Zandvoort loopt voorop!?

Auteur Topic: Zandvoort loopt voorop!?  (gelezen 17504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Gepost op: 23 januari 2007, 15:42:26
Ik ben erg blij dat Zandvoort sinds vorig jaar besloten heeft om een aantal "Bonds"opleidingen
de deur uit te gooien en een eigen lijn op te zetten. Dit omdat voor de redders in Zandvoort
de opleidingen die vanuit de bond gegeven en ge-examineerd werden niet meer aansloten op de
praktijk in Zandvoort..

Ik denk dat hiermee de redders in Zandvoort beter voorbereid worden op de situaties die ze gaan tegenkomen.

Misschien moet dit een voorbeeld zijn voor andere briagdes...

Kusjes Antiheld (RR van jou verwacht ik ze persoonlijk)


Verzet houdt je scherp!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2007, 16:36:19
Antiheld, Ik denk dat het richting de toekomst wel van belang bljft om richting de bond getructureerde feedback te geven over het waarom van het niet meer aanbieden van bepaalde opleidingen. (en dit is in geval van Zandvoort ook gedaan)
Uiteindelijk zou het in de toekomst, na de herontwikkelingen van de opleidingen door redned, zo moeten zijn dat er weer wordt aangesloten bij de landelijke structuur. Overigens is Zandvoort hier niet uniek in, maar geven bv nagenoeg alle kustbrigades hun eigen vaaropleidingen ipv de Bonds varend redden cursus.
[img]/img]


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2007, 17:01:33
Toch blijven we toonaangevend
Verzet houdt je scherp!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2007, 17:19:01
je critisch uitlaten over de bond op een forum, word je door het bondsbureau niet in dank afgenomen..

De meeste redned opleidingen zijn redelijk verouderd, en dan heb ik metname over de inhoud en didactische methode.

Zelfs aanbevelingen om eens meer naar de ILS-collega lesmaterialen te kijken, worden in de wind geslagen.. Terwijl er heel veel erg goede (engelstalige) leerstof aanwezig is..


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2007, 17:45:27
Rescue, De intentie is het laatste jaar bij de bond erg verandert (in positieve zin). Er lopen een aantal goede trajecten waarbij gekeken wordt hoe de opleidingen kunnen worden verbeterd en kunnen gaan voldoen aan de huidige standaarden. Tot die tijd hebben wij er echter in belang van onze strandwachten voor gekozen een ander traject in te steken.

En Antiheld, wat betreft toonaangevend, voor bv het varend redden deel kan ik je helaas geen gelijk geven, daar waren we een van de laatste kustbrigades die juist nog vasthielden aan varend redden....er zijn al jaren erg goede programma's in omloop bij de collega's. Misschien wel toonaangevend zijn een aantal specifiek ontwikkelde modules rond Kite Surfen en Catamaran bergen.....
[img]/img]


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2007, 17:57:18
Ach Rescue,

je zal inderdaad gelijk hebben, echter trek ik er niets van aan wat mensen over mij denken of, zoals hier, ze mijn mening niet in dank afnemen.

En Erny heeft inderdaad ook gelijk dat er meer brigades zijn met eigen opleidingen, echter hoop ik met mijn inleidende verhaaltje en prikkelende titel een beetje
de discussie op gang te brengen.. (maar niet doorvertellen hoor).

Zelf heb ik bijna alles bondsopleidingen wel gevolgd en binnen, echter is het inderdaad zo dat het meerendeel van de inhoud ik nooit meer ben tegengekomen in de praktijk. Echter is het misschien, ik herhaal, misschien zo dat de opleidingscommissie een beetje is blijven hangen in de nostalgie.

Natuurlijk is het niet allemaal overbodig, er zijn ook onderwerpen die tijdloos zijn en nog steeds van educatieve waarde.

Het belangrijkste element dat Zandvoort weer in de opleidingen heeft gestopt zijn de sfeer, humor en het relativerende vermogen van ons werk!

Opleidingen zijn erg belangrijk en nodig tegenwoordig, maar we moeten er vooral plezier in blijven houden en niet mensen afschrikken en afstraffen.
ER wordt ook weer individueel gekeken, ligt jou hart niet bij het waterwerk, leren we je hoe we de soep opgediend willen hebben...(of de meldkamer)
Verzet houdt je scherp!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2007, 17:57:43
Rescue, De intentie is het laatste jaar bij de bond erg verandert (in positieve zin). Er lopen een aantal goede trajecten waarbij gekeken wordt hoe de opleidingen kunnen worden verbeterd en kunnen gaan voldoen aan de huidige standaarden. Tot die tijd hebben wij er echter in belang van onze strandwachten voor gekozen een ander traject in te steken.

