Grote brand discotheek De Leeren Lampe (GRIP 2) - Raalte 01-01-2007

Auteur Topic: Grote brand discotheek De Leeren Lampe (GRIP 2) - Raalte 01-01-2007  (gelezen 7184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2007, 17:18:16
Aangepast bericht

http://www.destentor.nl/salland/article969440.ece

Leeren Lampe ontruimd na grote brand

RAALTE (ANP) - In de nieuwjaarsnacht is omstreeks kwart voor drie brand uitgebroken in de Leeren Lampe in Raalte.
Foto's gemaakt van de brand? Stuur ze dan in!

Foto's Vincent Jannink
Vermoedelijk als gevolg van vuurwerk ontstond een grote brand in een van de zalen van het horecacomplex aan de Almelosestraat. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. In korte tijd werden de honderden bezoekers naar buiten geleid door medewerkers van de bekende uitgaansgelegenheid. Dat gebeurde volgens de gasten op goed georganiseerde wijze, paniek is bij de ontruiming niet ontstaan.
Zonder jas moesten de - meest schaars geklede jongelui – op straat wachten totdat ze weer naar binnen konden om hun jas bij de garderobe op te halen. Vele jongeren wilden niet zo lang wachten en gingen zonder jas en in veel gevallen ook lopend (hun fietssleutel zat nog in de jas) naar huis. Het nieuwjaarsfeest in de Leeren Lampe werd uiteraard niet voortgezet. Over de precieze oorzaak van de brand en omvang van de schade was vannacht nog niets bekend.
Bij De Leeren Lampe was het vanmiddag een komen en gaan van feestgangers die hun jas of fiets komen ophalen. Velen zijn vannacht - na het uitbreken van de brand - door ouders of vrienden opgehaald en hebben hun jas achtergelaten in de garderobe. Buiten staan nog tientallen fietsen.
Eigenaar Harold Oosterlaar is daags na de brand vooral opgelucht dat alles naar omstandigheden goed is verlopen. Er was 's nachts geen paniek onder de bezoekers en er zijn geen gewonden gevallen. Medewerkers gooiden 's nachts direct alle 34 nooduitgangen open. 'Het blijkt dat het gebouw goed in elkaar zit. Dat geeft een goed gevoel', aldus Oosterlaar.
De Leeren Lampe gaat vanavond 'gewoon' open. Anders dan andere jaren wordt er nu op nieuwjaarsavond geen entree geheven. Eigenaar Harold Oosterlaar heeft hiervoor gekozen om bezoekers de kans te geven 'even' naar binnen te wippen. 'Om na te praten voor wie wil. Als je geen zin meer hebt, kun je dan zo naar huis', aldus Oosterlaar. Bij de discotheek druppelen ook nu nog steeds mensen binnen die hun jas en fiets komen ophalen.
Over de oorzaak van de brand is nog niks bekend. Een onderzoek hiernaar volgt morgen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2007, 18:00:17
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/40282

Jongeren geëvacueerd na brand in discotheek

Raalte - Nieuwjaarsdag begon voor zo’n 1500 feestvierders in het Overijsselse Raalte minder gezellig dan men had verwacht. De massa was in discotheek de Leren Lampe volop aan het feesten, toen ze even na drie uur uit het pand moesten worden geëvacueerd omdat in een afgesloten ruimte brand was ontstaan.

In verband met de rookontwikkeling werd de gelegenheid door de medewerkers van het bedrijf op adequate wijze ontruimd (binnen enkele minuten verlieten ruim 1.500 bezoekers de zaak). Vier jongeren die op vordering van de politie voor het pand weigerden te vertrekken werden aangehouden. Tegen hen wordt proces-verbaal opgemaakt. Naar de oorzaak van de brand wordt een nader onderzoek ingesteld.


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2007, 13:28:04
Niet de HGE maar de ovdg en/of de hs-ghor bepalen of de GNK ingezet wordt.

Hetgeen mij uiteraard bekend is 8)
het was ook als grappig bedoeld omdat die daar toevallig vlakbij woont... ;)
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2007, 16:10:47
Ik ga er weer voor...

Waarom in dit geval niet meteen een GNK opgetrommeld??? (kan natuurlijk zijn dat uit de meldingen bleek dat iedereen veilig buiten kon komen)

Waarom zou hier meteen een GNK opgetrommeld moeten worden? Iedereen was al buiten dus..............
Er zijn ook geen extra ambuteans opgtrommeld, dus het was wel duidelijk dat er geen extra hulp nodig was!!!!
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2007, 19:20:06
http://www.destentor.nl/salland/article970621.ece

‘Volendam schiet door je hoofd’
door RUUD DE JAGER

RAALTE - Verslaggever Ruud de Jager tekende direct na de brand en ontruiming van de Raalter discotheek diverse reacties op.
Harold Oosterlaar prijst de dag dat hij in zijn discotheek een oefening voor brandveiligheid hield. Alles verloopt op deze onfortuinlijke nieuwjaarsnacht volgens plan. ‘Natuurlijk schiet de ramp in Volendam door je hoofd. Mijn eigen dochter was ook op dit feest. Je schrikt, maar daarna doe je zo gecontroleerd mogelijk je werk’, aldus Oosterlaar.

Ria Oosterlaar vindt het sneu voor alle feestvierders die uitgerekend op de eerste dag van 2007 letterlijk in de kou komen te staan. ‘Het was een heel gezellig feest. Zo’n calamiteit hebben we in bijna dertig jaar nog nooit meegemaakt’, aldus Ria.

