werkzaamheden politie <=> beveiliging

Auteur Topic: werkzaamheden politie <=> beveiliging  (gelezen 11139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2007, 20:45:49
Wanneer particuliere beveiligingsbedrijven het opsporingsonderzoek over gaan nemen, want daar komt dit op neer, dan komen we toch echt in de problemen. Strafvordering (waaronder opsporing) gebeurt op basis van de wet, zie artikel 1 van het Wetboek van Strafvordering. Daarvoor worden opsporingsambtenaren aangewezen (141 Sv) en dan moeten dus al die beveiligers BOA's worden. Praktische belemmering maar wel van groot belang. Ik zie eerder mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld het assisteren bij ongevallen met alleen materiële schade, omdat het dan niet meer gaat om een overheidstaak strikt genomen. Uiteraard moet dan bij enige verdenking van een strafbaar feit alsnog de politie t.p. komen maar dat is te doen denk ik. Dat filtert al veel uit. Stadstoezicht en parkeercontrole is ook prima mogelijk. Zolang ze dan maar de wettelijke status van toezichthouder hebben (met het oog op de toekomstige bestuurlijke boete). Al met al zie ik wat haken en ogen en blijf ik van mening dat de oplossing van het probleem van de overbelasting van de politie niet ligt in het overhevelen van takelen aan particuliere bedrijven.

overhevelen van taken niet.. maar ik denk dat beveiligers wel kunnen helpen de werkdruk te verlichten op het moment dat het in een bepaald gebied teveel word.. dat de MKP kan besluiten de hulp van beveiligers in te roepen voor inderdaad niet bij de wet voorbehouden taken.
wat ik overigens een goed initiatief is dat er beveiligingsbedrijven zijn (ik ken er in ieder geval 1 uit limburg) die al zijn werknemers tevens de opleiding tot verkeersregelaar bied. iets dat voor mobiele surveillanten zeker een nuttige aanvulling KAN zijn bij bijvoorbeeld ongevallen en dergelijke. ook bij evenementen worden zij ingezet.

de politie moet nooit werk gaan afschuiven imo maar ook agenten hebben een bepaalde draagkracht, ik vind dat er voor de kleinere zaken zeker MOGELIJKHEDEN moeten komen beveiligers te laten ASSISTEREN bij politiewerk. Desnoods bij hevige onderbemensing laten meesurveilleren zoals er nu aspiranten mee lopen op straat.
daarnaast ZOU er overigens best een voordeel in kunnen zitten beveiligers te beëdigen ten behoeve van hun werk. zodat je tevens een sterkere positie hebt bij aanhoudingen enzo.

toch vind ik niet dat er teveel naar elkaar gewerkt moet worden. beveiligen en politiewerk zijn aparte dingen en zo wordt het verschil wel heel klein he

Verder reageren er een aantal mensen een beetje geschokt van deze stelling. Vergeet niet dat de mobiele surveillanten bij eigen objecten dezelfde werkzaamheden verrichten, alleen dan in het particuliere domein. 9 van de 10 keer komen we zelf tot een oplossing, 1 van de 10 keer is het nodig politie assistentie te roepen. Leg mij dan uit: waarom zou dit niet mogelijk zijn in het publieke domein als er goed overleg met Politie, gemeente, MKP is, en als er goede trainingen voor worden gegeven.

ook in publieke gebouwen al soms :) denk aan rechtbanken en gemeentehuizen
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2007, 20:50:50
absoluut, politieagenten zijn opsporingsamtenaren, beveiligers hebben een opsporingsbevoegdheid. Dat neemt niet weg dat we allebei in dezelfde sector werken en steeds vaker met elkaar te maken krijgen. Een goede samenwerking tussen beveiliging en politie in een regio is een must, anders kun je je bedrijf wel opdoeken.

Wat ik wel prio 1 vind is dat de hoofdtaak de particuliere sector blijft. Dat is ons werk en daar moeten we ons ten eerste op richten. De eventuele extra publieke werkzaamheden zoals we hier nu over praten moet ook voor de surveillanten niet teveel tijd in gaan nemen, want het is zaak dat de objecten van de part. sector eerst en goed worden afgewerkt.

Overigens denk ik, zoals ik eerder geschreven posts, dat het assisteren van de politie bij kleine werkzaamheden voor hun wat werkdruk kunnen verlichten en werkplezier kan opleveren doordat ze niet steeds voor die eindeloze meldingen blijven rijden die een peuleschil zijn.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2007, 20:58:03
absoluut, politieagenten zijn opsporingsamtenaren, beveiligers hebben een opsporingsbevoegdheid. Dat neemt niet weg dat we allebei in dezelfde sector werken en steeds vaker met elkaar te maken krijgen. Een goede samenwerking tussen beveiliging en politie in een regio is een must, anders kun je je bedrijf wel opdoeken.

