DPI waarde van je foto's veranderen

Auteur Topic: DPI waarde van je foto's veranderen  (gelezen 8786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Gepost op: 16 januari 2007, 18:02:31
Wie o wie kan mijn vertellen hoe ik de DPI waarde van mijn foto's kan veranderen?
Al mijn foto's komen momenteel als DPI 72 uit mijn camera rollen MAAR dit moet veel hoger kunnen, ik kom er alleen niet uit in welk proces ik dit moet veranderen. Iemand die het weet? ::)




Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2007, 18:22:28
Een foto komt uit mijn 30D met 72 pixel/inch en een afmeting van 3504 pixels X 2336 pixels

Zet ik de 72, 2x zo hoog (via image Size in PS) dus op 144 dan worden de afmeting 7008 X 4672

Dit levert dus een 2x zo grote foto op die op 100% nog steeds wel als redelijk scherp te bestempelen is. Maar precies het idee achter dpi, etc.. misschien dat iemand anders daar iets over kan roepen!!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2007, 18:39:37
DPI staat voor Dots Per Inch, puntjes per inch. Bij printen klinkt dat logisch, maar bij fotograferen.... ???


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2007, 18:58:45
DPI staat voor Dots Per Inch, puntjes per inch. Bij printen klinkt dat logisch, maar bij fotograferen.... ???

Denk dat je daar wel een belangrijk punt te pakken hebt. Voor het fotograferen zelf maakt het niet uit, pas wanneer je foto's wilt gaan afdrukken kan aanpassing interessant worden.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2007, 19:34:38
Ff zitten Googlen, maar ik kan er nog niks nuttigs over vinden... Maar waar zijn de "Kanon mannen" met hun digitale kennis nou gebleven.........?  ??? ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2007, 19:43:19
je hebt zoeken en zoeken ;)

DPI heeft allen betrekking op het afdrukken, en niet op de (fysieke) grootte van de foto op je scherm.

Een foto van 3580 x 2830 pixels in 72dpi blijft even-groot als een foto van 3580 x 2830 pixels in 300dpi totdat je hem gaat afdrukken met DPI instellingen i.p.v. een gekozen papier-formaat. (bron: www.eosdigitaal.nl)


Geen idee, maar hoe belangrijk is het? Het betekent alleen maar dat als je hem direct zou afdrukken dat je dan een foto van iets van 48 inch breed krijgt (op 72 dots per inch dus). Dus DPI instelling verandert niks aan de foto behalve dus dat er een ander getalletje staat. Afdrukcentrales negeren het omdat je toch het formaat opgeeft. En als je hem gaat afdrukken dan stel je toch ook het formaat in en past de waarde van DPI zichzelf aan. (bron: www.eosdigitaal.nl)

 8)

Edit: foto's in RAW schieten levert een veel hoger dpi getal op.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2007, 20:24:31
je hebt zoeken en zoeken ;)
Je weet het dus wél. Je moet alleen een beetje geholpen worden..  :P


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2007, 20:28:06
RAW foto's kan je overzetten naar honderden DPI's, omdat een RAW foto nog niet gecomprimeerd is, wat een JPG wel is... In een RAW foto (ook TIFF foto's trouwens) zit véél meer detail wat je kan gebruiken om het detail in de foto te vergroten. Ik zelf maak standaard foto's op 240 DPI.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2007, 23:32:48
Ik zelf maak standaard foto's op 240 DPI.

en dus in RAW?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2007, 00:01:42
RAW foto's kan je overzetten naar honderden DPI's, omdat een RAW foto nog niet gecomprimeerd is, wat een JPG wel is... In een RAW foto (ook TIFF foto's trouwens) zit véél meer detail wat je kan gebruiken om het detail in de foto te vergroten. Ik zelf maak standaard foto's op 240 DPI.
Maar daar wordt je foto geen pixel groter of kleiner van..... dpi is namelijk een afdrukeenheid... en geen schermeenheid... Is wel aan te passen in PS, maar in principe kies je toch een papierformaat voor afdruk, en niet hoeveel dpi je af wil drukken....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-