Om bij het voorbeeld van de vandalisme te blijven; dit is geen opsporingsonderzoek. Puur een rapport opstellen van de situatie, foto's maken van de situatie en overhevelen aan Politie. Verder zou ik dan alternatieven willen horen hoe de overbelasting dan wel opgelost kan worden. Want eigenlijk is het geen overbelasting maar onderbezetting. Allemaal te danken aan die fijne bezuinigingen. Agenten krijgen steeds minder plezier in hun werk en ik zie steeds meer agenten met plezier met vervroegd pensioen gaan omdat ze de organisatie zat zijn...
Ik denk niet dat er veel zaken overgeheveld zouden kunnen worden naar de part. beveiliging, maar zeker een aantal zaken waar de politie voor rijdt die eigenlijk ook door particuliere beveiliging opgelost kunnen worden (mits dit binnen de kaders van de wetgeving is). Scheelt hun werk, en geeft de agenten de mogelijkheid zich bezig te houden met zaken waar ze speciaal voor opgeleid zijn.
Ik denk dat het zou werken met de volgende strategie:
- MKP Bepaald of een melding door moet naar part. beveiliging (kleinere zaken) of naar de Politie (middel/grote zaken).
- MKP stuurt surveillanten TP
- Surveillanten observeren of het veilig / verantwoord is door te zetten
- Zo ja, in overleg met MKP actie ondernemen
- Zo nee, indien nodig blijven observeren op veilige afstand, MKP vragen of politie TP kan komen.
Zo rijden de agenten niet meer voor zaken die eigenlijk zo opgelost zijn.
Dit werkt natuurlijk niet bij iedere zaak zo, maar ik denk zeker dat er genoeg meldingen zijn die gewoon door part. beveiligers opgelost kunnen worden.
Verder reageren er een aantal mensen een beetje geschokt van deze stelling. Vergeet niet dat de mobiele surveillanten bij eigen objecten dezelfde werkzaamheden verrichten, alleen dan in het particuliere domein. 9 van de 10 keer komen we zelf tot een oplossing, 1 van de 10 keer is het nodig politie assistentie te roepen. Leg mij dan uit: waarom zou dit niet mogelijk zijn in het publieke domein als er goed overleg met Politie, gemeente, MKP is, en als er goede trainingen voor worden gegeven.