Hoe om te gaan met Crofty bommen

Auteur Topic: Hoe om te gaan met Crofty bommen  (gelezen 16681 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2007, 17:55:25
Zijn er uberhaupt al korspen die voor croftybommen zijn uitgerukt?
Ja, Zwijndrecht, meedere malen.
Onder de noemer: buitenbrand.
Zelfs al 1x de melding 'binnenbrand'
Dit komt omdat veel mensen die steekvlam zien, en dus denken dat er iets brand.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Rene112

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2007, 21:33:08
rene

het protocol is verwijderd, zou ik dat nog mogen ontvangen van je??

Groetjes

Email

emiel@brandweertrainer.nl

http://www.amsterdam.brandweer.nl/cms/show/id=120868

En dan even het december nummer van 2006 openen!

groeten,
René de Caluwé


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2008, 15:49:45
Het is al even geleden, maar toch....

Woensdag 26 December
Croftybom

Hendrik-Ido-Ambacht – Bij de politie meldkamer kwam er op 2e kerstdag een telefoontje binnen van een niet ontplofte croftybom op louwersplein. De politie die ter plaatse kwam trof inderdaad een fles aan die erg uitgezet was. Op verzoek van de politie werd daarop de brandweer gealarmeerd die tevens ter plaatsen kwam. In chemicaliënpakken :o geklede brandweermensen hebben de fles kapot geprikt waardoor ergste gevaar geweken was. Na onderzoek werd nog een croftybom gevonden in de vuilnisbak ook deze is onschadelijk gemaakt.




Bron Mediatv.nl

Is het niet erg overdreven om een croftybom op deze manier onschadelijk te maken? Een deken er overheen gooien en stuk maken is toch veel eenvoudiger?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2008, 16:04:10
Is een luchtbuks misschien een idee... (Moet je natuurlijk wel een beetje kunnen mikken he... ;))
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


ACKevin

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2008, 16:20:53
Hier hebben we het afgelopen woensdag toevallig nog over gehad, maar als die fles ontploft terwijl je er naartoe loopt met bijvoorbeeld een deken en je krijgt dat spul op je, ben je de sigaar hoor.. is echt een smerig bijtend goedje.. er zijn al verschillende mensen in nederland geweest die toevallig zijn geraakt door croftybommen en die konden naar het ziekenhuis.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2008, 16:36:37
Hier zijn al de nodige discussies over geweest.Hier in de regio is het nu gewoon procedure dat het een chemiepakinzet gaat worden.Je kunt de klus wel klaren in je bluspak,aangevuld met ademlucht,maar dan is je gehele bluspak verontreinigd met die troep,mocht hij alsnog afgaan.En tegen die troep is je bluspak niet echt bestand.Vandaar dat er voor het chemiepak is gekozen.Tegenwoordig heeft elke eerste lijns TS ook chemiepakken aan boord,en kunnen dit soort zaken met gemak afgehandeld worden door het plaatselijke korps ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2008, 17:59:43
Tegenwoordig heeft elke eerste lijns TS ook chemiepakken aan boord,en kunnen dit soort zaken met gemak afgehandeld worden door het plaatselijke korps ;)

In jullie regio dan? Hier nog niet volgens mij?

Die pakken ''ontsmetten'' jullie vervolgens gewoon met hoge druk?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2008, 18:09:05
In jullie regio dan? Hier nog niet volgens mij?

Die pakken ''ontsmetten'' jullie vervolgens gewoon met hoge druk?
Iedere TS hoor, ihet is gewoon volgens BIZA bepakking voor zover ik weer, zoals Peter al zei, op elke TS zitten de pakken  ;)
Verder vind ik het een verstandige keuze om zo die dingen onklaar te maken  :) ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2008, 19:40:30
Iedere TS hoor, ihet is gewoon volgens BIZA bepakking voor zover ik weer, zoals Peter al zei, op elke TS zitten de pakken  ;)
Verder vind ik het een verstandige keuze om zo die dingen onklaar te maken  :) ;)
Klopt,de pakken zijn onderdeel van de BIZA-bepakking voor de TS ;)
Mochten de pakken besmeurt worden met die troep kunnen de chemiepakdragers elkaar met de HD,en erg veel water schoonspuiten.

Ik zou eventueel wel een deken over de fles heen werpen,en dan kapot prikken.Zo voorkom je dat er eventueel scherven wegspringen,mocht hij voor het stukprikken nog ontploffen.En de kans dat hij dan nog wegrolt tijdens het prikken wordt dan kleiner.Maar dit alles wel in chemiepak.Het kost even wat meer tijd met uit en aankleden,maar veiligheid voor alles. ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2008, 09:39:29
In jullie regio dan? Hier nog niet volgens mij?

Die pakken ''ontsmetten'' jullie vervolgens gewoon met hoge druk?

Wij zijn allang overgestapt op wegwerpchemicalien pakken.
Zelfde bescherming, veel goedkoper, en altijd zeker dat je een vers,schoon en deugdelijk pak hebt.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation