Beetje offtopic, maar zo zijn er wel meer dingen op brandweervoertuigen waarvan je je afvraagt" Wat doe je er mee en waarom zit dat uberhaupt nog in het standaard bestek?"
Veel van die dingen zijn nog uit de tijd van negentiennoach en nooit meer eens serieus door iemand bekeken/herzien heb ik het idee.
Dan vind ik zo'n kraan op een HV1 wel nuttig.
Wat voor een meerwaarde heeft een HV1 anders op een hv2 als de kraan ook nog een keer ontbreekt?
(volgende citaat uit
www.brandweerverwerving.nl)
OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.
1. ALGEMEEN
- Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft
dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.
Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.
- Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe
bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.
- De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.