Arbeidsvoorwaarden vrijwilliger eerste hulpverleners

Auteur Topic: Arbeidsvoorwaarden vrijwilliger eerste hulpverleners  (gelezen 5521 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2007, 09:42:24
Sluit me bij de vorige spreker aan met als aanvulling dat ik het wenselijk acht om fatsoenlijke werk- en rusttijden te hebben (ik ben ook maar een mens). Mocht er echter véél tijd gaan zitten in opleidingen en inzetten zodat het een dermate forse aanslag op je vrije tijd doet dat het als werk gevoeld gaat worden lijkt mij een een vrijwilligersvergoeding wel op zijn plaats.  .......

Kees  8)

Fatsoenlijke werk en rusttijden lijkt logisch, maar wat als er in de pauze van een evenement een incident plaats vind.. (of komt dat alleen bij ons voor...)
En daarna de races direct weer beginnen..  Omdat de eerste hulp organisatie nog niet klaar is en de ambulance net van terrein is, maar deze club nog niet gegeten heeft, kan het evenement niet doorgaan... Of gaan we in donker door..

Je kan fatsoenlijke rusttijden in plannen, maar soms gaat het gewoon door.  Dat moet je als eerste hulp organisatie zowel je vrijwiligers en als de organisator van evenement te vreden houden..  En van vrijwilligers word dan wel een gevraagd om even door te bijten.. En dat we korte pauzes dan afwisselen. Soms heb je van die dagen..

Wat ik niet snap is als er veel tijd in een opleiding gaat zitten, dat je dan een vrijwilligersvergoeding wilt hebben ?,  Je kiest zelf om deel te nemen, je krijgt een uitgebreide opleiding, (wij steken ruim 100 tot 200 uur in opleidingen aan medewerkers per persoon per jaar) En dat is relatief veel.. Dan wil je wilt nog een vergoeding voor het feit dat je zelf tijd steekt in je eigen ontwikkeling ? Dat vind ik vreemd..

Bij ons steken we vrij veel energie in vrijwilligers, in opleiding en training en daar vragen we voor terug dat je minimaal 10 evenementendagen per jaar beschikbaar bent.. is dat dan onzinnig ?


Gast48368

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2007, 10:17:36
Vrijwilliger zijn betekend bij mij: Je zet je in voor een organisatie naast je reguliere baan. Een organisatie of een stichting is niets zonder een vrijwilliger,dus vind ik dat je er wel iets voor over moet hebben.Je moet tegenwoordig al blij zijn dat je nog mensen vind voor dit soort vrijwilligerswerk.En een vergoeding voor je inzet en kennis krijgen, lijkt mij meer dan normaal..............

Ik denk dat er bijv. niet zoveel mensen over zouden blijven bij de "vrijwillige" brandweer zonder enige (onkosten) vergoeding.....ook een ehv-er heeft daar recht op............en al helemaal bij een commerciele instelling.......of is dat nu zo onzinnig ??  :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2007, 10:37:15
Vrijwilliger zijn betekend bij mij: Je zet je in voor een organisatie naast je reguliere baan. Een organisatie of een stichting is niets zonder een vrijwilliger,dus vind ik dat je er wel iets voor over moet hebben.Je moet tegenwoordig al blij zijn dat je nog mensen vind voor dit soort vrijwilligerswerk.En een vergoeding voor je inzet en kennis krijgen, lijkt mij meer dan normaal..............

Ik denk dat er bijv. niet zoveel mensen over zouden blijven bij de "vrijwillige" brandweer zonder enige (onkosten) vergoeding.....ook een ehv-er heeft daar recht op............en al helemaal bij een commerciele instelling.......of is dat nu zo onzinnig ??  :-\


Een vergoeding voor je kennis en inzet krijgen kan op vele manieren... Maar sommigen vrijwilligers willen dat perse in de vorm van een uurvergoeding..?  Een vergoeding voor gemaakte onkosten (Dus bonnetjes inleveren) is terrecht, mits daarvoor van te voren afspraken zijn gemaakt..

Een commerciele instelling zal geen 200 uur opleidingscapaciteit steken in een medewerker, als ze niet zeker weten dat dat er ook weer uit komt..
Commerciele instellingen werken meestal ook niet met vrijwilligers, maar met gewoon betaalde krachten..
In de Medische organisaties (niet overheid) topic vind je een overzichtje met commerciele organisaties en vrijwillger organisaties..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2007, 11:47:55
Fatsoenlijke werk en rusttijden lijkt logisch, maar wat als er in de pauze van een evenement een incident plaats vind.. (of komt dat alleen bij ons voor...)
En daarna de races direct weer beginnen..  Omdat de eerste hulp organisatie nog niet klaar is en de ambulance net van terrein is, maar deze club nog niet gegeten heeft, kan het evenement niet doorgaan... Of gaan we in donker door..

