Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen

Auteur Topic: Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen  (gelezen 10117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2007, 12:55:14
Rescue,

Wil je je aanmerkingen over naar mij of naar Hans emailen.
Zo kunnen we naar kijken en mogelijk verwerken.

Groet Lars Carree


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2007, 13:01:22
Ik moet idd. zeggen dat er eindelijk iets meer geënt is op de waterhulpdiensten. Mijn grootste verrassing vond ik eigenlijk het hoofdstuk over de pieterman. Weer iets waar men op het binnen water en zwembad geen last van heeft, maar wel de strandreddingsbrigades.

Verder heb ik wel mijn twijfels over het immobiliseren in het algemeen en het aanbrengen van de stiffneck in het bijzonder. Hier in Zandvoort is de aanrijtijd van ambulances zeer beperkt. En voor incident op het water zijn er hier genoeg ambulance medewerkers die zelf bij reddingsbrigades of KNRM zitten en dus absoluut zelf ter plaatse zullen gaan. Mijn, herstel onze, voorkeur gaat uit om wel manuele fixatie toe te passen, maar niet verder te gaan en af te wachten op de ambulance. Dit zullen wij ook gaan voorstellen aan de MMA van deze regio. De strandwachten moeten het wel uit kunnen voeren onder auspiciën van een ambulance team.

Maar het boekje is een absolute aanwinst voor de boekenkast op eke reddingspost, zodat dit ook als naslagwerk gebruikt kan gaan worden. Gelukkig hadden wij alle materialen al, maar de EHBO-kamer bij vele reddingsbrigades zal nu wel verbouwd moeten gaan worden.

RR (volgens mij deden we dit namelijk al jaren)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2007, 11:03:56
Luke, een vraagje "Instruceur Eerste hulp bij waterongevallen"?
Naar mijn informatie staat er in het Oranje Kruis boekje een bijlage 1 met Eindtermen voor het Diploma Eerste Hulp bij Waterongevallen. Bij de informatie van het Oranje Kruis staat ook: "Deze lesstof is voor de interne opleidingen van deze organisaties bestemd. Er worden hiervoor dus geen moduleverklaringen door Het Oranje Kruis afgegeven. Er zal geen instructeurs handleiding verschijnen."
Dat betekent mijns inziens ook dat er geen officiele Instructeurs Eerste Hulp bij Waterongevallen bestaan, al is het best mogelijk dat men de kennis en kunde heeft om de informatie welke in het boekje staat te kunnen doorgeven.
Gaarne uitleg.

Kees  8)

vrijwillig strandwachter


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2007, 12:11:25
Luke, een vraagje "Instruceur Eerste hulp bij waterongevallen"?
Naar mijn informatie staat er in het Oranje Kruis boekje een bijlage 1 met Eindtermen voor het Diploma Eerste Hulp bij Waterongevallen. Bij de informatie van het Oranje Kruis staat ook: "Deze lesstof is voor de interne opleidingen van deze organisaties bestemd. Er worden hiervoor dus geen moduleverklaringen door Het Oranje Kruis afgegeven. Er zal geen instructeurs handleiding verschijnen."
Dat betekent mijns inziens ook dat er geen officiele Instructeurs Eerste Hulp bij Waterongevallen bestaan, al is het best mogelijk dat men de kennis en kunde heeft om de informatie welke in het boekje staat te kunnen doorgeven.
Gaarne uitleg.

Kees  8)

vrijwillig strandwachter

Als instructeur Eerste Hulp bied ik ook de module Eerste hulp bij Waterongevallen aan. Aangezien er geen aparte instructeursopleiding van is, mag iedere instructeur Eerste Hulp zich dus ook instructeur Eerste hulp bij Waterongevallen noemen. Mijn inziens is dat gelijk aan instructeur Verbandleer. Het is een aparte module, maar iedere instructeur Eerste Hulp mag deze verzorgen.

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2007, 12:23:24
Als instructeur Eerste Hulp bied ik ook de module Eerste hulp bij Waterongevallen aan. Aangezien er geen aparte instructeursopleiding van is, mag iedere instructeur Eerste Hulp zich dus ook instructeur Eerste hulp bij Waterongevallen noemen. Mijn inziens is dat gelijk aan instructeur Verbandleer. Het is een aparte module, maar iedere instructeur Eerste Hulp mag deze verzorgen.

