GRIP 4 Storm - Nederland 18-01-2007

Auteur Topic: GRIP 4 Storm - Nederland 18-01-2007  (gelezen 65539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DanielB

  • Gast
Reactie #220 Gepost op: 19 januari 2007, 08:51:29
Volgens mij wordt alleen de leidinggevende van O&V via een apger gealarmeerd. In Brabant Noord is hij/zij ook gealarmeerd, zie onderstaande melding:
0145688 00:41:24 19-01-07 ALARM RK O&V, BEL GMC 073-6236881 BBN / Rode Kruis / Kring 1: opvang & verzorging
0145688 00:41:04 19-01-07 BEL GMC 073-6236881 BBN / Rode Kruis / Kring 1: opvang & verzorging


In het bericht stond duidelijk ook een Groep O/V :)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #221 Gepost op: 19 januari 2007, 10:05:09
Zo, ben ik weer  8)

Gisteravond om 18:00 uur gestrand op Den Bosch CS, op 2:15uur vervoert via bus richting Utrecht CS. Hier gewacht totdat m'n vader mij om 5:40 uur kwam ophalen zodat ik rond 6:10 weer thuis was.

Na een lekkere douche, een goed bedje nu weer online en vanmiddag gewoon weer werken. (in zo'n situatie is de brandweer als werkgever ideaal, snapt de situatie wel redelijk :P)

Hoe en wat rond opvang en verzorging volgt nog een keer, ik heb in ieder geval geen stretcher, deken en rode kruis medeweker (van dichtbij) gezien...


Brilsmurf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • NRK
Reactie #222 Gepost op: 19 januari 2007, 10:26:32
Zo, ik ben weer wakker.

Flinke O en V inzet gehad in de jaarbeurs.

Alles is goed verlopen dankzij de inzet van de vrijwilligers van het Rode Kruis Utrecht, later geassisteerd door Veenendaal.
Materieel (bedden e.d.) was afkomstig uit ons eigen magazijn aangevuld met landelijk materieel. Later vannacht arriveerden nog twee vrachtwagens uit Limburg die extra bedden kwamen brengen.

De sfeer in de Jaarbeurs was gemoedelijk.

Voor mensen die medicijnen nodig hadden en ze niet bij zich hadden was de Gemeente-arts aanwezig.

De reizigers die ik gesproken heb waren vol lof over de opvang door het Rode Kruis, de Jaarbeurs en de Gemeente Utrecht.

Mijn collega Frank zal nog wel in zijn mandje liggen want ook voor hem is het een latertje (of zeg maar vroegertje) geworden.

Voor mij begint het normale leven weer. Op naar mijn werk.
Rode Kruis Utrecht Midden


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #223 Gepost op: 19 januari 2007, 10:32:01
Wat is nou O&V? Heb de vraag al een keer gesteld, maar niemand die er tot nog toe op geantwoord heeft. Dus......  :|


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #224 Gepost op: 19 januari 2007, 10:38:42
Wat is nou O&V? Heb de vraag al een keer gesteld, maar niemand die er tot nog toe op geantwoord heeft. Dus......  :|

De O is van Opvang en de V is van Verzorging. Zij moeten dus zorgen voor een bed, deken, koffie en een broodje ;)

(helaas heb ik in Utrecht alle vier niet gezien....maar moet ik daarbij vermelden dat ik pas om 3:00 uur in Utrecht aankwam. Vanuit Den Bosch)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #225 Gepost op: 19 januari 2007, 10:50:07
Ik ben zo blij dat ik gisteren een vrije dag had ;D :-X

Een stretcher in de Jaarbeurs kan toch niet tippen aan m'n eigen bedje :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HulpverleningsWeb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
    • HulpverleningsWeb
Reactie #226 Gepost op: 19 januari 2007, 11:00:42
Zowel de O&V als het sigma´s, Ambu teams, rode kruis etc etc worden in Regio Amsterdam gealarmeerd via P2000. Bijna alles behalve de Ambulances. Deze zijn nog niet uitgerust met P2000 pager.


ollie76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #227 Gepost op: 19 januari 2007, 13:50:23
http://www.destentor.nl/apeldoorn/article1024740.ece


Overlast door storm enorm
van een onzer verslaggevers


APELDOORN - In Apeldoorn zijn 250 brandweerlieden de hele dag in touw geweest om wegen vrij te maken en mensen in nood te helpen. Ook vandaag zullen zij nog uren nodig hebben om de gevolgen van de storm op te ruimen. Gisteravond moest zij ook nog blussen in Beekbergen, waar in de buurt van camping De Hertenhorst brand in het bos uitbrak.