Bij uitzondering kan dit zeker voorkomen, echter regeren is vooruitzien, wanneer je als planner vermoedt dat je het niet binnen de normen voor arbeids en rusttijden gaat halen dan zet je een tweede ploeg in waarbij de ene ploeg de eerste helft doet en de andere ploeg de andere helft.
Of je houdt mensen achter de hand voor aflossing.
Juist dit soort zaken maken het verschil tussen een proffesionele organisatie en de hobyisten die door zich niet aan werktijden storen en geen vergoedingen betalen en daardoor onder de prijs kunnen werken.

Wat ik niet snap is als er veel tijd in een opleiding gaat zitten, dat je dan een vrijwilligersvergoeding wilt hebben ?,  Je kiest zelf om deel te nemen, je krijgt een uitgebreide opleiding, (wij steken ruim 100 tot 200 uur in opleidingen aan medewerkers per persoon per jaar) En dat is relatief veel.. Dan wil je wilt nog een vergoeding voor het feit dat je zelf tijd steekt in je eigen ontwikkeling ? Dat vind ik vreemd..

Vrijwillig is niet vrijblijvend, dat geldt zeker voor de vrijwilliger maar ook voor de werkgever/organisator.
Ook naar mijn mening mag je een werknemer die vrijwillg zijn taak uitvoert en daar flink veel uren is steekt best een vergoeding geven, je hebt het dan niet over salaris maar over bijvoorbeeld over enkele euro's per uur. De organisaties waar ik als vrijwilliger voor werk doen dat ook.

Vrijwillig is niet hetzelfde als gratis. Opleidingen kosten inderdaad geld maar goed opgeleide mensen leveren ook geld op.
Als het goed is betaalt dit zichzelf terug.

Ik denk dat de tijd dat je vrijwilligers voor nop kunt laten werken zonder eten, drinken en rekening te houden met de rust- en arbeidstijden langzamerhand achter ons komen te liggen. Zeker als andere mensen binnen die zelfde organisatie er wel aan verdienen.

Daar waar zowel organisatie als vrijwilliger afzien van elke vorm van vergoeding is dat ook goed natuurlijk, maar het is, in ieder geval in mijn visie, niet meer vanzelfsprekend.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2007, 11:51:31
Bij uitzondering kan dit zeker voorkomen, echter regeren is vooruitzien, wanneer je als planner vermoedt dat je het niet binnen de normen voor arbeids en rusttijden gaat halen dan zet je een tweede ploeg in waarbij de ene ploeg de eerste helft doet en de andere ploeg de andere helft.
Of je houdt mensen achter de hand voor aflossing.
Juist dit soort zaken maken het verschil tussen een proffesionele organisatie en de hobyisten die door zich niet aan werktijden te storen en geen vergoedingen betalen en daardoor onder de prijs kunnen werken.

Vrijwillig is niet vrijblijvend, dat geldt zeker voor de vrijwilliger maar ook voor de werkgever/organisator.
Ook naar mijn mening mag je een werknemer die vrijwillg zijn taak uitvoert en daar flink veel uren is steeks best een vergoeding geven, je hebt het dan niet over salaris maar over bijvoorbeeld over enkele euro's per uur. De organisaties waar ik als vrijwilliger voor werk doen dat ook.

Vrijwillig is niet hetzelfde als gratis. Opleidingen kosten geld maar goed opgeleide mensen leveren ook geld op.
Als het goed is betaalt dit zichzelf terug.

Ik denk dat de tijd dat je vrijwillegers voor nop kunt laten werken zonder eten, drinken en rekening te houden met de rust- en arbeidstijden langzamerhand achter ons komen te liggen. Zeker als andere mensen binnen die zelfde organisatie er wel aan verdienen.

Daar waar zowel organisatie als vrijwilliger afzien avn elke vorm van vergoeding is dat ook goed natuurlijk, maar het is in ieder geval in mijn visie niet meer vanzelfsprekend.

Jacques

Absoluut mee eens.. niets is vanzelf sprekend..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2007, 14:20:36
Ik sluit me dus volledig bij Jacques aan, dat maakt mijn antwoord op de opmerking die je plaatste t.a.v. vergoeding versus opleiding en inzet een stuk korter.
Ik praat niet over een specifieke organisatie maar in het algemeen. Als men maar een beperkt aantal weekenden/ avonden vrij heeft van het reguliere werk en deze bijna allemaal op zal moeten offeren voor de vrijwilligersorganisatie lijkt mij het logisch dat er iets meer tegenover staat dan de cursus an sich. Dat je opleiding ziet als een stuk persoonlijke ontwikkeling is heel aardig maar ik ken inmiddels ook al wat min of meer verplichte aanwezigheden die ik persoonlijk een nuttiger invulling had kunnen geven.

Kees  8)