Gebruik mobilofoon / portofoon

Auteur Topic: Gebruik mobilofoon / portofoon  (gelezen 7465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ron-Almere

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2007, 19:54:45
Volgens mij is dit gehele verhaal al heel duidelijk beantwoord op het politieprikbord. En net wat Mike al zegt, artikel 5 geeft je ruimte genoeg.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2007, 04:22:00
ja maar wij lezen het politie prik bord niet ;D
Nemo me impune lacessit


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2007, 19:47:14
Nou dan word het misschien eens tijd om het wel te gaan doen.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2007, 13:40:14
Nou dan word het misschien eens tijd om het wel te gaan doen.

waarom?
hier kunnen mensen uit alle disciplines hun meming uiten en er over lezen. ik voel me als beveiliger niet echt geroepen het POLITIEprikbord te gaan bijhouden. berichten/zaken die voor mij interessant zijn worden hier ook wel aan de orde gebracht en/of hoor ik via andere kanalen.
Politie Aspirant niveau 4


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2012, 09:58:34
Mag je tijdens het rijden een mobilofoon bedienen/gebruiken?

Over bovenstaande vraag had ik recent een discussie.
Wie kan mij een antwoord geven?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2012, 10:09:51
Vraag samengevoegd met een ouder topic, het antwoord staat boven je vraag in het topic.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


lpp-nieuws

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 04:03:16
Hallo

Zoals jullie al wisten ben ik zendamateur, en daarom heb ik in de auto een mobilofoon en portofoon voor de hobby onderweg.
Nu zijn er voorbeelden dat een collega amateurs die zijn aangehouden, met reden dat dit niet mag. Onder het mom (mobielbellen) werd er een bekeuring geschreven.
Maar dan slaat de politie de plank mis, men kan volgens de wet gewoon gebruik maken van een mobilofoon en/of portofoon. Er staat nergens in de wet dat dit verboden is. Ofdat het altijd verstandig is een ander verhaal, want de veiligheid mag er niet in gevaar komen.
Maar er kan hier nooit een boete voor gegeven worden.

Zendamateur en auto rijden?


Mobiel bellen is verboden in de auto. Maar hoe zit dat met zendapparatuur? Maar mag je als zendamateur dan wel een microfoon vast houden tijdens het rijden...? Of een portofoon op een bepaalde frequentie afstemmen terwijl je op de snelweg rijdt...? Die vraag stelde ik aan Agentschap Telecom en als antwoord kreeg ik dit terug;

Officiële stukken van toepassing op de door u beschreven situatie bestaan er uiteraard wel.In Art. 61a RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) wordt expliciet gesteld:

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

In de Toelichting bij dit Besluit van 4 februari 2002 staat o.a. de volgende uitleg over dit artikel (Staatsblad 2002 67, p. 4): Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hieronder vallen niet de zogenaamde 27MC-bakkies [...] Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder.

Kort samengevat: in de auto is microfoongebruik toegestaan evenals bijv. het gebruik van een porto.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet,
Coördinator Callcenter
V&CR (2.00)
Agentschap Telecom (2.00)
tel. +31(0)50 - 58 77 444
fax +31(0)50 - 58 77 400

Oftewel, je MAG dus als zendamateur communiceren via je TRX in de auto terwijl je aan het rijden bent! Het is een hele kromme regel in feite, want mobiel bellen mag je dan weer niet! Uiteraard moet je altijd uitkijken dat je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt! Hiervoor kan oom agent natuurlijk wel een bekeuring uitschrijven!