Die was ontstaan door de vonkenregen van een geknapte elektriciteitskabel. De Kaapbergweg moest worden afgesloten omdat de kabel erop lag. In Uddel raakten vijf mensen gewond toen hun auto op de Uddelermeerweg in Uddel tegen een boom werd geblazen.

De rioolzuivering aan de Stadhoudersmolen kon de watertoevoer niet aan door de massieve regenval. Het waterschap besloot het water dat wel nog gezuiverd kon worden te lozen op De Grift. Normaal gaat dat via een leiding naar de IJssel. Die leiding werd nu gebruikt om het ongezuiverde rioolwater, vermengd met regenwater te lozen op de IJssel. Als gevolg daarvan zal het Waterschap een extra heffing moeten betalen aan het Rijk.

Noodopvang

Stayokay aan de Asselsestraat deed speciaal de deuren open om gestrande treinreizigers op te vangen. Het Rode Kruis bracht extra veldbedden. Ook in Deventer en Zutphen werd noodopvang ingericht. De Spoorwegpolitie schatte dat ongeveer 5000 treinreizigers niet meer thuis konden komen. De Spoorwegpolitie adviseerde wegens de grote hoeveelheid incidenten op het spoor het treinverkeer stil te leggen.

Aan de Excelsalaan in Berg en Bos viel een boom op een brandweerauto. De brandweerlieden waren drie bomen aan het weghalen die op een huis waren gevallen toen een vierde boom omviel. Volgens een ooggetuige hebben de brandweerlieden veel geluk gehad dat niemand gewond is geraakt. De boom ging dwars door het dak van de brandweerauto.   :o :'( :o :'(

Bos

Nationaal park De Hoge Veluwe en het in het park gelegen Kröller-Müller Museum sloten wegens de slechte weersomstandigheden de deuren. Het was volgens een woordvoerster te gevaarlijk nog mensen in de bossen toe te laten. In het park is al veel schade ontstaan door de storm.



Ook elders in Europa eiste de storm zijn tol. In Groot-Brittannië kwamen tien mensen om het leven, in Duitsland zeven.


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #228 Gepost op: 19 januari 2007, 16:49:18
Welke kazerne?

oosthuizen

in edam  purmerend en voor zover ik weet heel zaanstad heeft een korpsbezetting gezeten


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #229 Gepost op: 19 januari 2007, 17:31:05
Wat is nou O&V? Heb de vraag al een keer gesteld, maar niemand die er tot nog toe op geantwoord heeft. Dus......  :|

De O is van Opvang en de V is van Verzorging. Zij moeten dus zorgen voor een bed, deken, koffie en een broodje ;)

(helaas heb ik in Utrecht alle vier niet gezien....maar moet ik daarbij vermelden dat ik pas om 3:00 uur in Utrecht aankwam. Vanuit Den Bosch)

Opvang en Verzorging is wel meer dan het zorgen voor een bed, deken, koffie en een broodje, net als de brandweer die meer doet dan alleen brandjes blussen en auto's open knippen.  ;)

Het opvangen van mensen tijdens een ongeval, ramp of calamiteit is in eerste instantie een taak van de gemeente die veelal convenanten heeft afgesloten met het Rode Kruis.

Algemene taken zijn.
- het begeleiden van de gedupeerden
- het signaleren van psychosociale zorg van de gedupeerden

Taken zijn opgedeeld in:

Facilitair
- het inrichten van een Opvangcentrum
- het zorgen voor aanvullend materiaal als de gemeente daar om vraagt
- contacten onderhouden met het Actiecentrum NRK

Verzorging
- richt zich op de sociale begeleiding en signaleren van psychosociale hulp van gedupeerden.
- hulp bieden bij het uitdelen van voedsel en kledingvoorzieningen
- zorgen voor noodzakelijke recreatieve activiteiten

Sociaal-Medisch
- heeft de verantwoording voor de inrichting van de EHBO post
- assisteert daar waar nodig de artsen en verpleegkundigen

Registratie
- Registreert de gedupeerden

Doel van de Opvang en Verzorging is het verzamelen en zonodig transporteren van:
- ontredderden
- daklozen
- evacués
- bejaarden
- zieken
- gehandicapten
- huisdieren (alleen samen met begeleiding)

Taken als schoonmaak, bewaking en catering worden gedaan door andere aanwezige partijen.



Groet Anne (teamleider Opvang en Verzorging NRK Leeuwarden)
Groet Anne