De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.

Auteur Topic: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.  (gelezen 6484 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
In ons land rijden diverse brandweervoertuigen rond met een installatie die schijnbaar officieel een autolaadkraan wordt genoemd. Doorgaans zijn dit hulpverleningsvoertuigen (HV) of haakarmvoertuigen (HA). Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen hiermee. De meningen hierover lijken verdeeld. De één vind het reuze handig terwijl de ander het een overbodige luxe vindt waar je veel te veel oefentijd in moet steken.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie antwoord op de volgende vragen:
Waar worden ze zoal voor gebruikt?
Hoe vaak worden ze op jaarbasis (nuttig) gebruikt?
Hoe wordt er omgegaan met het vaardig houden van mensen op dergelijke kraaninstallaties?

Ik wil hierbij vooropstellen dat ik zelf nog even geen mening heb over de zin en onzin van de autolaadkranen. Ik hoor het graag van jullie!

PS> Voor de mensen met een interessant fotoarchief: als je mooie plaatjes hebt, laat je er niet van weerhouden om ze erbij te plaatsen.


Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


paul_hartog

  • Gast
ik ben zelf geen brandweer man maar als ik een beetje logisch nadenk is zo'n kraan meer nuttig dan luxe.
Als iemand bekneld zit onder een plaat of steen of voertuig dan lijkt het me handig om de kraan daarbij te gebruiken indien mogelijk natuurlijk.
Hier in Veenendaal zit die ook op de haakarm


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
ik heb hier een foto van een oefening met de Kraan van onze HV. de oefening was om te leren omgaan met de kraan en ze hebben er gelijk gebruik van gemaakt om even het duikwrak op een trailer te hijsen. ik heb deze foto gemaakt tijdens mijn stage bij de brandweer gouda





Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


limboke

  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 629
  • Voertuigen fotografie.
    • 112 Maastricht
hier een foto van een inzet van de hv van Maastricht. Waar ook de kraan wordt gebruikt voor een voertuig uit het water te halen.


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
op een HA van Almelo zit ook een autolaadkraan... k heb nog nooit gezien dat ze m gebruiken...

de kraan van de HV1 word gebruikt voor van alles... auto in de sloot, in het water, steen op iets... etc etc overal waarvoor het makkelijk kan zijn om een kraan te gebruiken... als je moet wachten op een kraan bedrijf als er iemand in zit en je kan er nie bij.. kan je lang wachten...

ook word de kraan van de HV1 gebruikt voor de boot in het water te laten zakken


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
de kraan van de HV 1 hier word ook nog gebruikt om de boot in het water te laten zakken maar dat is niet noodzakelijk het zou ook met de AL gedaan kunnen worden
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Misschien dat er ook nog mensen zijn die er daadwerkelijk mee werken?? Ipv een mening / gedachte...  ;) ;D :)


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Beetje offtopic, maar zo zijn er wel meer dingen op brandweervoertuigen waarvan je je afvraagt" Wat doe je er mee en waarom zit dat uberhaupt nog in het standaard bestek?"
Veel van die dingen zijn nog uit de tijd van negentiennoach en nooit meer eens serieus door iemand bekeken/herzien heb ik het idee.

Dan vind ik zo'n kraan op een HV1 wel nuttig.
Wat voor een meerwaarde heeft een HV1 anders op een hv2 als de kraan ook nog een keer ontbreekt?

(volgende citaat uit www.brandweerverwerving.nl)

OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.

1.  ALGEMEEN

-    Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.  

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.  

-        Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe

     bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.

-    De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Wat is er volgens jou dan niet meer van deze tijd aan materiaal?


625patrick

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
bij ons rukt hij regelmatig uit,
bijv een koe of paard in de sloot tilt hem er zo uit, hebben ze een speciale broek voor.
boot te water laten zakken bij hoge wallen,
auto's bergen,
stabiliseren van voertuigen,
lijken uit het water tillen
 998765