C2000 en de verbindings-commandowagen

Auteur Topic: C2000 en de verbindings-commandowagen  (gelezen 3396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 7 januari 2007, 14:52:16
Met de invoering van C2000 is ook het gehele verbindingsschema veranderd. Het bereik is vele malen groter geworden en de inzet van een VC is daarmee dus ook deels komen te vervallen.

Om een voorbeeld te noemen: in onze regio rukt de VC niet meer standaard mee uit bij de classificatie grote brand. Alleen op verzoek komt hij tp. Wel wordt de commandobak gestuurd.

Hoe is dit in jullie regio geregeld en wat vinden jullie nu van deze ontwikkeling. Zou de VC overbodig zijn tegenwoordig?

Zomaar even wat kleine vragen ............ communiceer er maar eens op los zou ik zeggen  ;)




Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2007, 20:29:53
Persoonlijk denk ik dat het sturen van de VC(II) een meerwaarde heeft om de centralisten op de Alarmcentrale te ontlasten. Uiteraard is dit ook op te lossen door bij grote brand een centralist op te laten komen naar de alarmcentrale en daar te plaatsen op een flexplaats of iets dergelijks. Het grote voordeel wat ik persoonlijk vind van de vc op het incident zelf, dat deze meer overzicht heeft van wat er in het veld gebeurd en hoe de situatie daar is.

 In onze regio gaat de VCII wel nog standaard rijden bij grote brand, samen met de CoHa. Vanuit de vc worden vaak ook nog logistieke zaken en dergelijke geregeld, ook is de vc een makkelijk aanspreekpunt, uiteraard alleen voor de personen die op het incident thuis horen.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2007, 21:23:30
Volgens mij gaat hier in de regio (lees Utrecht) de VC er nog wel gewoon standaard uit bij een grote brand.

Wat Menneke86 ook al noemt, al extra aanspreekpunt lijkt me het zeker niet verkeerd hem op de locatie van het incident te hebben staan.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2007, 22:07:59
Zou een commando-container die functie ook over kunnen nemen? ;)


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2007, 18:20:03
Persoonlijk lijkt mij dit bij de huidige Commandobakken niet zo prettig, aangezien hierin de heren zitten die het incident en de nevengevolgen graag op een rijtje willen krijgen. Ook lijkt het me tijdens een van CoPi vergaderingen of tijdens het opstellen van een Sitrap niet erg prettig om steeds gestoord te worden voor kleine dingen, waar deze heren ook geen zicht op hebben. De bemanning of centralist van de VC-II krijgt toch sneller recente informatie mee over de stand van zaken of de locatie van bepaalde personen.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2007, 13:16:01
Maar dan zit er toch weer een extra schakel tussen wat kan leiden tot communicatie-fouten. Vanuit dezelfde regio als Shave, moet ik zeggen dat niemand van ons de VC mist. Ook de centralisten hoor ik niet klagen over de drukte bij (zeer) grote incidenten. Voordat de VC ter plaatse en operationeel  is, is alle drukte voor de AC al achter de rug.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2007, 20:54:30
in onze regio gaan ze niet meer met de VC op pad maar met een busje wel of niet onder prio1, wat de OVD wil en ter plaatse assisteren ze de OVD met een aantal taken o.a. de communicatie, zo reageert er tenminste iemand als de OVD het even te druk heeft, dus klagen ze ook niet ze worden gewoon opgeroepen.
Nemo me impune lacessit