Strandwachten gaan over op Jetski

Auteur Topic: Strandwachten gaan over op Jetski  (gelezen 19990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2003, 17:37:30
Volgens mij is het een zeer effectief apparaat langs de kust te gebruiken. Het voordeel zit hem in het wendbare en flexibel gebruik. Je kan hem goed gebruiken dicht bij de kust, zeker een tweepersoons ski met een mat erachter.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2003, 19:26:59
Waterscooters (of liever gezegd Personal Water Crafts) bewijzen over het algemeen hun nut in situaties waarbij zeer snel moet worden ingegrepen zoals in de nabijheid van rotsen en pieren.
Er wordt dan in bijna alle gevallen gebruik gemaakt van een reddingsslee met daarop de redder. Redden door een bestuurder is zeer beperkt en alleen mogelijk in rustiger omstandigheden.
Daarnaast wordt de PWC voornamelijk ingezet langs oceaankusten met een aanmerkelijk langere deining als aan onze kust. Door zijn snelheid is het ook een zeer aantrekkelijk middel om snel grote afstanden te overbruggen. Zoals is vastgesteld door lifeguards in Hawaii en Australie is het ook een stuk goedkoper in gebruik als de door hen gebruikte boten.
Met onze korte deining en dikwijls verwarde golven (denk aan uitputting van de bemanning) en in verhouding zeer toegankelijk gebied zal het afgeworpen nut van de vaartuigen t.o.v. de kosten te gering zijn naar mijn mening maar we wachten de bevindingen af.
Ik hoop echter wel dat het een eerlijk vergelijk is en niet net als met vele door reddingbrigades gebruikte boten, overkill en overwegend speelgoed.
Ik ben me bewust dat ik hiermee wat mensen op de ziel trap maar hopelijk brengt dit een pittige maar vooral ook nuttige discussie op gang naar het "de mijne is groter dan de jouwe" trauma van een groot aantal heren.

Kees


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #12 Gepost op: 17 december 2003, 20:47:50
Kees, wat is volgens jouw dan de meest geschikte reddingsboot?


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #13 Gepost op: 17 december 2003, 22:03:53
Ik heb zelf twee jaar met een jet ski mogen varen als proef. Dit werkt fantastisch!!
Je bent zeer wentbaar, kunt bij hoog water over de dammen varen en je bent bijzonder snel.
Ook voor zwemmer komt een boot bedreigend over, bij een jet ski ziet de zwemmer direct de mensen op de jet ski. ;D


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2003, 23:44:47
De kunst is alleen om je heel erg in te houden met een dergelijk apparaat ze hebben het voordeel zeer hard te kunnen, alleen dit hard varen is gelijk een nadeel als je dit continu doet.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 18 december 2003, 00:46:42
Ook de PWC (ook wel Rescue Water Vehicle genoemd) is high-profile en kan zeer bedreigend overkomen op een zwemmer.
Het vaartuig vereist een grote mate van geoefendheid, doordat het een zeer hoge snelheid kan bereiken en het besturingsmechanisme tegennatuurlijk werkt.
Hierdoor is het een bron van vele dodelijke ongelukken over de hele wereld. En vele nabestaanden proberen dan ook een algeheel verbod op deze vaartuigen van de grond te krijgen.
Vanuit dit oogpunt en mede vanuit het ontbreken van noodzaak hiertoe ben ik geen voorstander van het gebruik van jetski's.
De meeste badgasten zullen de gebruikers (nog meer als met de boten) aanzien voor een stel branieschoppers.

Wat betreft de boten voor strandbewaking zie ik nog het meeste heil in het gebruik van IRB's (rubberducks) zoals in gebruik bij de surf lifeguards in Australie.
In sommige gevallen mogelijk aangevuld door een RIB.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 18 december 2003, 10:27:41
Met een rubberduck bedoel je denk ik een rubberboot zonder poly hull en dus opblaasbaar. Voor mijn gevoel is wel erg kwetsbaar en wind gevoelig maar dat kan een gevoel zijn omdat ik er nog niet mee op zee heb gevaren. De rubbertutters in het groen van de marine zijn volgens mij ook met opblaasbare kiel en die houden het ook lang vol.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 18 december 2003, 11:19:15
wat men elders op de wereld kan, denk hierbij ook aan vergelijkbare omstandigheden aan de Engelse kust moet lijkt mij, ook hier mogelijk zijn.
Verder is het risico bij kenteren in de branding voor de bemanning door het gewicht van het vaartuig een stuk kleiner.
Bij zware omstandigheden heb je in de eerste plaats al een stuk minder zwemmers, in vele gevallen is een redding vanaf de kust een goede optie en kun je ook altijd een beroep doen op het zwaardere materieel van de KNRM.
Als recreant heb ik een pesthekel aan die rotbootjes van de bewakende eenheden. Ik zie teveel zaken die niet zo horen.
Ga dus ook liever naar een onbewaakt strand.
Mijn devies, doe als brigade je naam eer aan en werk vooral op en vanaf het strand.
Bewaken vanaf het water kan ook als de boot voor anker ligt of drijft.
Wacht weer op commentaar  ;D

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 december 2003, 12:52:59
Wanneer  een patrouille eenheid nou eens zou beginnen om rustig te varen, i.p.v. in plané langs de kust te scheuren, zou dat al een stuk schelen.

Ik ga tegenwoordig ook niet meer naar een bewaakt strand, veel te veel herrie. ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 18 december 2003, 14:21:22
Zelf vaar ik in alle rust voor de opgangen als ik aan het patroeiie varen ben, dat ik wat meer gas geef tussen de opgangen spreekt voor zich. Waar geen mensen zijn hoef je niet te kijken. Of je wel of niet naar een bewaakt strand gaat is je eigen keuze maar als ik vind wel dat je goed moet bezeffen dat hulp altijd later op dergelijke stranden is. Zelf zie ik meer problemen in jongeren met radio's dan een bootje wat de brigade. Ik dnek wel dat een jetski eerder voor overlast zorgt bij bezoekers als een boot. Wel ben ik van mening dat een jetski beter is langs de dammen ook bij hogere golven het voordeel is dat je altijd weer je jetski kan opklimmen en starten als je onderste boven ligt.

9910001
9910001