Strandwachten gaan over op Jetski

Auteur Topic: Strandwachten gaan over op Jetski  (gelezen 19927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 10 april 2007, 09:08:26
Het gedrag van mensen wil niet zeggen dat een Jetski een slecht middel is om te redden..

Zoals voor elk middel dat je gebruikt moet je trainen, op verschillende manieren om een middel goed te beheersen en te kunnen gebruiken in verschillende omstandigheden..

Dat je tijdens een bewaking waar veel zwemmers zijn je vaargedrag aanpast aan de omstandigheden, is denk ik zo duidelijk al maar kan..

Daarnaast moet je ook trainen voor andere omstandigheden, grotere golven, keerwaters bij pieren.  Zo'n training kan ook makkelijk uitgelegd worden als raggen en onprofessioneel gedrag..  En sommigen noemen dat onprofessioneel en anderen noemen dat het trainen van vaartuig beheersing.. :P..

Het gedrag van een idioot wil niet zeggen, dat een Jetski een slecht middel is..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #61 Gepost op: 10 april 2007, 10:29:25
Een jetski, waterscooter of welke merknaam men er ook aan geeft is een Personal WaterCraft en net als een boot niet meer dan een mogelijk hulpmiddel om een redding uit te voeren. Een Rescue WaterCraft is een PWC die speciaal is uitgerust om als reddingsvaartuig dienst te doen, d.w.z. met een rescuesled en -tube, liefst een bemanningslid op de sled en de bemanning volledig onderling uitwisselbaar. Zoals voor elk speciaal vaartuig moet de bemanning getraind en uitgerust zijn om het vaartuig als dusdanig te gebruiken.

112 IJsselstreek kun je mij aangeven waarbij de wendbaarheid met plank bij de inzet van de waterscooter als reddingsvaartuig een beletsel zou vormen? Ik ben het namelijk totaal niet met je eens en zie het als een gebrek aan kunde.
En dan ga ik nu dat filmpje eens bekijken (ik vrees dat het schrikken wordt).

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #62 Gepost op: 10 april 2007, 11:13:47
Dit filmpje bezorgde me buikpijn, dit is een goeie reclame voor Yamaha om waverunners te verkopen maar zo moet het dus absoluut niet!
M.b.t. de manoeuvres nabij recreanten in het water kan ik kort zijn, veel gehoorde opmerking (ook populair onder kitesporters) "maar ik weet wat ik doe", dat kan wel zijn, maar die recreanten weten dat dus niet.
Ik beperk me tot een aantal korte opmerkingen t.a.v. de inzet met rescuesled. Bij een RWC draagt de bemanning een helm. Voorts staat de bestuurder en de redder ligt op de plank. De bestuurder vaart na de redding gecontroleerd (met geringe snelheid) naar de wal terug waarbij hij voortdurend oog houdt voor redder en drenkelingen die beschermd liggen onder de redder.
Ik ben zeer benieuwd of er inmiddels een opleidingshandboek wordt gebruikt en evt. wat hieraan ten grondslag ligt.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 10 april 2007, 11:23:51
Kees,

Ik ben het volledig met je eens. Het is een filmpje uit 2003 en we zijn inmiddels aanbeland in 2007...

Nu is Flimpjes maken niet eenvoudig en het is ook niet eenvoudig om de juiste dingen te laten zien.. Zeker niet als je "deskundig" niet overal de hand in hebt..  Een goed filmpje maak je nu eenmaal niet in een dag. Echter in dit filmpje zie ik een hoop dingen wij anders zouden doen...  :P

Wat gebruiken jullie als opleidingsmateriaal voor jullie medewerkers ?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #64 Gepost op: 10 april 2007, 11:31:15
Rescue, de basis op zowel Vrouwenpolder als Ouddorp is de handleiding van de Hawaiian Lifeguard Association.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 10 april 2007, 12:15:17
Gniffel, Ik hoop wel dat je voor de winterperiode de kleding normen hebt bij gesteld...



Maar goed, Ik denk dat een goede uitgangspunt is..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #66 Gepost op: 10 april 2007, 14:17:52
Toch zie ik in het filmpje een demo van de mogelijkheden van een jetski! Ik hoop niet dat ze zo altijd varen  :P
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #67 Gepost op: 10 april 2007, 21:45:43
Waarom voel je je trouwens zo aangesproken?  

Henk,
Ik voel me niet aangesproken. Heb alleen twee jaar met een jet ski gewerkt en er veel ervaring mee opgedaan.
Als jij de dingen zo ziet is dat je goed recht, echter is dat in mijn ogen iets anders.
Jij doet aannamens, ziet dingen en trekt daar een conclussie uit zonder er zelf ervaringen mee te hebben en dat vind ik heel jammer.


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #68 Gepost op: 10 april 2007, 22:03:41
De plank wordt niet gebruikt omdat op terschelling alle boten solo bemand worden. en zoals er al gezegd wordt, je hebt een redder nodig en een bestuurder.

Dat komt omdat er niet genoeg personeel is. We zijn op een stranddag maar met 7 man, verdeeld over 3 strandposten, en 3 boten (waarvan 1 jetski) (gemeente beleid :-\ ). Met de boten wordt alleen gevaren als het nodig is. Als standwacht hebben wij een preventieve, toezichthoudende taak. We zijn immers geen Reddingsbrigade.  

Ik had liever gezien dat de gemeente meer personeel aannam, maar helaas heb ik daar niets over te zeggen. Het zal wel een geld kwestie wezen.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #69 Gepost op: 11 april 2007, 12:55:25
De plank wordt niet gebruikt omdat op terschelling alle boten solo bemand worden. en zoals er al gezegd wordt, je hebt een redder nodig en een bestuurder.

Wij op Ouddorp kunnen ook prima uit de voeten met 1 persoon op de RWC (met slecht weer)
En dan is de plank juist noodzakelijk. Wij hebben geleerd om eventuele slachtoffer door middel van een handgreep op de plank te trekken (op een veilige manier) Nu ben ik toch benieuwd hoe jullie een vermoeid slachtoffer in 1 keer achterop krijgen.
En als wij de RWC met 2 man bemannen, gaat de redder op het rescue-board, dat werkt veel beter. Zo klots je niet de hele dag met je hoofd tegen elkaars helm aan als je bij elkaar achterop zit.

Ik heb bij ons nog niemand gehoord die het vervelend vindt, en als je moe wordt dan wissel je even van plek

Als standwacht hebben wij een preventieve, toezichthoudende taak. We zijn immers geen Reddingsbrigade.  

wel strandwacht en geen reddingsbrigade???? das nieuw voor mij...  is dat zoiets als: Ik kijk wel door mijn verrekijker maar zodra ik iemand in nood zie, bel ik de KNRM???