Strandwachten gaan over op Jetski

Auteur Topic: Strandwachten gaan over op Jetski  (gelezen 19985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 12 april 2006, 22:06:21
OOk Ouddorp gaat deze zomer over op de waterscooter.

Deze zal in het bewakingsgebeid aan de Brouwersdam worden ingezet.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 1 mei 2006, 23:33:25
We hebben het al vaak over gehad, dat "wij" in Zandvoort al jaren geleden een dergelijk vaartuig gebruikte. Al die jaren heeft het in stoffige dozen gelegen, maar recent is er heel veel foto materiaal "boven water" gekomen en is dat te zien op de site van de ZRB.


Voor veel meer foto's http://www.zrb.info/index.php?item=albumkijk&cat=Materiaal&album=Waterscooter

RR (dat is pas nostalgie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 2 mei 2006, 00:30:06
We hebben het al vaak over gehad, dat "wij" in Zandvoort al jaren geleden een dergelijk vaartuig gebruikte. Al die jaren heeft het in stoffige dozen gelegen, maar recent is er heel veel foto materiaal "boven water" gekomen en is dat te zien op de site van de ZRB.


Voor veel meer foto's http://www.zrb.info/index.php?item=albumkijk&cat=Materiaal&album=Waterscooter

RR (dat is pas nostalgie)

Wat een plaatje!

Waar is tie nu, heeft een van de leden hem mee naar huis genomen? ;)

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 2 mei 2006, 08:14:14
Helaas Henk,

deze jetski bleek niet bestand tegen de Zandvoortse branding. Na het tweede jaar begon de neus te scheuren en waren de inwendige spanten door. Kawasaki heeft dit type nog wel gemodifiseerd maar er kwam een andere productielijn, waarbij dit TS type verviel.


RR (TS staat voor . . . . . . . . Tentamen Suicidii . ::) )
Elke hulpverlening start met communicatie.


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 24 november 2006, 00:30:48
Strandwachten op Walcheren gaan over op jetski
Omroep Zeeland, 19 08 2003

DOMBURG - De strandwachten bij Vrouwenpolder mogen een jetski gebruiken om mensen te redden.

Omdat er, vooral voor de Veerse Gatdam, zandbanken zijn ontstaan, is het lastig om mensen met een reddingsboot te redden.

Daarom is bij de gemeente gevraagd om een jetski toe te staan. Die speciale toestemming is nodig omdat op die plaats jetski's verboden zijn. Om te voorkomen dat allerlei jetski's zullen rondvaren wordt de reddings-ski duidelijk herkenbaar gemaakt.  ;)


Zijn er al meer ervaringen hiermee ?



Heb dit jaar voor het eerst mee gevaren zie het als interventie vaartuig naast de uitkijk aan de waterkant een grote aanwinst. Je moet er wel een slee achterhangen voor je drenkeling. Heb er mee gevaren in branding boven de 2 meter opdat moment had je met een boot niks kunnen uitvoeren. Je bent na een half uur varen wel fysiek kapot vergt heel veel van de bestuurder. Je moet kijken naar branding zwemmers ed. Door zijn snelheid kan je wel grote golven ontwijken dus zigzag door de branding. Heb ook een capsize met deze scooter gemaakt en daar komt weer een voordeel naar de goede kant omdraaien( vol lopen van de motor) starten en je gaat weer verder schade geen. Bij een boot heb je gelijk problemen met je motor(waterslag) en zeker bij de nieuwe 4 takt serie kost dat veel geld. De oude 2 takt kon je dat zelf nog doen. Qua brandstofverbruik vindt ik het wel meevallen. Zeker als je het in combi uitkijk/interventievaartuig gebruik. Nog een voordeel is dat je 1a2 man nodig hebt om te lanceren. Je kan hem met mooi weer ook als patrouillevaartuig gebruiken zolang je er langzaam mee vaart valt de geluidsoverlast reuze mee. Het blijft een levensgevaarlijk instrument dus alleen bemannen door zeer zeer verantwoordingsgevoelige mensen. Naast de gebruik van goede veiligheidsartikelen zoals impactvest, helm is ook een goede waterdichte communicatieset nodig met een hele hoge ip-klasse nodig.

Groetjes

Kees


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #45 Gepost op: 9 april 2007, 11:24:56
Hoewel dit al een hele oude topic is wilde ik dit filmpje toch nog even plaatsen

Het filmpje is zelf al een paar jaar oud, maar de Jetski wordt nog steeds gebruikt.

http://www.videomontageforum.nl/videoshow/data/500/strandwacht2.WMV

Ik heb er afgelopen zomer ook mee gevaren, echt heel leuk om te doen, maar het maakt wel een enorm kabaal. Je moet stil liggen om je porto te kunnen verstaan.
Ik hoop er de komende zomer ook weer mee te varen.

De reddingsplank achter de jetski wordt inmiddels niet meer gebruikt, het kwam de wendbaarheid niet ten goedde.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 9 april 2007, 18:26:03
Hoewel dit al een hele oude topic is wilde ik dit filmpje toch nog even plaatsen

Het filmpje is zelf al een paar jaar oud, maar de Jetski wordt nog steeds gebruikt.

http://www.videomontageforum.nl/videoshow/data/500/strandwacht2.WMV

Ik heb er afgelopen zomer ook mee gevaren, echt heel leuk om te doen, maar het maakt wel een enorm kabaal. Je moet stil liggen om je porto te kunnen verstaan.
Ik hoop er de komende zomer ook weer mee te varen.

De reddingsplank achter de jetski wordt inmiddels niet meer gebruikt, het kwam de wendbaarheid niet ten goedde.

Mag ik hier héél voorzichtig mijn vraagtekens bij zetten?


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 9 april 2007, 18:46:26
En waarom Henk?
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 9 april 2007, 18:59:57
Ik was nog niet klaar...




Ik weet niet hoe dit overkomt op de badgasten, maar er zijn brigades die voor minder de politie bellen...

Henk


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 9 april 2007, 19:02:16
Ja k wilde het net zeggen.

Wij hebben ook zo'n scooter maar dit is gewoon asociaal vaargedrag.

OOk het redden van de drenkeling gaat niet zoals het hoort.
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp