Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen

Auteur Topic: Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen  (gelezen 10226 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2007, 21:04:07
Slim Luke,

Hoe lang denk je dat zo'n provider training gaat duren ?, Stel even dat je een lesplan moet maken, hoeveel uren zal je nodig hebben om alle stof te kunnen beheersen ?

Als instructeur hangt het er compleet van af hoeveel basiskennis je al hebt om alle stof te kunnen beheersen. Verder zullen beide organisaties (KNRM en RedNed), waarschijnlijk in overleg met de ambulance wereld, bepalen hoe een lesplan er uit moet gaan zien om de providers bij te scholen. En dan hangt het er nog van af welke persoon je de vaardigheden aanleert.

Gaan we even vergelijken... BLS. Hoeveel uur heb je daarbij nodig om de stof compleet te kunnen beheersen? Dat hangt compleet af van de persoon die het aangeleerd moet krijgen. Sommige mensen zullen nooit competent worden, andere snappen het direct. Maar daar is een instructeur tenslotte qua didactiek in getraind. Goede scholing en competentielijsten zullen daarbij als instrument gebruik kunnen worden.

Ik vind het wat kort door de bocht om maar direct alle instructeurs Eerste Hulp over een kam te scheren. Sommigen onder ons hebben voldoende basiskennis om deze stof te instrueren, anderen dienen een scholing te volgen. Maar dat is voor iedere instructeur individueel te bepalen.
Daarnaast is het nog maar de vraag of sommige brigades de complete module aangeleerd dient te worden.
Neemt niet weg dat, zoals hier al werd aangekaart, het goed is om dit in overleg te doen met de RAV.
Alleen al om het materiaal op elkaar af te stemmen en de ambulancedienst bekend te maken met de kwaliteiten van de leden.

Trouwens, wat is de weerstand om KNRM/RedNed vrijwilligers deze vaardigheden aan te leren? De SIGMA leden hebben toch precies hetzelfde aangeleerd gekregen, misschien met uitzondering van op eigen verantwoordelijkheid zonder ambulanceteam te planken en stiffneck aan te leggen. Maar dat hoeft voor een KNRM / RedNed inzet ook niet altijd, bij voorkeur zelfs assistentie verlenen aan ambuteam.
Echter is het soms moeilijk om òf het ambuteam bij het slachtoffer òf het slachtoffer onbewegelijk bij het ambuteam te krijgen. Dan is het natuurlijk wel prettig dat een reddingsteam in het water het slachtoffer al kan stabiliseren.

Maar, meneer Adema, u maakt mij natuurlijk nieuwgierig wie bij uw organisatie deze opleidingen verzorgd en welke "papieren" deze heeft?

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2007, 21:42:49
Deze opleiding geven we nog niet..  Echter ruim 80% van de leerstof word reeds aan elke first responder van MedicalRescue.NL geleerd.

We hebben binnen MedicalRescue.NL een intern scholingsprogramma, waarin per functie een opleidingsprogramma staat.
Enkele modules worden extern afgenomen en extern gecertificeerd. We werken met 4 instructeurs op ons opleidingsprogramma. Ik geef zelf ook een aantal trainingen aan de vrijwilligers..

Eerste Hulp, AED, Zuurstof en spinale care Hulp word ook door ondergetekende gegeven. Ik heb me instructeursschappen voor die onderwerpen.  Op de Medicalrescue.NL site staan nog meer namen van instructeurs.. (kopje medewerker, ff naar beneden scrollen.)

We zijn sinds augustus 2005 hebben de vrijwilligers die op dit niveau acteren ongeveer gemiddeld 150 uur trainingsuren achter de rug, en komen nagenoeg elke week hun vaardigheden trainen.  De bedoeling is dat van twee ambulancediensten medewerkers in onze keuken komen kijken en feedback geven op onze training. Met de Medisch leiders van de betrokken RAV's zijn daar inmiddels afspraken overgemaakt. De komende maanden moet dat zijn invulling gaan krijgen.. De Inspectie voor Gezondheidszorg houd daar toezicht op, en we hebben een kwaliteitsplan, met allerlei registraties moeten maken.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat wil je in deze leerstof bekwaam wilt worden, dat je dat ook regelmatig in de praktijk moet uitvoeren, en dat kan bij ons door bij risico-volle evenementen te werken onder begeleiding van ervaren medewerkers onder bijzondere en wisselende omstandigheden.
Naar mijn mening wil je de leerstof echt beheersen kost dat je ongeveer 80 uur opleidingstijd en per jaar ongeveer 20 uur herhaling. Gebasseerd op een ervaren gediplomeerde EHBO-ers.  Spinal Care in water met golfslag zijn zo van die lastige puntjes die je veelvuldig moet oefenen, waarbij de uitgangspunten goed moet beheersen.. dat is ook Bewegingsleer en Fixatiepunten, Padding etc.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2007, 00:16:33
Rolf,

Je schreef:' Ik ben van mening dat je deze instructie in nauwe samenwerking moet gaan doen met de aanrijdende ambulancedienst. ' Helemaal mee eens en dan ligt de bal bij de MMA en ik hoop dat die aan de slag wil en vervolgens bij de kaderintructeurs die ook het nut moeten zien.
Is er trouwens iets van een landelijk MMA overleg dat openstaat voor dit soort dingen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2007, 00:43:43
Stichting Lamp ? NAI ?, Die hebben bij de ontwikkeling van de leerstof ook meegesproken in de wetenschappelijke commissie..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2007, 13:31:07
.

Trouwens, wat is de weerstand om KNRM/RedNed vrijwilligers deze vaardigheden aan te leren? De SIGMA leden hebben toch precies hetzelfde aangeleerd gekregen, misschien met uitzondering van op eigen verantwoordelijkheid zonder ambulanceteam te planken en stiffneck aan te leggen. Maar dat hoeft voor een KNRM / RedNed inzet ook niet altijd, bij voorkeur zelfs assistentie verlenen aan ambuteam.