Groet,
Luke


Denk je nu echt dat iedere instructeur eerste hulp, deze training kan verzorgen.. ? Dat is echt mijn worse nightmare..
De bedoeling is dat het gebeurd door gekwalificeerde instructeurs die onderdeel zijn van de medische organisatie van de betreffende reddingsdienst. Bij voorkeur zelfs dat de lessen in samenwerking worden gegeven met de regionale ambulancedienst.
Ik zie mensen spinal care cursussen aanbieden en die niet eens weten wat fixatiepunten zijn, of de bewegingsleer die er bij hoort.. Ik zie mensen al zomaar zuurstof eerste hulp trainingen aanbieden, zonder de uitgebreide achtergrond kennis..
Dit is niet zomaar een cursusje die ff kan volgen. Wil je competent zijn in dit soort handelingen dan moet dat voordurend getraind worden en moeten mensen onderleiding van deskundige instructeurs deze handelingen kunnen leren.. Moet je daar Ambulancepleeg voor zijn of SOSA instructeur dat is natuurlijk onzin.. Maar wel "deskundig" op dit gebied..!!! Ik denk dat REDNED en hun Medische Commisie zelf moeten bepalen welke instructeurs hier nu wel in bekwaam zijn of niet..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2007, 12:47:03
Mogelijk wordt het nu dus echt tijd om deze discussie te verplaatsen naar "Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen". Want ook ik heb ernstige twijfels.

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2007, 13:04:46
Goed boekje en ik ben bijzonder blij met een aantal wijzigingen van inzichten in ons land.
Voor een aantal handelingen zouden er meer foto's in mogen die je overigens ook bij andere organisaties op het internet kunt vinden zoals bijv. Lifeguard Skills Library. Mogelijk is het een idee om hiervan een powerpoint of video instructie te maken.
Ook t.a.v. Deep Water Rescue Breathing ontbreekt mijns inziens noodzakelijk fotomateriaal en met name ten aanzien van het vinden van drenkelingen in doorwaadbare plaatsen (zoals zwin afzoeken) had er wel een goed plaatje bij gemogen (onmiddelijke beademing en transport), eens temeer daar ook in het KNBRD boek geen goede foto is opgenomen (blz. 34).
In het algemeen een paar extra plaatjes realistisch buitenwater en het plaatje van de strandwacht tijdens Rescue Vlissingen (blz. 107) vervangen door een realistisch plaatje van een volwassen toezichthouder.

Kees  8)


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2007, 13:09:57
Ik heb net contact gehad met dhr. van Jaarsveld van KNRM/RedNed en er vind op 3 mrt een overleg plaats tussen de KNRM en RedNed over de op te zetten bijscholing aangaande deze module. Voor de KNRM en KNBRD wordt gewerkt aan een systeem van certificering en uiteraard opleidingen.

Ik ben dus idd een beetje te voorbarig geweest met deze benaming. [profiel is aangepast.]

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2007, 18:42:20
Slim Luke,

Hoe lang denk je dat zo'n provider training gaat duren ?, Stel even dat je een lesplan moet maken, hoeveel uren zal je nodig hebben om alle stof te kunnen beheersen ?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2007, 19:18:10
Dus heren,

met mijn SOSA en PHTLS en dergelijke ziet U geen bezwaren. Ik wel. Ik ben van mening dat je deze instructie in nauwe samenwerking moet gaan doen met de aanrijdende ambulancedienst. Niet per individuele kader instructeur. Deze samenwerking met de ambulancedienst heeft meerdere voordeelpunten namelijk:
  • onderlinge bekendheid
  • zelfde uitwisselbare materialen
  • onderlinge afstemming van uit tevoeren handelingen

Dit zijn slechts 3 standaard voordelen, maar er zijn er veel meer als je het per regio en gemeente gaat bekijken. Dit moet wel in overeenkomst met de MMA natuurlijk. Een soort van zelfde idee vind momenteel al plaats in deze regio, alwaar de Brandweer uitgerust met AED als First Responder gaat rijden op mogelijk cardiale ritten en de ambulance dienst de instructie gaat geven.

RR (ja ja weer meer overuren maken)
Elke hulpverlening start met communicatie.