Handbook on Drowning

Auteur Topic: Handbook on Drowning  (gelezen 2078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 29 december 2006, 00:54:04
Naar aanleiding van het World Congress on Drowning (Prevention, Rescue, Treatment) in 2002 is in 2006 het Handbook on Drowning uitgegeven. Hierin staat een compilatie van studies zoals gepresenteerd tijdens, en aanbevelingen welke voortvloeiden uit het congres.




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2006, 12:17:05
Het was een boeiend congres, veel internationale en nationale partijen bij betrokken.. Echter ik het gevoel dat enkele partijen weer zijn ingedud.

Je zag dat ook met het afblazen van het congres over de zwemmende zwaailichten..  Geen prioriteit..

Erg jammer.. Leuk boekwerkje trouwens.. met veel goede aanbevelingen..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2006, 22:54:40
Ook ik heb het congres bezocht en ruim van de gelegenheid gebruik gemaakt om ideeën uit te wisselen met anderen.
Vreselijk jammer dat er vanuit een aantal landelijke organisaties zo weinig aandacht wordt geschonken (ten minste merkbaar voor de leden) aan de gedane aanbevelingen en de achtergronden.
Jammer ook dat de lezers niet de moeite nemen om de poll in te vullen want ik heb het idee dat er voor iedereen wel een passend antwoord is te vinden.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2006, 00:29:29
Ik ken het boek niet en weet dus niet of ik van wat er in staat al of niet gebruik maak. Wellicht zal er iets in staan over de conclusies die getrokken zijn omtrent de eerste hulp bij (near) drowning (100% zuurstof enzo), dan maak ik wel gebruik van aanbevelingen gedaan tijdens het congres maar dat staat los van het boek.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 31 december 2006, 01:13:00
Fantastisch inititatief met zinnige output en alhoewel ik het eigenlijke boek niet heb, want dat is nogal prijzig, heb ik wel een uittreksel.

Wat ik gemist heb is een voorzet -van de organisatie en vooral van RN- naar een fonds dat vrijwilligers sponsort om deel te nemen.
Volgens mij zijn er fondsen bereid om een fiks deel van de kosten van deze unieke deskundigheidsbevordering voor brigade vrijwilligers te dragen, zoiets vergt dan wel wat voorwerk.

Voor veel strandwachten en brigadebesturen waren de kosten simpelweg te hoog.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 31 december 2006, 12:09:33
Zoals je aangeeft was zowel deelname aan het congres alsmede het boek vrij prijzig. Het had mijns inziens nuttig kunnen zijn om bepaalde hoofdstukken die voor de reddingsbrigades zeer nuttig zijn als een bijlage bij de opleidingsboeken uit te kunnen brengen. Mogelijk ben ik nu weer te snel en is men daar mee bezig? Alleen moet het dan wel vrij vlot gebeuren want we zijn al weer bijna 5 jaar na het congres met mogelijk nieuwe en gewijzigde inzichten.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2006, 12:55:11
de DAN lesmaterialen zijn aangepast naar aanleiding van het congres on drowning..

Het Oranje Kruis heeft net een nieuw boekje uitgebracht, leverbaar vanaf Januari 2007. speciaal voor reddingsbrigades en consorten met naar ik stiekum aanneem, de uitgangspunten van het congres on drowning.

Ik ben benieuwd naar dit boekje..  ;D ;D


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2006, 13:37:10
bedankt voor de tip.

Kees  8)


wave-rider

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Docent EHBO AED PBLS
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2007, 18:41:03
Zelf het boekje )oranje Kruis'of het ontwerp al gezien tijdens een presentatie, natuurlijk is het niet handbook of drowning maar heel er toepasbaar voor reddingsbrigade, zou een reddingsbrigade of andere organistatie meer over onderkoeling willen weten zijn er aardige sprekers die dat doen. Zelf zit ik in een sprekers poll over verdrinking en onderkoeling vanuit de KNRM en REDNED

 :)
Instr.DHTC plv.Schipper KNRM Den Helder