Ongebreidelde groei in de beveiliging

Auteur Topic: Ongebreidelde groei in de beveiliging  (gelezen 3130 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Gepost op: 28 december 2006, 08:28:11
Ongebreidelde groei in de beveiliging
Amper toezicht op branche die over twee jaar groter is dan politie
door Louis Cornelisse
geef uw reactie  
Binnen twee jaar zullen er meer particuliere beveiligers zijn dan politie-agenten. Maar ondanks die explosieve groei, is het toezicht op het functioneren van deze branche nihil gebleven.
Politicoloog Ronald van Steden, die volgend jaar op de ontwikkeling van particuliere beveiliging hoopt te promoveren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waarschuwt vandaag in Trouw voor ’een feodale tijd, waarin de rijken voor hun eigen veiligheid betalen’. De politie geeft noodgedwongen letterlijk en figuurlijk steeds meer terrein prijs. „Er ontstaan steeds meer ruimten waar opdrachtgevers en beveiligers, binnen de regels van de wet, hun eigen regels handhaven.”

In tien jaar tijd verdrievoudigde de totale sector tot een totaal van circa 30.000 beveiligers, tegen een kleine 50.000 politie-agenten. De ongebreidelde groei is volgens de onderzoeker niet gepaard gegaan met meer controle door de overheid. Sterker nog: de politie ziet nauwelijks toe op het functioneren van de particuliere beveiligers. Pas als burgers klagen, wordt er ingegrepen. Een goed beeld over het functioneren van de branche is er niet.

Op veel plaatsen als winkelcentra, bedrijventerreinen en woonwijken, handhaven beveiligingsbedrijven de openbare orde, niet de politie. Niet alleen particulieren huren beveiligers in, ook de overheid zelf doet steeds vaker een beroep op de particuliere sector.

Een onbekend aantal bedrijven huurt beveiligingspersoneel in zonder geldig legitimatiebewijs, anderen hebben geen vergunning voor het type werk dat zij doen. Als een gecontroleerde beveiliger door een rechter wordt veroordeeld, heeft dat pas gevolgen als zijn vergunning wordt verlengd. Bovendien is de controle op kandidaat-beveiligers bij het ene politiekorps strenger dan bij het andere, waardoor medewerkers in spe gaan ’shoppen’.

Van Steden waarschuwt dat er dringend regels nodig zijn ’om het vervagen van de grenzen tussen publiek en particulier toezicht in te perken’.

Hij stelt ook vast dat beveiligingsconcerns hun terrein nog steeds verder uitbreiden. „Zij gaan gedetineerden op detentieboten en in gevangenissen bewaken. Op Schiphol controleren zij bagage en in stadions of bij evenementen zie je dezelfde tendensen.”

Bedrijven aangesloten bij de branche-organisatie VPB krijgen een keurmerk dat hun integriteit moet aantonen. Maar dit geldt slechts voor VPB-leden, zodat er nog steeds ruimte is voor ’cowboys’ op de markt.
bron:Trouw




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2007, 00:03:11
Tja.. toch maar eens reageren: Hoe wil je dit tegengaan?? Op het moment dat er weer een hoop particuliere werkzaamheden terug gaan naar de Politie word het helemaal een zootje. Er worden steeds meer zaken uitbesteed aan de Particuliere Beveiliging. Dat is ook niet gek; want de beveiligers van tegenwoordig krijgen een goede opleiding om deze werkzaamheden aan te kunnen.

Dit heeft als resultaat dat de politie zich met  'echte' politietaken kan bezighouden.

Persoonlijk zie ik het probleem niet in de groei!

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van de dienders...


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2007, 00:30:07
kreeg afgelopen nacht wel leuke omschrijving van een agent die aan het klagen was tegen z'n baas
"ik wil de wet handhaven daar word ik voor betaald, er is hier een beveiliger die toezicht moet houden en onbevoegden weren.. het bewaken van terreinen is niet mijn taak,het verkeer regelen enzo prima.. maar ik ben er niet om te zorgen dat de pers op afstand blijft en om toegangscontrole uit te oefenen"
Politie Aspirant niveau 4


paul_hartog

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2007, 00:56:32
ja wat je idd steeds meer ziet is dat er van die piepkleine bedrijfjes komen in deze sector
ze komen als gras uit de grond.
Maar de kwaliteit laat vaak de wensen over en die verpesten het dan voor de overige bedrijven die wel willen.