Welke berger gaat er komen? Hier de oplossingen voor uw bergersraadsels!

Auteur Topic: Welke berger gaat er komen? Hier de oplossingen voor uw bergersraadsels!  (gelezen 30427 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #30 Gepost op: 28 november 2010, 21:52:03
Een nieuwe casus. Deze keer een niet IM weg, bibeko, 50 km/h weg. Een eenvoudige aanrijding materieel, zonder letsel. Ivm. de drukte komen wij tp. een quick scan van de beide voertuigen laat zien dat een van beiden olie/koelvloeistof lekt en het onduidelijk is of dit voertuig wel kan rijden. Daarom laten wij via de meldkamer een berger komen. Tijdens het wachten op de berger besluit mijn collega om te laten proberen om het voertuig te starten en te naar een veilige plaats te laten rijden. Dit werkt en de rijbaan is weer vrij. Aangezien het voertuig van de rijbaan op een veilige plaats staat besluit mijn collega om de berger af te laten zeggen.

Vraag voor de experts. Wordt in deze situatie automatisch de verzekering van de betrokkene aangesproken voor de berging?
Digitaal onderzoek


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #31 Gepost op: 29 november 2010, 09:59:07
Verzekerde zal, als het voertuig echt olie lekt (raar dat je het dan laat verplaatsen trouwens, nog meer olie op de weg?) zelf een berging moeten regelen dan, vermoedelijk het handigst via de meldkamer van zijn verzekering, meestal te vinden op de groene kaart.

Verplaatsen bij lekkage zou ik trouwens nooit doen, je word zomaar aansprakelijk gesteld voor eventuele motorschade, en als je een olie/vloeistof spoor trekt tot in de berm, moet ook dat verwijderd/gereinigd, niet handig dus.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #32 Gepost op: 29 november 2010, 13:49:23
Tsja, heb je een punt. Probleem was voor ons de doorstroming, het betrof hier een van de drukste invalswegen. Vandaar dat wij de keuze hebben gemaakt om zsm. weg vrij te laten maken. Hierbij inderdaad wel kijkend naar de lekkage en gevolgschade.
Digitaal onderzoek


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Melding is reeds gedaan; dus de afsleepprocedure gelijk voor beide (niet-IM) locaties.

Twee opties:
1. Klant belt zelf zijn verzekeraar en er wordt sleephulp geregeld door de sleepdienst welke voor de verzekeraar het contract in het gebied heeft;
2. Politie of wegbeheerder belt LCM en dezelfde berger wordt NAMENS de verzekeraar ingeschakeld (immers: LCM is meldkamer namens de verzekeraars).

Feit blijft dat de auto weg moet.
In de regel is het dus alsvolgt:

Afsleep nodig voor voertuig tot 3500kg?
Altijd de meldkamer het LCM laten bellen namens de klant. Zowel op IM als erbuiten.
Waarom: indien volgens RDW (tijdelijk) onverzekerd wordt er ook gelijk een takel ingezet (berger met de meeste contracten). Hetzelfde geldt voor buitenlands gekentekende voertuigen.
Dit voorkomt dat men op een berger uit het buitenland hoeft te wachten.
Bij verplaatsen incident ivm doorstroming: via dezelfde weg even doorgeven.

Afsleep nodig voor voertuig boven de 3500kg?
Indien IM-locatie: ALTIJD CMV inschakelen (LCM bellen, wordt je doorverbonden).
Indien geen IM-locatie: kentekenhouder mag zelf sleephulp regelen. Als deze daar niet toe in staat is kan via een lokale berger of het LCM->CMV een bemiddeling geregeld worden.
In ALLE GEVALLEN draagt de kentekenhouder de kosten van de afsleep en zal deze met de berger een betalingsgarantie (eigen dealer, truckservice, tankpas/creditcardmaatschappij) moeten regelen.

Afsleep nodig tbv politietakel:
Politiemeldkamer belt haar 'eigen' gecontracteerde politietakeldienst.

Afsleep nodig tbv wegsleepverordening:
Politiemeldkamer of wegbeheerder (gemeente) belt het in de gemeenteverordening vastgelegde bergingsbedrijf of de daarvoor ingerichte meldkamer.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Moet ik, als ik bij de weg oben, naar de meldkamer aangeven dat zij LCM resp. IM moeten volgen? Ik ging er altijd vanuit dat als ik een afsleep vraag, dat automatisch ging.
Digitaal onderzoek


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Het is aan de meldkamer te bepalen welk traject zij ingaan, 6-stappen checklist:

1. Is het een IM-locatie? -> Ongeacht het voertuig/object/reden altijd LCM/CMV bellen. (garantstelling betaling sleepkosten door overheid)
2. Is het een gemeentelijke Wegsleepverordening? -> berger als aangewezen in de Gemeentelijke verordening inschakelen. (rekening conform de wegsleepverordening).
3. Is het een politietakel (zaakwaarneming, buitengebruikstelling, inbeslagname, diefstal (tenzij 5.), rijden zonder rijbewijs, etc.)? -> eigen politietakeldienst bellen. (rekening politie, deze verhaalt kosten waar nodig op de eigenaar).
4. Is het een voertuig +3500kg eigen gewicht? -> Klant zelf sleep laten regelen of ter bemiddeling zware berger danwel bemiddeling LCM/CMV inroepen. (rekening eigenaar/betalingsgarantie/berger moet hierbij zelf achter de centjes aan).
5. Is het een Nederlands gekentekend, van een op moment van schade geldige WA-verzekering voorzien voertuig tot 3500kg? -> LCM bellen voor aansturing (rekening achterliggende verzekering).
6. Is het iets anders? Rekening altijd voor eigenaar. Men mag dan ook zelf sleep regelen. Bemiddeling in afsleep aanvragen bij berger of LCM (berger moet hierbij zelf achter de centjes aan).