En Antiheld, wat betreft toonaangevend, voor bv het varend redden deel kan ik je helaas geen gelijk geven, daar waren we een van de laatste kustbrigades die juist nog vasthielden aan varend redden....er zijn al jaren erg goede programma's in omloop bij de collega's. Misschien wel toonaangevend zijn een aantal specifiek ontwikkelde modules rond Kite Surfen en Catamaran bergen.....

Ik zie (op afstand) wel een aantal erg goede ontwikkelingen bij de bond, ik zie echter dat vele conservatieve krachten nog flink overwonnen moet worden..  Ik denk dat Zandvoort op diverse vlakken erg goed doet, en kennermerland in z'n geheel het erg goed doen.. Ik vind dat reddingsbrigades het vaak al heel proffesioneel doen en ik zie ook wel nog een relatief conservatieve benadering.

Redden en incident-management iets meer (bedrijfs)procesmatig bekijken zal al een enorme winst zijn.. (das niet duur, das handig..)
Ik ben zelf te weinig langs het strand om te laatste ontwikkelingen te bekijken..

Ik ben alleen bang dat als zandvoort en al die goede initiatieven, waar onderanderen kennermerland voorop loopt. bij een overstromingsramp lekker onderuit wordt gehaald, door mensen met conservatieve opvattingen over overstromingsgebieden en hoe je mensen en materieel daar zou moeten inzetten..
Ik denk dat er veel kennis verloren is gegaan, maar de bereidheid om buiten de deur te kijken ook niet erg groot is bij Redned..


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2007, 22:45:04
Ik denk dat er veel kennis verloren is gegaan, maar de bereidheid om buiten de deur te kijken ook niet erg groot is bij Redned..

Rescue,

Volgens mij moet je eens een keer een nieuwe tekst verzinnen. Het verhaal dat RedNed niet buiten de deur kijkt, niet openstaat voor kritiek is bij jou direct gekoppeld aan het feit dat we er blijkbaar geen prioriteit aan gaven om op een zeker moment met jou nader kennis te maken. Volgens mij prikken de forumleden daar inmiddels wel doorheen. Je hebt veel goede ideeen en we voelen ons echt niet te goed om met potentiele partners het gesprek te voeren, maar dan besteden we op dit moment liever aandacht aan het verbeteren van de opleidingen zodat op enig moment in het hele land dezelfde opleidingen en modules gehanteerd worden.

Antiheld, in Den Haag hadden we in mijn tijd en volgens mij nu nog, ook eigen opleidingen voor chauffeurs en schippers en dat is prima. Laten we alleen met elkaar niet vergeten de kennis te bundelen en zorgen dat we er allemaal van kunnen profiteren en daar is de bond volgens mij de aangewezen partij voor. Vanuit BZK wordt om borging van de kwaliteit en professionalisering van de opleidingen gevraagd als voorwaarde om fors in reddingsbrigades te investeren. Op termijn betekent dat volgens mij dat net zoals bij andere hulpdiensten opleidingen overal in het land volgens een bepaalde standaard gegeven moeten worden. Dat pleit er nog eens voor om vooral kritiekpunten mbt opleidingen door te geven aan Wouter Simons als bestuurslid opleidingen (wsimons@redned.nl).

En Erny, we sleuren er momenteel inderdaad behoorlijk aan. Dat moet ook wel omdat nu pas op de plaats maken betekent dat we landelijk het momentum en dus de boot missen. Het is echter enorm veel wat er bij komt kijken om de toekomst voor alle brigades rooskleurig in te vullen en we doen dat met een betrekkelijk klein team. Een eigen invulling op brigadeniveau zal tot op zekere hoogte altijd wel mogelijk blijven, maar er zal steeds meer uniform aangepakt wordt.

Luc


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2007, 22:51:37
Tja toonaangevend, uiteraard is Bloemendaal net zo toonaangevend, dat 'toonaangevend' heeft zefs letterlijk zo in de krant gestaan.
En ja, daar worden we dan als het even kan aan herinnerd, vooral als er iets is wat op dat moment even niet zo'n toonaangevend niveau heeft.

Vervolgens is de uitdaging natuurlijk, toonaangevend te blijven, want wat gisteren toonaangevend was kan morgen achterlijk blijken.

En elke brigade heeft wel toonaangevende ascpecten, die vervolgens geroemd worden, maar er is weinig oog voor wat er minder voldoet, en wat anderen beter voor elkaar hebben.
Als het niet zelf bedacht, uitgevonden en gemaakt is, dan blijkt het minder aantrekkelijk.

Gelukkig ben ik lui aangelegd, en als er ergens iets is wat goed voldoet, heb ik er geen moeite mee om het te kopieren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2007, 22:58:34
Luc,

Ik zie als knelpunt de input die brigades leveren en wat RN daarmee doet. Voor een groot deel overigens een kwestie van communicatie.
En ik heb een aardige suggestie, er is een verkiezing brigade van het jaar, laat dat nou eens een brigade worden waarvan bestuur en bureau zeggen die hebben het afgelopen jaar veel bijgedragen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!