Zandvoort loopt voorop!?

Auteur Topic: Zandvoort loopt voorop!?  (gelezen 17683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2007, 23:27:27
Ik zie als knelpunt de input die brigades leveren en wat RN daarmee doet. Voor een groot deel overigens een kwestie van communicatie.
En ik heb een aardige suggestie, er is een verkiezing brigade van het jaar, laat dat nou eens een brigade worden waarvan bestuur en bureau zeggen die hebben het afgelopen jaar veel bijgedragen.

Beste Koen,

Ik ben dat in basis met je eens dat dit gevoel leeft. We hebben echter allerlei mogelijkheden voor brigades om mee te denken. Tijdens elke bestuursvergadering komen talloze suggesties van leden op tafel waarover gesproken wordt. We nemen dat uitermate serieus en keer op keer wordt de vraag gesteld 'wat hebben de brigades eraan', 'hoe kunnen we brigades een rol geven', etc. Het kan uiteraard altijd beter en suggesties om communicatie met brigades te verbeteren zijn nog steeds altijd welkom! Ik zal eens duiken in de brigade van het jaar.

Luc


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2007, 09:14:21
kan het toch niet laten om ook nog even een paar kritische noten te kraken...;

Recentelijk ( 18-12-06) heeft het bestuur van Redned de deur dichtgeslagen naar een aantal begunstige leden die een bewakingstaak uitoefenen.
Zo mag niet meer deel worden genomen aan oefeningen en ander vergelijkbare activiteiten ( dus ook opleidingen), voeren van uiterlijke kenmerken aan voer en vaartuigen en gebruik van c2000 communicatie apparatuur onder de vlag van de gelieerde status van Redned.  
Heel jammer, een streep door de rekening voor diegene die uniformiteit langs de kust hoog in het vaandel hebben /hadden  staan. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat er kustgemeenten zijn die er voor kiezen een eigen opleidingen-traject , voertuigen ( brandweer) en/of communicatie systeem te onderhouden.
Ik voorspel dat de eerste tien jaar van enige uniformiteit langs de Nederlandse kust ( zoals het IKWV in België het wél voor elkaar heeft) geen sprake zal zijn.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2007, 09:50:31
Rescue,

Volgens mij moet je eens een keer een nieuwe tekst verzinnen. Het verhaal dat RedNed niet buiten de deur kijkt, niet openstaat voor kritiek is bij jou direct gekoppeld aan het feit dat we er blijkbaar geen prioriteit aan gaven om op een zeker moment met jou nader kennis te maken. Volgens mij prikken de forumleden daar inmiddels wel doorheen. Je hebt veel goede ideeen en we voelen ons echt niet te goed om met potentiele partners het gesprek te voeren, maar dan besteden we op dit moment liever aandacht aan het verbeteren van de opleidingen zodat op enig moment in het hele land dezelfde opleidingen en modules gehanteerd worden.
.......
Luc

Luc,

Ik heb geen last van oud-zeer zoals jij beweert.. Als dat zo is, zal ik dat niet via een forum laten merken..  
Mijn kritiek is gebasseerd op observaties die iedereen hier ook kan doen.. In plaats van te kijken wat je als organisaties met feedback kan doen, gaat het bestuur van REDNED in verdediging en om zich heen slaan..

Inhoudelijk, is de manier waarop jullie kijken naar opleidingen en iedereen dezelfde modules dient te handteren en de lesvorm erg incompleet en gebasseerd op nog steeds zeer conservatieve uitgangspunten.. Misschien gebeurt er ergens nog iets wat verdere niemand kan zien..  
REDNED moet misschien gewoon duidelijk maken, dat de individuele aangesloten verenigingen, geen kritiek op REDNED mogen hebben, en anders ze kunnen ophoepelen..  Of nog duidelijker zou zijn dat REDNED er niet voor alle reddingsbrigades is. maar alleen voor degene, die ja en amen knikken..
Dat is ook echt de wijze hoe je als overkoepelende bond moet gaan werken..
Ik krijg de indruk dat REDNED denkt dat de organisatie belangrijker word door dingen af te schermen. In plaats met diverse partijen de mogelijkheden te onderzoeken..  Ik zou eens het voorbeeld bij Kennerland, Den Haag en Zeeland kijken, of voor binnenwater brigades bij Dordt, Andijk, Zeevang etc..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2007, 10:32:17
Op een aantal gebieden zullen er eigen opleiding/ bijscholing activiteiten nog noodzakkelijk zijn voor e brigades, zolang de bonder nog niet in voorziet. Kan me goed voorstellen dat we als brigades meer willen en ook sbneller als mogelijk. Voordat dat er een opleiding aangepast kan worden zullen eerst instructeurs opleidt moeten worden, examinitoren en ga maar verder dit vereist wel enige aandacht. Zelf met cursussenen en opleidingen werken is goed om je personeel op te leiden maar blijf ook achterom kijken.

Verder zijn begunstige leden van bond geen gewone leden dus beperkingen klinken niet vreemd, wordt dan gewoon lid.

9910001
9910001


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2007, 10:32:43
Ondanks dat ik één van de instructeurs van Zandvoort ben die enige inbreng in de eigen diploma-lijn van de ZRB heeft gebracht, heb ik sinds kort enige hoop bij RedNed

RedNed is toch wakker geschrokken en is nu een grote inhaal slag aan het maken.
Ik ben al bij meerdere bijeenkomsten geweest en heb in het beginstadium mee mogen denken over de herzieningen van de opleidingen.

De nieuwe opleidingen gaan voldoen aan beroepsqualificatie structuur en wordt in modules en met pvb gegeven. RedNed is volgens mij hiertoe ook gedwongen door het NOC NSF.

Jammer genoeg moet ik toch wel bekennen dat ik het idee heb dat veel ideen bij het bestuur blijven liggen en zelfs van tafel gegooid worden ondanks dat in bijeenkomsten de brigades, dus de praktijk, met deze ideen unaniem kwamen. Ook riicht RedNed zich met de nieuwe opleidingen naar de commerciele sector, ik weet niet of dit een goede zet is. RedNed moet niet commercieel gaan worden.

Nu worden er speciale werkgroepen samengesteld om de opleidingen, pvb, lesstof e.d. samen te stellen. Hiervoor hebben alle brigades meerdere malen oproepen gekregen om leden naar voren te brengen......

Toch blijkt het niet zo te zijn dat van de 180 brigades 10 mensen bereid zijn om RedNed hierin te ondersteunen.
Of ligt het aan de administratie van de bond en/of de communicatie.

Ik heb mij namelijk wel naar voren geschoven voor de werkgroep diploma's bewaking & hulpverlenning en heb tot op heden, en na twee maal aangeven, nog niks vernomen van RedNed of de commissie opleidingen.

Mogelijk willen ze me niet erbij hebben, ben ik ook te kritisch RR?


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2007, 10:38:59
9910001, een gemeentelijke overheid is geen zwemvereniging en kan zodoende niet "gewoon" lid worden....


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2007, 10:53:57
Zoek binnen de gemeente een voorzitter, penningmeester en secretaris, breng een bezoek aan een notaris en weer een probleem de wereld uit. Geef de vereging als doel het opleiding van de strandwachters binnen een gemeente, maak afspraken met de gemeente over gebruik materiaal en laat de gemeente contributie betalen voor de strandwachter. Neem dan weer eens contact met redened op en weer probleem de wereld uit.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2007, 13:02:32
Zoek binnen de gemeente een voorzitter, penningmeester en secretaris, breng een bezoek aan een notaris en weer een probleem de wereld uit. Geef de vereging als doel het opleiding van de strandwachters binnen een gemeente, maak afspraken met de gemeente over gebruik materiaal en laat de gemeente contributie betalen voor de strandwachter. Neem dan weer eens contact met redened op en weer probleem de wereld uit.

9910001

Uit de stukken die mij bekend zijn.. moest de rechtsvorm altijd een vereniging of stichting zijn.., De meeste Stichtingen zijn bijzondere leden.  En er moeten andere verenigingen ook al zitten ze kilometers ver van je weg als een soort ballotage commisie bepalen of jij wel aangesloten mag worden..
Ik denk dat REDNED goed moet kijken wat ze nu willen zijn..
Willen ze een koepel zijn voor aangesloten (zwem)vereniging.. Of een "branche" koepel zijn voor professionele hulpverleningdiensten op het water en langs het water..

Verder denk ik dat degene die met de ontwikkeling van opleidingsprogramma's ook een swiftwater technician cursus zouden moeten volgen.. Er zit daar zoveel kennis en kunde, die met relatief eenvoudige technieken, toch erg veel kunnen doen ook blij vlakwater technieken. Met die kennis en kunde, valt veel meer mee te doen en dat weet je ook wat je eigenlijk uit je programma zou moeten schrappen..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2007, 13:42:05
Misschien toch een duidelijker driedeling aanbrengen in de koepelorganisatie t.a.v. hetgeen nu ook eigenlijk al gebeurt m.b.t. de nieuwe opleidingsstructuur?
Het lijkt mij verstandig om zoals Albert al aangeeft te komen tot een koepelorganisatie voor alle strandbewaking, voordat er een nieuwe organisatie in dit gat springt.
Wat er dreigt te gebeuren is dat private ondernemingen mensen weg zullen "kopen" bij verenigingen omdat ze wel (inter)nationaal gecertificeerde strandwachters moeten hebben i.v.m. de Blauwe Vlag norm.
Hierdoor wordt het gehele  brigadewerk een commerciële richting opgetrokken die mijns inziens niet wenselijk is omdat de rekening uiteindelijk gepresenteerd zal gaan worden aan de eindgebruiker (leden). Zie voor een vergelijk wat er in de duikwereld lang geleden is gebeurd.

