Hoe worden windmolens geblust?

Auteur Topic: Hoe worden windmolens geblust?  (gelezen 4949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Gepost op: 1 januari 2007, 22:31:30
Hallo

Ik zat net te bedenken hoe de brandweer die hoge windmolens langs de snelweg blust. Die torens zijn tientallen meters hoog, en je moet oppassen dat hij niet instort.
Dus hoe worden die windmolens veilig geblust als er boven brand uitbreekt?

Sam




Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2007, 12:24:41
Brandweer Heerenveen had een tijd geleden ook zoiets (klik hier voor de foto's).

Deze stond op een bedrijventerrein ze hebben de onderliggende gebouwen ontruimt, rekening houdende met de valschaduw, en de neerkomende onderdelen geblust met een SBH. Het gedeelte dat brandde (bovenin) hebben ze gewoon uit laten branden want daar kunnen ze toch niet bij komen.

Het belangrijkste in zo;n geval lijkt me zo snel mogelijk een deskundige ter plaatse krijgen die de windmolen kan beoordelen.

Edit: nog een interresante link die ik heb gevonden naar aanleiding van het hiervoor genoemde incident http://members.aol.com/fswemedien/feuerwehr.htm


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2007, 14:44:57
Als de brand al in een ver gevorderd stadium is wordt het eigenlijk een onmogelijke zaak.
Waar je op moet letten:
-   Hoge vuurbelasting
-   Houten draagconstructie
-   de molensteen (1 ton)
-   Schoorsteenwerking door gebrek aan compartimentering
-   Spontaan gaan draaien van de wieken door verbranding reminrichting
-   Brandbestrijding van onderen af jaagt brand in de kap


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2007, 16:57:21
Als de brand al in een ver gevorderd stadium is wordt het eigenlijk een onmogelijke zaak.
Waar je op moet letten:
-   Hoge vuurbelasting
-   Houten draagconstructie
-   de molensteen (1 ton)
-   Schoorsteenwerking door gebrek aan compartimentering
-   Spontaan gaan draaien van de wieken door verbranding reminrichting
-   Brandbestrijding van onderen af jaagt brand in de kap


Volgens mij bedoelt Sam windmolens die energie opwekken, en niet die mooie dingen die langs de Kinderdijk staan :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2007, 17:53:19
Volgens mij bedoelt Sam windmolens die energie opwekken, en niet die mooie dingen die langs de Kinderdijk staan :)

Ik bedoel inderdaad de molens die energie opwekken :)

Sam


Rene112

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2007, 19:26:53
Grootste risico bij branden boven in dit soort hoge windmolens is (zover ik weet ;)) dat er onderdelen zoals wieken over een zeer grote afstand kunnen worden weggeslingerd. Ik heb daarover ook e.e.a. gelezen in een duits brandweertijdschrift.

Het is daarom bij een draaiende windmolen niet voldoende om alleen rekening te houden met de valschaduw van de mast zelf. In de duitse voorbeelden wordt een veilige afstand van 500 meter genoemd! (en daar kan ik mij bij deze windmolens wel wat bij voorstellen)

Voor de brandweer betekent dat dus in feite dat je bij een draaiende windmolen vrijwel niets kunt betekenen behalve samen met de politie zorgen voor een voldoende afzetting.

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2007, 19:29:26
Grootste risico bij branden boven in dit soort hoge windmolens is (zover ik weet ;)) dat er onderdelen zoals wieken over een zeer grote afstand kunnen worden weggeslingerd. Ik heb daarover ook e.e.a. gelezen in een duits brandweertijdschrift.

Het is daarom bij een draaiende windmolen niet voldoende om alleen rekening te houden met de valschaduw van de mast zelf. In de duitse voorbeelden wordt een veilige afstand van 500 meter genoemd! (en daar kan ik mij bij deze windmolens wel wat bij voorstellen)

Voor de brandweer betekent dat dus in feite dat je bij een draaiende windmolen vrijwel niets kunt betekenen behalve samen met de politie zorgen voor een voldoende afzetting.

groeten,
René de Caluwé


Voor de geïnteresseerden wat leesvoer over de veiligheid van windmolens: http://www.infomil.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/infomil/xdl/page&ItmIdt=28107&SitIdt=111&VarIdt=82  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2007, 19:34:59
Nog meer info  ;): http://www.senternovem.nl/mmfiles/Handboek%20risicozonering%20en%20windturbines_tcm24-201713.pdf

   
Dit document gaat over windenergie en veiligheidsrisico's  ;) :)


Tempo

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2007, 09:28:56
is wel al een oud topic maar toch nog even melden:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=windturbines+beveiligen&meta=

de bovenste link  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2008, 17:13:09
Geen brand maar de situatie van wegslingerende wieken is hier ook al ter sprake geweest.... (zie eerdere berichten in dit topic!)


http://www.telegraaf.nl/binnenland/3443754/_Windmolen_op_hol_door_storm__.html?p=1,2

Windmolen op hol door storm

DRONRIJP -  Een windmolen in Dronrijp is op hol geslagen door de storm. De brandweer heeft daarom een deel van het omliggende industrieterrein afgesloten. Dat meldde de politie zaterdag.

http://www.telesport.nl/multimedia/archive/00161/windmolen_jpg_161991i.jpg
Foto: Cris Toala Olivares

Moderne windturbines slaan normaal gesproken bij teveel wind automatisch op de rem. Dat gebeurde niet. De brandweer vreest dat de wieken door de grote draaisnelheid van de mast kunnen schieten en daarna rond worden geslingerd. De autoriteiten proberen nu de eigenaar van de molen te bereiken om een oplossing te bereiken.