?



Dat over het algemeen de brandweer niet zo snel is met een brandweerboot inzet. Niet alleen in die buurt maar overal eigenlijk.

Ik had ook het voorbeeld brandweer Bunschoten Spakenburg kunnen nemen. Daar ligt ook een afspraak met RB Blaricum dat ze gelijk gealarmeerd worden. De enige kans om ook wat te doen voor de brandweer is RB Blaricum niet te alarmeren, dan ben je na een half uur/drie kwartier ook nog op tijd. Wat wel weer heisa geeft omdat de RB Blaricum op hun achterste benen staat.

Ik had ook de Brandweer Almere kunnen nemen, met de boot in de kazerne, kunnen binnen een half uur op het water ingezet worden als het niet 's morgens tussen 07.00 en 09.00 uur en 's avonds tussen 15.00 en 18.00 uur is want dan staat het potdicht en duurt het wat langer om van de kazerne naar de haven te rijden.

Ik had dus ook Gooi- en Vechtstreek kunnen nemen, bij een inzet in het ons omringende gebied moet de duikploeg uit Hilversum komen. Duurt ongeveer drie kwartier.
Brandweer kan nu nog geen adequate hulp verlenen op het water -en zeker niet op de IJssel- zo ver zijn ze nog lang niet. Daarvoor heb je toch echt de KNRM, de reddingsbrigades (en verwanten  ;) ) en bergers bij nodig.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #238 Gepost op: 28 juni 2008, 14:18:13
Dat over het algemeen de brandweer niet zo snel is met een brandweerboot inzet. Niet alleen in die buurt maar overal eigenlijk.

Ik had ook het voorbeeld brandweer Bunschoten Spakenburg kunnen nemen. Daar ligt ook een afspraak met RB Blaricum dat ze gelijk gealarmeerd worden. De enige kans om ook wat te doen voor de brandweer is RB Blaricum niet te alarmeren, dan ben je na een half uur/drie kwartier ook nog op tijd. Wat wel weer heisa geeft omdat de RB Blaricum op hun achterste benen staat.

Ik had ook de Brandweer Almere kunnen nemen, met de boot in de kazerne, kunnen binnen een half uur op het water ingezet worden als het niet 's morgens tussen 07.00 en 09.00 uur en 's avonds tussen 15.00 en 18.00 uur is want dan staat het potdicht en duurt het wat langer om van de kazerne naar de haven te rijden.

Ik had dus ook Gooi- en Vechtstreek kunnen nemen, bij een inzet in het ons omringende gebied moet de duikploeg uit Hilversum komen. Duurt ongeveer drie kwartier.
Brandweer kan nu nog geen adequate hulp verlenen op het water -en zeker niet op de IJssel- zo ver zijn ze nog lang niet. Daarvoor heb je toch echt de KNRM, de reddingsbrigades (en verwanten  ;) ) en bergers bij nodig.

Henk

Je moet zo lekker doorgaan Henk.De beweringen die jij hier doet slaan helemaal nergens op,en dat weet jij heel erg goed.De opkomsttijden van de duikploegen die jij nu noemt,liggen beduidend lager.Beetje jammer dat jij wederom je op deze manier je onvrede laat blijken. :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #239 Gepost op: 28 juni 2008, 14:29:17
Peter, laat ik mij verduidelijken: de opkomst van de duikploegen MET boot. De duikploegen waren er tot nu toe snel, maar lees even terug: plan is om alleen de duikploeg van Hilversum te laten bestaan. En als Ned Den Berg wel snel is, mogen ze het water niet in tot de beroeps er zijn, ben jij het daar dan mee eens en garandeert dat een snelle inzet?

Nogmaal, ik heb geen onvrede met brandweer inzet in het algemeen, en bij een auto te water kunnen ze goed werk leveren. Maar bij gespecialiseerde inzet ontbreekt het aan middelen, mensen, opleiding en geld.

Ik heb daar geen enkele onvrede mee, als ze er wat later bij komen is dat prima. Ik ben de afgelopen twee inzetten de eerste geweest die om brandweerduikers vroeg. Ik denk alleen dat het veel beter kan en moet en dat als het op dit niveau blijft, nee zelfs naar beneden gebracht wordt moeten we wat anders verzinnen.

Peter, ik heb niets dan bewondering voor de brandweer maar zie wel wat verbeterpunten.

Henk