Wat ik wel prio 1 vind is dat de hoofdtaak de particuliere sector blijft. Dat is ons werk en daar moeten we ons ten eerste op richten. De eventuele extra publieke werkzaamheden zoals we hier nu over praten moet ook voor de surveillanten niet teveel tijd in gaan nemen, want het is zaak dat de objecten van de part. sector eerst en goed worden afgewerkt.

Overigens denk ik, zoals ik eerder geschreven posts, dat het assisteren van de politie bij kleine werkzaamheden voor hun wat werkdruk kunnen verlichten en werkplezier kan opleveren doordat ze niet steeds voor die eindeloze meldingen blijven rijden die een peuleschil zijn.

ik denk dat het dan tevens zaak van de beveiligingsbedrijven is om voor dat soort meldingen een prijsafspraak te maken zodat er ook extra surveillanten op straat komen.. scheelt de overheid tijd en geld om op te leiden. en de beveiligingsbedrijven profileren zich meer.
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2007, 21:06:14
en dat zou een strikpunt kunnen zijn.. is de overheid bereid hiervoor te betalen?

Van de zomer belde politie naar de cheffin van mijn stagebedrijf of de surveillanten van die nacht op briefing wilde komen om op een aantal zaken te letten. Bij de vraag wat dat oplevert is zo'n gesprek op eens heel sne l afgelopen...


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2007, 21:09:36
en dat zou een strikpunt kunnen zijn.. is de overheid bereid hiervoor te betalen?

Van de zomer belde politie naar de cheffin van mijn stagebedrijf of de surveillanten van die nacht op briefing wilde komen om op een aantal zaken te letten. Bij de vraag wat dat oplevert is zo'n gesprek op eens heel sne l afgelopen...

ja, de samenwerking moet wel van 2 kanten komen, moet ter sprake te brengen zijn lijkt me
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #25 Gepost op: 4 januari 2007, 21:12:01
mee eens.

Nu de hamvraag: welke incidenten / werkzaamheden kunnen de part. beveiligers binnen de huidige wetgeving uitvoeren? wie roept...


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #26 Gepost op: 4 januari 2007, 21:19:23
mee eens.

Nu de hamvraag: welke incidenten / werkzaamheden kunnen de part. beveiligers binnen de huidige wetgeving uitvoeren? wie roept...

conflictbemiddeling mag in principe iedereen die door beide partijen als arbiter wordt erkend. inhoudende dat er bij lichte verkeersongevallen enzo mogelijkheden zijn.

assisteren bij inbraak waarbij de daders op heterdaad zijn gepakt: politie daders afvoeren, beveiliging vervolgschade beperken/voorkomen

Brand: beveiliging kan net zo goed de locatie afzetten als politie zolang deze maar ondersteunt wordt in geval van incidenten door de politie (is in leerdam ook gebeurd vandeweek en dat was een flinke brand. politie zorgde voor wegafzettingen in de omgeving. beveiliging voor de directe omgeving: pers en onbevoegden weghouden etc.) hiervoor heeft het copi zelfs een stuk openbare weg tijdelijk onder beheer gegeven van de beveiliging waarbij de politie wel af en toe kwam kijken/informeren en direct contact had met de beveiliging.

stationstoezicht (stukje spoorwegpolitie) wordt al samen gedaan
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #27 Gepost op: 4 januari 2007, 21:25:17
Vooral de afzettingen / verkeer regelen vind ik een mooie. Op het moment dat er een goede opleiding tot verkeersregelaar wordt aangeboden zijn er denk ik veel beveiligers die er iets in zin dit te gaan doen. Stadstoezicht is ook een goede. Gebeurd al op sommige plaatsen en werkt als een trein. In deze regio zou ik dat vooral op koop avonden / vrijdag + zaterdagavonden doen, eventueel vrijdagmiddag wanneer alle scholieren massaal de kroeg in gaan.

En inderdaad bij inbraak: Als de politie een verdachte heeft aangehouden, vervolgens deze moet wegbrengen en ook nog vervolgschade moet beperken + aandacht besteden aan het evt. regelen van glaszetter enz.. duurt het wéér langer voordat de dienders op de volgende melding kunnen reageren. Het lijkt me een kleine moeite een glaszetter te regelen of evt. in overleg met de eigenaar van een pand maatregelen te treffen om vervolgschade te voorkomen / schade te beperken. Taak van de politie is dan weer het PV en aangifte afnemen. Zo kan de boel mijns inziens goed verdeeld worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 4 januari 2007, 21:25:47
Maar de hamvraag...... wie gaat dat betalen?  ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2007, 21:27:29
overheid? Ik denk dat wij goedkoper zijn dan een extra duo agenten op de weg! Sterker nog: dat weet ik wel zeker