GSM en ICE (in case of emergency)

Auteur Topic: GSM en ICE (in case of emergency)  (gelezen 30396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2007, 14:02:34
AMSTERDAM - Bezitters van mobiele telefoons wordt aangeraden personen die bij calamiteiten gebeld moeten worden met een speciale notering in hun lijst met contacten te zetten. Dat adviseert het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

"Ten tijde van een ongeval is het heel druk en wil je de familie snel op de hoogte brengen", verklaart een woordvoerder maandag. "In een mobiele telefoon staat vaak een hele lijst met voornamen, zodat je eigenlijk nooit weet wie nou familie is of vage bekende.

Uiteindelijk komen we er altijd wel, maar als mensen het internationaal gebruikte ICE, wat staat voor In Case of Emergency, voor een naam zetten, wordt het zoeken wel makkelijker. Bovendien bereik je daarmee zeker de persoon van wie het slachtoffer zelf graag wil dat die op de hoogte gesteld wordt."

Mama

Een woordvoerder van het Nationale Politie Instituut heeft niet de indruk dat de grote lijst met contacten het opzoeken van een contactpersoon bemoeilijkt. "En vaak staat er wel een naam als 'mama' of 'thuis' in. We hebben dan ook niet het idee dat we dit moeten promoten. Dat neemt niet weg dat het wel heel handig is."

SOS

Telecombedrijven Telfort, Hi en KPN zijn maandag wel hun eigen campagne begonnen, gebaseerd op successen uit het buitenland. Zij pleiten alleen voor de term SOS. "Uit onderzoek bleek dat onze Nederlandse klanten niet bekend zijn met ICE. SOS betekent hetzelfde, is ook internationaal en leeft hier meer."

lekker dan

klpd: promoot ICE
nationaal politie instituut: vind het onzin
telfort, Hi en KPN: promoten SOS

lekker die eenduidigheid!
Politie Aspirant niveau 4


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2007, 17:00:42
Oproep: iedereen SOS-nummer in mobiel
 
Gepubliceerd op maandag 15 januari 2007
 
Onder 'SOS' in het adresboek van het mobieltje moet iedereen een nummer van het thuisfront opslaan dat anderen in geval van nood kunnen bellen.
Telfort, Hi en KPN adviseren hun klanten vanaf heden om een speciale SOS-aanduiding in hun mobieltje te zetten. 'Het is heel eenvoudig', stelt Telfort in een oproep. ,Maak gewoon een nieuw contact aan dat je SOS noemt met het nummer van je partner of één van je ouders. Hierdoor is het voor bijvoorbeeld een agent heel makkelijk om direct iemand te waarschuwen, mocht je onverhoopt bij een ongeluk betrokken zijn.'

En zo kun je ook SOS2 en SOS3 erin zetten, ingeval het eerste SOS-nummer niet bereikbaar is. Dat is dus bedoeld voor het waarschuwen van familie of kennissen en niet voor het alarmnummer '112' voor hulpdiensten.

Tijdrovend
Bij een calamiteit is het voor hulpdiensten, zoals politie en ambulance, nu nog erg tijdrovend om de juiste familieleden te waarschuwen. Met name in situaties waarbij het slachtoffer niet meer bij kennis is, zoals een ongeluk of een hartaanval, dient men snel de partner of andere familieleden te kunnen informeren. Het plaatsen van een speciaal SOS-contact in je mobieltje vergemakkelijkt dit aanzienlijk.

Dit even eenvoudige als briljante idee is afkomstig van een kettingbrief, zegt de woordvoerster van Telfort: "We kregen vorige week een e-mail kettingbrief met als voorstel om zo'n nummer te noteren onder 'ICE' ofwel 'In Case of Emercency'. Dat is in Nederland geen bekende term, maar het idee vonden we geweldig. Toen hebben we er SOS van gemaakt."

Verspreiden via nieuwsbrieven
Telfort zocht en vond ook gehoor bij moederbedrijf KPN die het idee voor SOS-nummers in de adreslijst van mobiel gaat uitventen. "Samen met KPN hebben we een heel groot klantenbestand. We gaan dit vooral verspreiden via nieuwsbrieven, en hopen dat mensen elkaar gaan suggereren om een SOS-nummer op te nemen", aldus de woordvoerster van Telfort.

Er zijn ook andere methoden te bedenken en al bedacht. Zo worden naaste verwanten bovenin de adreslijst geplaatst door vóór de naam 'AA' te zetten. Ook gangbaar is, bijvoorbeeld bij bezoek aan pretparken, bij kinderen het mobiele nummer van de docent of ouders op de arm schrijven.

Bron: www.planet.nl


Wat een knuppels daar bij Telfort zeg! :o

ICE gaat al rond over de mail, is internationaal bekend en wat doen ze? ze maken er SOS van :-\
"ICE is geen bekende term", nou Telfort, als je zo'n groot klantenbestand hebt, kan je het toch bekend maken!

ICE is internationaal bekend. Het is niet zo dat Nederlanders alleen ongelukken in Nederland krijgen ofzo. Is straks een hulpverlener in het buitenland op zoek naar zo'n ICE nummer, kan die het niet vinden omdat de Nederlanders er SOS voor gebruiken. Lekker handig >:(
Ik houd het bij ICE :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2007, 17:43:50
Weet je wat ik in mijn telefoon heb staan... "THUIS".


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2007, 18:02:33
Weet je wat ik in mijn telefoon heb staan... "THUIS".
Totdat je Portugal op vakantie bent....  :P


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2007, 18:39:33
Totdat je Portugal op vakantie bent....  :P

ik had laatst een telefoon gevonden waar alles in het italiaans in stond ook handig! :d
Politie Aspirant niveau 4


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2007, 18:45:20
Dát bedoel ik... errug handig. Althans, door de gebruiker niet over nagedacht. Was waarschijnlijk dan ook nooit op het HV forum geweest... ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2007, 17:33:25
Weet je wat ik in mijn telefoon heb staan... "THUIS".
Dan verongeluk ik in Portugal, proberen ze het ICE nummer te bellen, maar tevergeefs natuurlijk. Landcode etc etc staat er allemaal niet voor. Schieten ze lekker veel mee op.  ::)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2007, 17:42:27
GRRRRRRRRRRRR  >:(  :P


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2007, 17:46:02
Dan verongeluk ik in Portugal, proberen ze het ICE nummer te bellen, maar tevergeefs natuurlijk. Landcode etc etc staat er allemaal niet voor. Schieten ze lekker veel mee op.  ::)
Voor jou heb ik dan trouwens dé oplossing: laat je ICE nummer lekker groot op je rug tatoeëren, inclusief landnummer!  :D  :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2007, 23:15:28
Dan verongeluk ik in Portugal, proberen ze het ICE nummer te bellen, maar tevergeefs natuurlijk. Landcode etc etc staat er allemaal niet voor. Schieten ze lekker veel mee op.  ::)

Alle nummer in mijn telefoongeheugen staat in het formaat +31XXXXXXXXX Scheelt weer heel wat problemen als je 'toevallig' in het buitenland naar huis wil bellen.....  ::) ::) ;) ;D