Onder de buiten staande bezoekers doen diverse geruchten de ronde. Zo zingt rond dat een ventilator vlam zou hebben gevat. Sommigen verspreiden een verhaal over vuurwerk dat naar binnen zou zijn gegooid.

DJ Jeremy: ‘Ik was net een beetje heftige trance aan het draaien, de sfeer was super. Ik heb na de rookmelding heel rustig door de microfoon gevraagd of iedereen naar buiten wilde gaan. Ik kan niet anders zeggen dat het daarna heel soepel liep. Geen problemen, geen paniek.’



Raaltenaar Joris Nijboer omschrijft treffend de reactie van de ouders: ‘Ik hoorde het bericht over de brand thuis via de telefoon. Iedereen die ik ken gaat hier uit, je schrikt enorm. Ik zag vaders en moeders op de fiets die maar met één ding bezig waren: hoe snel kom ik bij Lampe? Zijn onze kinderen erbij betrokken?’

Woordvoerder Mengs Gerritsen van politie IJsselland: ‘Ik ben best een beetje trots hoe het allemaal verlopen is. In een poep en een zucht was iedereen buiten en dat is toch een compliment voor deze onderneming.’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2007, 19:21:07
http://www.destentor.nl/salland/article970611.ece

‘Hoi mam, er is brand bij Lampe’
door BENNY KOERHUIS

RAALTE - Maandag 1 januari 2007, 2 uur en 53 minuten. De internetpagina met brandweermeldingen uit heel Nederland, meldt een buitenbrand bij discotheek De Leeren Lampe in Raalte. Een minuut later wordt een binnenbrand gemeld, een zogenaamde middelbrand, die klokslag drie uur wordt opgeschaald tot grote brand.
In deze nieuwsjaarsnacht dringt zich onmiddellijk de vergelijking op met Volendam, waar precies zes jaar geleden een rampzalige brand woedde in café Het Hemeltje met veertien doden en zo’n 180 gewonden tot gevolg.

Ik stap op de fiets en spoed me naar de Almelosestraat. Het is rustig in het dorp, hier en daar fietsen of lopen groepjes. Op de Mettingenlaan zie ik al van ver de blauwe zwaailichten weerspiegelen in het water van het Overijssels Kanaal.

Bij elke meter die ik dichterbij kom zwelt het geroezemoes aan, alsof je een voetbalstadion nadert. Enkele jongelui lopen en fietsen zonder jas huiswaarts. De meesten houden hun mobieltje aan het oor, praten met vrienden en familie. Op de Almelosestraat staan vele honderden bezoekers van het nieuwjaarsfeest buiten. De sfeer is opgelucht en uitgelaten. Als in de menigte een kanonslag wordt afgestoken, klinkt luid gejuich op.

Veel jongeren staan in een t-shirt of in zomers aandoende hemdjes te koukleumen op straat. Het regent gelukkig niet en de thermometer wijst zo’n negen graden aan, maar met de harde wind koel je wel snel af. Jongens en meiden proberen elkaar met een omhelzing op te warmen of lenen een kledingstuk uit. Rosine is blij met het overhemd van haar buurman, die ze toevallig tegen het lijf loopt. ‘Iedereen is volgens mij buiten, dat ging heel snel. Paniek is er niet geweest’, vertelt ze opgelucht. ‘Het is wel koud als je zo lang buiten staat, hoor!’

Joop van den Enk is een van de ‘oudere jongeren’ die het nieuwe jaar in De Leeren Lampe wilde inluiden. Ook hij is met de schrik vrijgekomen. ‘Er was helemaal geen paniek. De medewerkers leidden iedereen snel uit de zalen, binnen een paar minuten was iedereen door de grote deuren naar buiten. Harold heeft de zaakjes prima voor elkaar!’, prijst hij de uitvoering van het rampenplan van zijn horeca-collega Harold Oosterlaar.

Ondertussen komen gealarmeerde ouders fietsend of met de auto naar de ontruimde discotheek, vaak met jassen onder de arm. Ze zijn zichtbaar opgelucht als ze hun zoon of dochter ongedeerd buiten aantreffen.



Omstreeks half vier geeft de brandweer het gebouw weer vrij. Niet om verder te dansen en te drinken, maar om in de garderobe hun jas op te halen. Daar wordt natuurlijk gretig gebruik van gemaakt. Met de jas nog los om de schouders belt een stoere meid haar ouders. ‘Hoi mam, er was net brand bij Lampe. Maar iedereen is veilig buiten hoor. O ja, ?nog een gelukkig nieuwjaar hè!“’

Mobieltjes draaien overuren: ‘Nee pap, ik leef nog, het valt allemaal mee.’

Iedereen gist naar de oorzaak, nadat een penetrante brandlucht voor een massale en gecontroleerde evacuatie zorgde.

In de verlaten zalen van de discotheek is duidelijk zichtbaar hoe snel het allemaal is gegaan. Links en rechts staan de glazen nog gevuld op de bar. Het is overduidelijk dat er een heel gezellig feestje aan de gang was.


SIGMARTIJN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2007, 13:08:02
:) Respect voor het personeel, zo rustig en efficient iedereen eruit weten te krijgen!!

zo zie je maar weer dat oefenen loont!

oh ja, prettig nieuwjaar en de beste wensen voor iedereen :D
Als je met het antwoord kunt omgaan, kun je alles vragen