Inzet brandweerduikers bij verdrinking.

Auteur Topic: Inzet brandweerduikers bij verdrinking.  (gelezen 54212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #50 Gepost op: 28 december 2006, 12:18:18
Heb ondertussen aardig wat onderzoeken gedaan over oppervlakte water hulpverlening. Binnen deze tak van de hulpverlening valt het meeste te redden.

Is het mogelijk die onderzoeken ergens te delen............ik ben namelijk wel benieuwd naar jou uitkomsten ;) Binnen ons korps is hier namelijk al eens wat over geschreven door een collega van mij........mogelijk dat jullie kennis kunnen delen ;D


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #51 Gepost op: 28 december 2006, 12:30:14
Vergis je niet Rescue, ik kan ook behoorlijk bot zijn hoor maar ik denk dat dit afhangt van de arrogantie der partijen.
Het enige wat we met zijn allen proberen te doen is te water geraakten redden in de kleine ruimte die uithoudingsvermogen van slachtoffers en hydro-meteorologische omstandigheden ons laat. Water is een snelle moordenaar dus laat alsjeblieft geen enkele uitrukdienst (KNRM, Brandweer of wie dan ook) claimen verdrinkingsslachtoffers te redden. Je kunt daar eenvoudigweg geen enkele organisatie op inrichten behalve dan door direct toezicht en zelfs dan is redding nog te omschrijven als (alhoewel ik niet gelovig ben) een door God gegeven kans.

Kees  8)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 28 december 2006, 12:42:23
Het is maar net wat je onder redden verstaat natuurlijk ;)

redˇden1 (ov.ww.)
1 (iem. of iets) uit een gevaarlijke of lastige situatie helpen => behouden

In deze context is dit redden, wat menigeen onder redden verstaat is van de dood redden.........wat je schrijft over de overlevingskansen ben ik helemaal met je eens ;)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #53 Gepost op: 28 december 2006, 12:45:00
Er zijn nog steeds arrogante mensen op het forum  ;D, kijk eerst eens waar de meeste bijna verdrinkingen plaatsvinden en je komt er achter dat redding geschiedt door de toevallige aanwezige. Het enige waar echte winst is te behalen is publieksvoorlichting zodat mensen vooraf hun maatregelen nemen, verplichte zwemles voor de jeugd, productverbetering van veiligheidsvoorzieningen en -middelen en een extra stimulans door de overheid op aanschaffen door subsidies en btw nultarief.

Wat betreft de brandweer en de overheid die sturing geeft aan beleid een simpel advies. Schoenmaker houdt je bij je leest, doe waar je goed in bent. Aangaande inzet op breed water, laat dit over aan diensten die daar veel meer ervaring mee hebben en daarvoor zijn ingericht.
Wat betreft de waterreddingsdiensten, kijk alhoewel ik het niet altijd met Peter eens ben net als hem meer over de grens en leer van anderen.

Kees  8)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #54 Gepost op: 28 december 2006, 12:58:39
Shave, je citeert Peter, en niet Henk  ;)  ;D

Ik was degene die vragen stelde over het masker en de duikdiepte.  

Henk

Henk,

Wij duiken met dit toestel en masker van Interspiro.

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 28 december 2006, 15:10:16
helaas heb ik in de praktijk nog geen enkele keer een reddingsbrigade met spoed bij een waterongeval ter plaatse zien komen in het midden van de nacht!

Hier wil ik even op ingaan.

Het gaat denk ik puur om de constructie die je bedenkt. Er is veel effectievere inzet van reddingsbrigades in combinatie met andere hulpverelningsdiensten te bedenken dan nu wordt gerealiseerd.

Een mooi voorbeeld, van waar de kracht van de reddingsbrigade wel goed benut wordt, vind ik Reddingsbrigade Culemborg. Zij rukken ook uit bij waterincidenten. Daarnaast doen zij een stukje logistiek (m.n. broodjes en drinken) bij grote incidenten. Goede samenwerking is daarbij belangrijk en dat heeft RB Culemborg goed voor elkaar. Het kán dus wel :)

De diversiteit bij de reddingsbrigades is hierbij een probleem, want een reddingsbrigade met één vlet op een prutsloot (even ongenuanceerd uitgedrukt) kan zo'n samenwerking lang niet bieden. Dan kan je de brandweer en GHor niet verwijten dat ze niet altijd weten wat ze hebben aan de reddingsbrigade.