Om terug te keren naar het oorspronkelijke bericht, jammer dat RedNed de introductie van het RWC (jetski met slee) tot op heden niet heeft opgepakt. Het gaat er naar uitzien dat men bij nieuwe ontwikkelingen de "boot" mist.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2007, 15:35:57
Geachte forum gangers,

ik denk dat de gemiddelde forum ganger hier dieper op de materie ingaat als een vergelijkbare strandwacht van een jaar of 16 tot 20 jaar. Degene die op dit forum reageren zijn de meer "geharde" kern van de verschillende reddingsbrigades of ander waterhulpverleningsdienst. De meeste hebben een hulpverlenende achtergrond en kennen de hulpverlenende keten van meerdere kanten. Maar laten we eens eerlijk zijn, willen we de aspirant strandwachten behouden, zullen we dan niet naar een basis strandzorg moeten, waar de basis strandzorg geleverd dient te worden door mensen die veel breeder in de hulpverleningsketen staan dan de huidige vrijwillige postcommandanten, centralisten, strandwacht, chauffeur van Dienst enz.

Rescue haalde reeds het incident management aan. Maar het wordt steeds meer. Wil je aspirant strandwachten nog verder opleiden moet het wel nog steeds haalbaar zijn. Vergeet niet dat de meeste strandwachten vrijwilligers zijn en dus geen inkomsten hebben, terwijl degene met de krantenwijk, de vakkenvuller in de supermarkt, de afwashulp in het restaurant wel allemaal met de benodigde Euro's naar huis gaan en zelfs die Euro's in de kroeg kunne uitgeven.

Want wat verwachten we ondertussen van een strandwacht?
  • Strandwacht A, B
  • EHBO met bijscholing
  • BLS met bijscholing
  • PBLS met bijscholing
  • Varend redden Bink, Opstapper, Motordrijver
  • AED met bijscholing
  • Rijbewijs BE
  • rijvaardigheids aantekening

Dit is het lijstje van een standaard vrijwilliger zoals de reddingsbrigade Zandvoort en vele heeft rondlopen. De lijst voor een beperkte groep wordt uitgebreidt met:
  • Bondsschipper
  • Oranje Kruis waterongevallen
  • Instructeur zwemmen
  • Instructeur varen
  • Instructeur EHBO/ BLS/ PBLS/ AED
  • . . . . . . . .

En als het aan de forum-gangers ligt, zou dat dan ook nog eens uitgebreid moeten worden met bijvoorbeeld:
  • incident management
  • DAN O2 provider
  • Brandweer/ ambulance chauffeurs opleiding
  • Swift water rescue
  • . . . . . . . . .

Mijn opmerking is dan eigenlijk, kan de basis strandzorg niet beter uitgevoerd worden door goed opgeleidde en betaalde beroepskrachten die de gehele winter hun opleidingen opfrissen en bijscholen en er een gegarandeerde en kwalitatief goede strandzorg komt welke geassisteerd wordt met vrijwilligers. Want laten we wel wezen, hoe denkt een postcommandant, die in het dagelijks leven niks met hulpverlening te maken heeft, zich goed te profilleren in een COPI overleg.

Dat de opleidingen van RN KNBRD dus achterhaald zijn is en regionaal tot verbetering zeer gewenst was, is een ieder wel duidelijk. De vraag is wel hoe men hier nu verder mee wil. Voor de ZRB was de tijd die RN KNBRD met de vernieuwing bezig was te langzaam en heeft het opleidingstraject in eigen hand genomen. Maar ik verwacht over een geruime periode zeker een aantal opleidngen binnen het RVR die ook mij nog kunnen intregeren en ben dus heel nieuwsgierig hoe het uiteindelijke plan er uit zal gaan zien. Vraagstelling blijft of je dergelijke opleidingen wel aan aan alle strandwachten kan geven of wil men toch een soort über-strandwacht creeëren die de juiste taal spreekt.

RR (regeren is vooruitzien en kennis is macht)
Elke hulpverlening start met communicatie.