Gebruik mobilofoon / portofoon

Auteur Topic: Gebruik mobilofoon / portofoon  (gelezen 7464 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

  • Gast
Gepost op: 19 januari 2007, 23:54:47
Hallo

Zoals jullie al wisten ben ik zendamateur, en daarom heb ik in de auto een mobilofoon en portofoon voor de hobby onderweg.
Nu zijn er voorbeelden dat een collega amateurs die zijn aangehouden, met reden dat dit niet mag. Onder het mom (mobielbellen) werd er een bekeuring geschreven.
Maar dan slaat de politie de plank mis, men kan volgens de wet gewoon gebruik maken van een mobilofoon en/of portofoon. Er staat nergens in de wet dat dit verboden is. Ofdat het altijd verstandig is een ander verhaal, want de veiligheid mag er niet in gevaar komen.
Maar er kan hier nooit een boete voor gegeven worden.




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2007, 00:02:14
Laatst zag ik een aflevering van blik op de weg, die onder andere over handsfree bellen ging. Maar niet alleen het bellen, ook andere activiteiten die de chauffeur afleiden kwamen aan bod, zoals scheren make-up, kaartlezen en het bakkie van de vrachtwagenchauffeur. Want eerlijk is eerlijk, je kunt beter bellen dan make-up op doen onder het rijden, als je het hebt over je aandacht erbij houden.

Blik op de Weg stelde dus ook aan de orde dat elke afleidende activiteit van de cauffeur eigenlijk bestraft zou moeten worden, maar de wet beperkt zich tot vooralsnog tot het bellen (of je moet het heel bont maken).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2007, 00:20:59
Als je rijdt moet je 2 handen aan het stuur houden, behalve bij het schakelen en andere handelingen ten behoeve van het autorijden.

Op basis van "handjes aan het stuur" zou het gebruik van mobi/porto dus net als GSM gebruik bestraft kunnen worden lijkt mij


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2007, 00:39:55

Op basis van "handjes aan het stuur" zou het gebruik van mobi/porto dus net als GSM gebruik bestraft kunnen worden lijkt mij

Nee dat is niet zo. De wet spreekt puur over mobiel bellen, en niet over gebruik van andere communicatie middelen.
Dus 100 % zeker dat daar nooit bekeurd kan voor worden.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2007, 00:45:27
de wet is daar gelukkig heel duidelijk over, het gebruik van mobilofoon of portofoon tijdens het rijden is gewoon toegestaan, of je dit nu met 1 of 2 handen doet of zelfs gebruik maakt van je voeten dat staat nou net niet beschreven.

alle andere handelingen zoals scheren, make up, krantlezen of zelfs koffie zetten staan ook niet in de wet, maar er zijn agenten die dit onder andere kapstok artikkelen weten te plaatsen zoals overig verkeer in gevaar brengen.
ik laat in het midden of dit zo is of niet.

portofoon/mobilofoon wordt geacht met eenvoudige handeling te bedienen, daar ze meestel ook op 1 kanaal blijven staan en de handeling wordt beperkt tot het indrukken van de spreekschakelaar(spreeksleutel) die zonder er naar te kijken bediend kan worden.

immers handsfree bellen is toegestaan en moet je vaak meerdere handelingen verrichten om te kunnen bellen zoals het nummer opzoeken of eenvoudig aan te zetten.(uit gaat vanzelf, tenzij de andere partij de verbinding niet verbreekt)
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2007, 00:49:54
[happymode]Ik ga een mobilofoon inbouwen  :) :)[/happymode]


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2007, 01:04:25
ik dacht dat je dat al lang gedaan had ;D
Nemo me impune lacessit


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2007, 01:22:24
Inderdaa spreekt artikle 61a van het RVV 1990 ove:"tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden". Een portofoon of mobilefoon valt hier dus niet onder.

Wel blijft altijd artikel 5 van de WVW 1994 van toepassing. Je mag het overige verkeer niet hinderen of in gevaar brengen. Dus als je iets anders doet, bv portofoon gebruiken, waar door het oveige verkeer kan worden gehinderd of in gevaar worden gebracht is een Proces-verbaal op zijn plaats. Dus ga er niet klakeloos vanuit dat het zomaar mag. Voordat het bellen per wet werdt verboden werd er ook opgetreden op grond van dit artikel.

mvg
Mike


Gast

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2007, 01:22:37
Beetje lastig een goed plekkie te zoeken voor dat ding, mijn vriendin heeft lange benen ;) ;)

Portootje heb ik wel plek voor ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2007, 04:12:54
is helemaal niet zo gek hoor, in mijn vorige auto had ik een gm600 (ook gp600), in het traxis netwerk gemonteerd
het traxis netwerk heeft/had 2 vrije dienst kanalen die je kon instellen en kon je gedurende 300 seconden vrij bellen binnen nederland mits je voldoende bereik had.

ook hier heeft de politie nooit iets van gezegd, mischien dachten ze wel dat het officieel was.

ik heb begrepen dat het traxis netwerk opgeheven zou worden of al is, toch wel jammer.
overigens kon je met dezelfde porto/mobi de ingangs kanalen van de steunzenders van de regio's van de brandweer open sturen en zo zelf alarmeren (5-toon) of iedereen via een open kanaal toespreken, of de steunzender testen en dan melden als hij stuk was.
dit hebben wij meerdere keren gedaan en dus dankbaar gebruik van gemaakt.
ze worden nu gebruikt voor de EHBO en de wegafzetters bij incidenten.
Nemo me impune lacessit