Ik ben ervan overtuigd dat er best effectieve constructies te bedenken zijn, waarbij de reddingsbrigade niet als eenling opereert of alleen taxi mag spelen.
Bijvoorbeeld de reddingsbrigade als first-responder voor het GHor
De reddingsbrigade regionaal inzetbaar als terreinambulance voor het GHor
De reddingsbrigade regionaal inzetbaar voor brandbestrijding in moeilijk begaanbaar terrein (rb ijmuiden doet dit bijvoorbeeld al voor het duingebied)
De reddingsbrigade tbv. incidentbestrijding op het water, voor bijv. duiken en blussing. KNRM Enkhuizen doet dit. Daar werkt de brandweer ook goed aan mee, zo hebben ze bijv. speciale overlevingspakken aangeschaft.


Er zijn volgens mij genoeg mogelijkheden voor reddingsbrigades om zich te profileren, maar dan moeten zowel de reddingsbrigades als de brandweer / ghor zich gaan aanpassen. Hierbij hoort ook meer eenheid en eenduidigheid bij de reddingsbrigades, maar dat is een andere discussie die al uitgebreid gevoerd is/wordt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 28 december 2006, 16:00:58
De Reddingsbrigade Huizen is zomer én winter bij nacht en bij ontij in 99% van alle gevallen binnen 7 minuten op het water en de andere 1% binnen een kwartier. Dat betekent binnen 10 minuten overal op het Gooimeer ter plaatse.
Als dit Huizen lukt met 25 vrijwilligers, moet dat voor de andere reddingsbrigades ook mogelijk zijn. Voorwaarde is dat je wordt gezien als volwaardige partneren een vraagt een slimme inzet en politiek spel. Zoals de burgemeester je beschermheer maken.

En als de brandweer zegt je taak over te kunnen nemen op het juiste moment een stapje achteruit doen en een en ander fout kunnen laten lopen om aan te tonen dat ze er nog niet klaar voor zijn. ;).

Als ze zeggen dat ze alle waterincidenten onder de OVD willen laten vallen deze 14 keer op de zondag middag opbellen over een surfer in problemen en: "wat zijn Uw bevelen"...

Je moet niet alleen kunnen redden maar ook kunnen verkopen.

De lijst met geredden van de reddingsbrigades hier is lang, heel lang. En geredden daar versta ik onder iemand uit het water halen die de kans had anders te zullen verdrinken. Niet een surfer die op z'n plank ligt en neit meer terug kan komen. Dat is hulpverlening.

En ook de politie begrijpt het niet altijd helemal hoor, bekeuren om dat je met meer dan 9 km per uur naar een omgeslagen zeilboot vaart... (zo, hebben die ook een veeg uit de pan, ja ik weet het Rescue dit is communicatief niet zo sterk en er onstaan wat verbeterpuntjes ;D).

En Kees, met de woorden van de direkteur van de KNRM: er zijn drie reddings fases: Allereerst moet je jezelf redden*. Dan komen de passanten. En pas als de eerste twee falen komen wij in beeld.

Die houding daar maak ik een diepe buiging voor en als ik een pet had nam ik 'm daarvoor af...

Henk


* he, er schiet me zo ineens het woord preventie te binnen  :o  ;D


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #57 Gepost op: 28 december 2006, 17:33:28
Hier wil ik even op ingaan.

Het gaat denk ik puur om de constructie die je bedenkt. Er is veel effectievere inzet van reddingsbrigades in combinatie met andere hulpverelningsdiensten te bedenken dan nu wordt gerealiseerd.

Een mooi voorbeeld, van waar de kracht van de reddingsbrigade wel goed benut wordt, vind ik Reddingsbrigade Culemborg. Zij rukken ook uit bij waterincidenten. Daarnaast doen zij een stukje logistiek (m.n. broodjes en drinken) bij grote incidenten. Goede samenwerking is daarbij belangrijk en dat heeft RB Culemborg goed voor elkaar. Het kán dus wel :)



En inderdaad rukken wij ook uit met signalen, zelfs midden in de nacht. ;)
Vreder heb ik hier even niets aan toe te voegen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 28 december 2006, 18:42:21
En inderdaad rukken wij ook uit met signalen, zelfs midden in de nacht. ;)
Verder heb ik hier even niets aan toe te voegen

Aan zo'n compliment voor jullie kan je ook weinig toevoegen toch ;D ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #59 Gepost op: 28 december 2006, 19:20:08
Precies.......maar nu weer terug ...on topic...