Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122020 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #270 Gepost op: 24 augustus 2009, 21:33:47
Mark,

In onze statuten en grondbeginselen staat samenwerken.. En dat doen we met iedere partij en iedereen mag bij ons komen spieken waarom wij dingen anders doen.. gratis en voor niks..
Je bent altijd welkom om eens te komen kijken..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #271 Gepost op: 24 augustus 2009, 21:35:07
Hallo,

Kunnen jullie het doodknuffelen en kom jij maar bij mij op bezoek / neem contact met ons op svp per PM doen...


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #272 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:00:24
Vraag me af waarom jullie je zo primair op medische hulpverlening richten. Als je je gebied vergelijkt met omliggende stations zie je dat het meestal om vaartuigen in problemen gaat, niet vaak om gewonden. Dat eerste eist ook expertise. Zou je niet beter als doel kunnen stellen: hulp op het water zoals de watersporter dat ook op de andere randmeren kan verwachten? Dan bereik je al heel wat. Kun je altijd uitbreiden met medische expertise maar dan zou je bij de veiligheidsregio wel opgetrokken wenkbrouwen kunnen wekken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #273 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:29:23
Vraag me af waarom jullie je zo primair op medische hulpverlening richten. Als je je gebied vergelijkt met omliggende stations zie je dat het meestal om vaartuigen in problemen gaat, niet vaak om gewonden. Dat eerste eist ook expertise. Zou je niet beter als doel kunnen stellen: hulp op het water zoals de watersporter dat ook op de andere randmeren kan verwachten? Dan bereik je al heel wat. Kun je altijd uitbreiden met medische expertise maar dan zou je bij de veiligheidsregio wel opgetrokken wenkbrouwen kunnen wekken.

"zoals de watersporter dat ook op de andere randmeren kan verwachten". Niet dus. Ook hier is er gescheiden hulpverlening, al dan niet vrijwillig. Jachtservice Huizen neemt de hulpverlening op zich betreffende pech, vastlopen en andere niet levensbedreigende hulpverlening op zich voor het IJ-, Gooi en Eemmeer, de reddingsbrigades zijn gericht op de gratis noodhulp verlening en HOGE is gespecialiseerd in de medische hulpverlening met name reamimatie met zuurstof en AED.
Dus zoals Peter het opzet is er juist de minste kans op opgetrokken wenkbrauwen. Als hij zich beperkt tot die enkele medische hulpverlening raakt het RAC minder snel geïrriteerd dan dat hij alles voor hun neus weg pikt.

Aan de andere kant weigert de kustwacht samen te werken met iemand die slechts een gedeelte van de hulpverlening op zich neemt, "als iemand niet uitrukt als wij op de knop drukken voor een touw in de schroef omdat dat niet levens bedreigend is, hebben we niets aan die partij" vindt de kustwacht. Dus dat maakt de uitdaging om gealarmeerd te worden groter voor Peter.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #274 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:07:12
Wanneer we operationeel zijn, zullen met de alarmerende partijen service niveau afspraken maken. (SLA)..

Het is dan ook een misverstand dat we varen niet uit voor uitsluitend medische problemen,  We zullen proberen een een first response dienst te zijn die op alle incidenten uitvaart..  Stel dat de kustwacht ons allarmeert, dan varen we altijd uit.. en we zorgen dat het incident zich stabiliseert en er geen mensen levens meer in gevaar zijn.. En dat zullen we dan elegant doen.

Moet er na dat het incident gestabiliseerd is, een boot gesleept worden, en zijn daar genoeg andere partijen voor... . Dat betekend niet dat we nooit slepen.  Ook om een incident te stabiliseren of een grotere incident te voorkomen zal er soms gesleept moeten worden..  

Wil een alarmerende partij of een opdrachtgevende graag dat wij onze diensten uitbreiden,kan daar natuurlijk over gesproken worden, alleen zullen ze dan een zak met geld mee moeten nemen.. En dan zullen we zorgen voor aanvullende sleepdiensten en service contracten met andere partijen die erg goed zijn in het slepen en bergen van schepen.


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #275 Gepost op: 26 augustus 2009, 11:22:33
Beste, volgens mij gaat de Kustwacht niet alarmeren want jullie werkgebied is geen SAR gebied.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #276 Gepost op: 26 augustus 2009, 11:51:46
Beste, volgens mij gaat de Kustwacht niet alarmeren want jullie werkgebied is geen SAR gebied.

Dat is natuurlijkm niet waar. De randmeren zijn SAR gebied. Daarom heeft de KNRM ook stations in Huizen en Elburg geopend. En coordineren ze alle eenheden daar.
jullie richten je op vossemeer en ketelmeer? Dat is Sargebied waar nu ook KNRM heen gaat, al duurt dat lang. Zelfs naar het zwarte meer wordt knrm Urk gestuurd.  

Of de kustwacht deze eenheid gaat alermeren hangt van andere dingen af. Daarop zou ik willen zeggen: Zorg dat je hulp verleent zoals de KNRM. Geen specialisatie. gewoon een boot met all round personeel en een betrouwbare bezetting. Voor zover ik weet lig je dan in niemands vaarwater want de knrm zit daar mijlenver vandaan. Of zitten daar 24/h bergers?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #277 Gepost op: 26 augustus 2009, 11:53:59
Beste, volgens mij gaat de Kustwacht niet alarmeren want jullie werkgebied is geen SAR gebied.

Dit zou ons primair inzetgebied moeten worden


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #278 Gepost op: 26 augustus 2009, 12:13:56
Dat is natuurlijkm niet waar. De randmeren zijn SAR gebied. Daarom heeft de KNRM ook stations in Huizen en Elburg geopend. En coordineren ze alle eenheden daar.
jullie richten je op vossemeer en ketelmeer? Dat is Sargebied waar nu ook KNRM heen gaat, al duurt dat lang. Zelfs naar het zwarte meer wordt knrm Urk gestuurd.  

Of de kustwacht deze eenheid gaat alermeren hangt van andere dingen af. Daarop zou ik willen zeggen: Zorg dat je hulp verleent zoals de KNRM. Geen specialisatie. gewoon een boot met all round personeel en een betrouwbare bezetting. Voor zover ik weet lig je dan in niemands vaarwater want de knrm zit daar mijlenver vandaan. Of zitten daar 24/h bergers?

We zitten daar niemand in het vaarwater..  En de aanvaartijden van de KNRM urk en Elburg zijn lang..  Lees hun eigen rapport daarover..

Onze medewerkers zijn juist allrounders echter met een aanvullende medische opleiding.  De KNRM rukt niet uit met een AED en wervelplank en aanvullende medische uitrusting. De bedoeling is dat als we worden gealarmeerd varen we altijd uit (max binnen 10 minuten na alarmering).
Maar we (helaas) zijn nog niet zo ver..  En er stroomt nog heel wat water door de ijssel voor we klaar zijn..


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #279 Gepost op: 26 augustus 2009, 16:43:32
Kan je wat concreter zijn in wat er dan nog moet gebeuren want ik heb vandaag het verhaal vanaf 2006 nog eens door genomen maar ik zie niet in dat jullie begin 2010 dan wel zo ver zijn. Welke hindenissen moeten er nog genomen worden en hoe gaa njullie dat doen.
Ik zou zeggen je hebt een schitterde boot en naar jullie zeggen getrainde bemanning start dan gewoon en bewijs dat je ook een meerwaarde hebt. Nu lijkt het of dat je beleidsmakers met een theoretisch verkoopverhaal wil overtuigen van het nut.