Vandalisme is goed te doen. Goede gedetailleerde foto's maken, uitgebreid rapport maken van de situatie en wat er precies is gebeurd, schade, etc.. etc.., naar de politie met dat rapport en het lijkt mij dat er dan genoeg stof voor de politie is om de zaak verder af te handelen.
Dat beter dan niets. Een familielid van me heeft vandalisme gehad op haar basisschool (directeur). Heel de muur was beklad met graffiiti. Aangifte gedaan en er is tot op heden (+/- 2 maanden geleden) nog geen enkele terugkoppeling gekomen of uberhaubt iemand die is komen kijken. Deze kleinere zaken worden gewoon onder de tafel geschoffeld omdat de agenten er gewoonweg geen tijd voor hebben omdat het aantal agenten te weinig is voor het werk wat er is.
Ik ben dus van mening dat als de politie het niet aan kan, ze alternatieven zal moeten bedenken om het toch te laten gebeuren, een goed alternatief is een beveiligingsbedrijf mits daar goede afspraken en cursussen aan worden gegeven. Momenteel werken wij als bedrijf samen met de politie binnen de vereniging "partners in veiligheid", en dat zou best uitgebreid kunnen worden met zulke taken.
Verder zou het een hoop werk kunnen schelen als ze ook berichten doorgeven aan een beveiligingsbedrijf waar afspraken mee zijn van bijv. gestolen goederen (te denken aan fietsen etc...). Wij zitten de hele nacht op de weg en hebben best mogelijkheid ook naar zulke zaken uit te kijken... En volgens de wet is dit niet verboden naar mijn weten, je bent op dat moment gewoon een oplettende burger.