Groet,
Luke

Daar met name heb ik over met de KNRM gesproken, want ik vroeg me dat ook al af. De KNRM ziet medische hulverlening niet als haar taak. Men leunt daarvoor volledig op de RMD, de Radio Medische Dienst. Het zal een komplete cultuuromslag vragen om als beleid het First responder principe bij de KNRM te introdiceren en het: "wij halen ze eruit, de rest is voor de deskundigen" principe overboord te duwen.

Bedenk ook goed dat je, op het moment dat je je medisch gaat toeleggen op hulp in georganiseerd verband welke concequenties dat kan hebben op het gebied van aansprakelijkheid. Hoe meer je geschoold bent en hoe beter getraind, hoe hoger de verwachtingen en de claim. Daar is de KNRM met name huiverig voor.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2007, 16:51:25
Zover ik nu begrepen heb is het boekje samengesteld op verzoek van KNRM en RedNed. Al zijn er dan wel eindtermen voor een Diploma Eerste Hulp bij Waterongevallen genoemd in bijlage 1, moet dit gelezen worden als een richtlijn voor een certificaat uitgegeven door de eigen organisatie.
Het is dus zoals in het boekwerkje staat vermeld, "de precieze cursusinhoud wordt daarom aan de medische commissie van de eigen organisatie overgelaten" nog maar zeer de vraag wie nu wat gaat leren, jammer en een gemiste kans.
Met een beetje pech houdt het dus in dat er straks niet een eenduidig certificaat is en het dus gokken wordt wat de ander aan vaardigheden heeft geleerd. Ik heb deze vrees ook al uitgesproken naar het Oranje Kruis. Welke dit in nader overleg met de instanties ook zou proberen te voorkomen maar ook aangaf dat dit juist iets was voor de leden in het veld om hier sturing aan te geven.
Er is overigens ook een advies vanuit het Oranje Kruis dat de instructeurs van de vaardigheden zowel instructeur EH als ambulanceverpleegkundige moeten zijn.
Verder zal ook de gecertificeerd instructeur herkenbaar moeten zijn voor anderen om te voorkomen dat onvoldoende geschoolden deze cursus aanbieden.

Overigens werd tevens medegedeeld dat er een drukfout (plaatje is wel goed) staat op pag. 36. Dit moet uiteraard zijn duim en middelvinger i.p.v. wijsvinger. Hier komt nog een officiële melding van.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 8 februari 2007, 21:36:41
Peter, misschien voor jou interessant en mogelijk kan je iets meer vertellen van de status van "de onafhankelijke examinering".
Van de site van webdive:
Medical Ogygen EME
Om als duikstaflid te kunnen voldoen aan de nieuwe criteria die worden gesteld aan de Instructeur onder NEN-EN 14413-1 en 2 dient u bekwaam te zijn in het verlenen van EHBO / CPR en het verstrekken van Zuurstof. Bij welke organisatie u die lessen volgt of welke leer-/oefenmethode u benut is daarbij niet van belang en uw eigen keuze als consument. Er is echter naar 1 onafhankelijke examinering die ook onder dit regiem valt en dus Europees is geregistreerd en dat betreft de Persoonscertificatie onder NEN-EN-ISO-IEC-17024:2003 (voorheen; NEN-EN 45013).

Wat opvalt is: "Bij welke organisatie u die lessen volgt of welke leer-/oefenmethode u benut is daarbij niet van belang en uw eigen keuze als consument.''
Dat houdt dus in dat het volgens het Rijk niet uitmaakt waar je je kennis/vaardigheid haalt.
Hoplelijk springt het Oranje Kruis in op de behoefte die er is om nog meer dan nu aandacht aan zuurstoftoediening te geven.
Dat mag verwacht worden van het Oranje Kruis -dat gaat over  Eerste Hulp en redding- en voorkomt wildgroei.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #27 Gepost op: 8 februari 2007, 21:45:55
Deze opleiding geven we nog niet..  Echter ruim 80% van de leerstof word reeds aan elke first responder van MedicalRescue.NL geleerd.

We hebben binnen MedicalRescue.NL een intern scholingsprogramma, waarin per functie een opleidingsprogramma staat.
Enkele modules worden extern afgenomen en extern gecertificeerd. We werken met 4 instructeurs op ons opleidingsprogramma. Ik geef zelf ook een aantal trainingen aan de vrijwilligers..

Eerste Hulp, AED, Zuurstof en spinale care Hulp word ook door ondergetekende gegeven. Ik heb me instructeursschappen voor die onderwerpen.  Op de Medicalrescue.NL site staan nog meer namen van instructeurs.. (kopje medewerker, ff naar beneden scrollen.)


Welke bevoegdheden hebben deze instructeurs dan precies, welke opleidingen hebben zij gevolgd om die bevoegdheid te krijgen?

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2007, 21:49:13
Voor meer informatie over examinering volgens ISO/IEC 17024:2003 kan je terecht op www.rva.nl Daar staat het officiele register van dergelijke certificatie instellingen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2007, 11:25:15
Welke bevoegdheden hebben deze instructeurs dan precies, welke opleidingen hebben zij gevolgd om die bevoegdheid te krijgen?

Groet,
Luke

De instructeurs zijn BLS/AED Instructeurs voor NRR, ERC, Medic First Aid, en First Responder Instructeurs van DAN Europe en Rescue3 Instructeurs
Spinal Care Instructeurs getraind door ETI, Alexander Butman of Arts, of AVP of NIBRA Instructeurs..
Het instructeurs team is internationaal georienteerd.