Strandwachten gaan over op Jetski

Auteur Topic: Strandwachten gaan over op Jetski  (gelezen 19983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #70 Gepost op: 11 april 2007, 14:00:01
Citaat
is dat zoiets als: Ik kijk wel door mijn verrekijker maar zodra ik iemand in nood zie, bel ik de KNRM???
De Texelse Reddingsbrigade heeft op verzoek van de gemeente Vlieland op deze manier toezicht gehouden.
Het ging om een proef, en toen na afloop van de proef de RB aangaf een boot e.d. beschikbaar te willen hebben heeft de gemeente dit i.v.m. de kosten geweigerd. De TRB heeft vervolgens bedankt voor deze taak.
Zie overigens wel een goede preventieve taak voor een waterscooter langs de kust (mits uiteraard verantwoord gebruikt).
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #71 Gepost op: 11 april 2007, 23:32:29
da's inderdaad wel heel erg krap 112 IJsselstreek, hoop maar dat jullie in de toekomst iets serieuzer worden genomen. Ben overigens wel benieuwd over welke lengte jullie het strand trachten te bewaken met 7 mensen.
Ook voor Lifeguard Texel een vraagje, hoe jij de preventieve taak van de jetski ziet want naar mijn ervaring is het juist een snel interventievaartuig wat ingezet wordt bij incidentbestrijding en minder geschikt voor preventieve surveillance.

Kees  8)


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #72 Gepost op: 12 april 2007, 07:06:03
Bij Den Helder heb ik jaren terug met een waterscooter gewerkt. Er zijn daar veel strekdammen waar je constant mensen bij vandaan moet sturen. Door het gebruik van de snelle, wendbare waterscooter konden we gemakkelijker dicht bij de badgasten komen en ze waarschuwen. Door de jet aandrijving was het bovendien langer mogenlijk om over de dammen te varen i.p.v. er omheen te moeten.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #73 Gepost op: 12 april 2007, 17:16:40
Kijk aan, dus een soort van bijna incident  bestrijding want het mooiste zou natuurlijk zijn om te voorkomen dat men in de buurt van strekdammen gaat badderen, door duidelijke bebording en een mannetje aan de wal al kost dat bij vele strekdammen ook evenzovele mensen.

Kees  8)


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #74 Gepost op: 12 april 2007, 17:36:58
da's inderdaad wel heel erg krap 112 IJsselstreek, hoop maar dat jullie in de toekomst iets serieuzer worden genomen. Ben overigens wel benieuwd over welke lengte jullie het strand trachten te bewaken met 7 mensen.


Het gaat om ongeveer 5 km.

Maar om nog even terug te komen op de jetski. de Jetski is erg handig mensen uit een hoge branding te halen.

Door het bewakingsgebied varen doen we het liefst zo min mogelijk om de (geluids)overlast voor de strandbezoekers te beperken. Geld voor alle boten.  We gaan ruim achter de branding liggen, en houden vanaf daar de baders in de gaten. Ook je maatje die op de post zit houd alles in de gaten, als die wat ziet dan geeft die dat door via de porto.

Mocht het erg gevaarlijk zijn dan varen we wel langs de kust op en neer. om mensen die niet meer terug kunnen komen, ter hulp te kunnen schieten. ( op die manier heb ik vorig jaar een aantal mensen ( 8 ) uit het water moeten halen. Die stommelingen voelen de stroming wel maar negeren die volledig, als ze de zee inlopen wordt het zand onder de voeten weggezogen.  En nog gaan ze gewoon een eindje zwemmen. en dan blijk dat terug zwemmen een beetje lastiger is dan gedacht.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 12 april 2007, 23:39:36
Badgasten die in problemen dreigen te komen zijn geen stommelingen maar dan is er dus mogelijk iets tekortgeschoten in de informatievoorziening en bewustwording en rest ons de schone taak om ons van onze educatieve kant te laten zien.
met 7 man 5 km bewaken is mijns inziens overigens een utopie maar heeft meer te maken met incidentbestrijding maar dat is een ander onderwerp.

Kees 8)


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #76 Gepost op: 14 april 2007, 15:26:59
heeft de gemeente dit i.v.m. de kosten geweigerd. De TRB heeft vervolgens bedankt voor deze taak.
Zie overigens wel een goede preventieve taak voor een waterscooter langs de kust (mits uiteraard verantwoord gebruikt).

Wat is er dan preventief aan onderstaand stukje????

Citaat van: Lifequard Texel
Mocht het erg gevaarlijk zijn dan varen we wel langs de kust op en neer. om mensen die niet meer erug kunnen komen, ter hulp te kunnen schieten. ( op die manier heb ik vorig jaar een aantal mensen ( 8 ) uit het water moeten halen. Die stommelingen voelen de stroming wel maar negeren die volledig, als ze de zee inlopen wordt het zand onder de voeten weggezogen.  En nog gaan ze gewoon een eindje zwemmen. en dan blijk dat terug zwemmen een beetje lastiger is dan gedacht.

dit lijkt me dan een heel klein groot aandachtspuntje voor de gemeente..... geen middelen krijgen, maar wel 8 mensen redden?
dit soort acties (van de gemeente) komen hier niet voor..
En over domme mensen gesproken.. Wij hebben ter hoogte van onze strekdammen bebording staan. Waar duidelijk wordt aangegeven in tig talen, dat zwemmen daar erg dangerous is

beetje dubieus geval, jullie burgervader/moeder....


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #77 Gepost op: 14 april 2007, 15:54:45
Die acht mensen is mijn persoonlijk aantal, in totaal gaat het om 45 mensen in de zomer van 2006
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #78 Gepost op: 15 april 2007, 01:25:49
45????

Dan lijkt me dat er serieus eens naar een juiste manier van voorlichting gekeken moet gaan worden.
Als je er 45 uit moet halen lijken me dat geen "domme mensen" maar slecht preventief toezicht..

Wij hebben ooit een paar dagen onze mui onderschat die dankzij een sterke aanhoudende wind steiler was geworden, maar toen hebben we 6 of 7 zwemmers geassisteerd met terug komen. De 2 dagen daarna, stond onze jeep daar en lag de boot er in met afgaand tij om de zwemmers te waarschuwen, niks aan de hand daarna..

Tegenwoordig hebben wij nu iedere zomerse (drukke) dag één jeep en een Unimog over het strand rijden icm looppatrouilles die constant mensen informeren over die toestand van de zee. Dat is voor ons preventief werk.

Misschien is onze gemeente wat guller dan die van jullie, en ik bedoel ook niet dat het jullie fout is, maar ik blijf erbij dat een goede informatievoorziening en meer preventieve rondes voor jullie echt noodzakelijk zijn