Zandvoort loopt voorop!?

Auteur Topic: Zandvoort loopt voorop!?  (gelezen 17684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 26 januari 2007, 11:28:57
De klant is koning en wij als nederlanders verwachten goede hulpverlening en hier zal dan ook voor betaald worden. BBQ en en feesten is leuk maar het werk vind ik zelf leuker. Als ik alleen het BBQ en en geklooi leuk vind zoek ik wel een andere vereniging, het is belangrijk maar niet de hoofdzaak.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 1 oktober 2007, 15:55:57
Ik vind het leuk om te doen, maar werk heb ik al. Ik vertik het om het anders te zien als mijn hobby. Voor je werk word je betaald, anders is het geen werk. Zelfs vrijwilligerswerk wordt vaak betaald, behoud van uitkering enzo. Als je bij een RB zit, doe je dan vrijwilligerswerk? Ik denk daarbij zelf meer aan achter de bar staan bij een buurtcentrum, of oude kranten ophalen.

Als je vrijwilligerswerk doet bij de brandweer breng je daar hoogtwaarschijnlijk koffie met koek rond.

Ik vind de bbq en andere bijeenkomsten net zo belangrijk als het redden.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #52 Gepost op: 2 oktober 2007, 13:05:58
Ik vind het leuk om te doen, maar werk heb ik al. Ik vertik het om het anders te zien als mijn hobby. Voor je werk word je betaald, anders is het geen werk. Zelfs vrijwilligerswerk wordt vaak betaald, behoud van uitkering enzo. Als je bij een RB zit, doe je dan vrijwilligerswerk? Ik denk daarbij zelf meer aan achter de bar staan bij een buurtcentrum, of oude kranten ophalen.

Als je vrijwilligerswerk doet bij de brandweer breng je daar hoogtwaarschijnlijk koffie met koek rond.

Ik vind de bbq en andere bijeenkomsten net zo belangrijk als het redden.

Henk

We hebben het al eens of de term vrijwilliger gehad..,  Een brandweer vrijwilliger, of een sigma vrijwillger zijn net als bij reddingsbrigades gewoon vrijwilligers..
Ook bij de brandweer en bij sommige reddingsbrigades zijn beroepsmensen aan de slag..
Vrijwillig is niet synoniem als vrijblijvend.
Vrijwillig is niet het zelfde al onproffessioneel
Vrijwillig kan heel goed in de front van de actie.
Vrijwillig kan ook tegen een kleine vergoeding..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 2 oktober 2007, 14:04:11
We hebben het al eens of de term vrijwilliger gehad..,  Een brandweer vrijwilliger, of een sigma vrijwillger zijn net als bij reddingsbrigades gewoon vrijwilligers..
Ook bij de brandweer en bij sommige reddingsbrigades zijn beroepsmensen aan de slag..
Vrijwillig is niet synoniem als vrijblijvend.
Vrijwillig is niet het zelfde al onproffessioneel
Vrijwillig kan heel goed in de front van de actie.
Vrijwillig kan ook tegen een kleine vergoeding..

vrijwillig wil alleen zeggen dat je er niet voor betaald wordt. Zodra je er voor betaald wordt (ook een "kleine" vergoeding is betaald worden naar mijn mening) is het geen hobby meer, maar werk.

Onverlet dat aan de vrijwilliger eisen gesteld mogen worden.

Maar de vrijwilliger mag ook eisen stellen. Een baas roept al gauw "daar wordt je nou eenmaal voor betaald!".

Dat argument geldt dus niet. De beloning bestaat niet uit geld dus zal er wat anders tegen over moeten staan als het leuk gehouden moet worden.

Zoals dus de BBQ.

Staat bovendien boven twijfel dat de beste prestaties geleverd worden zonder een brallende opperbevelhebber. De beste teams weten ook/juist zonder schreeuwen naar elkaar de top van hun dicipline te bereiken.

Er is al binnen de brandweer bekend dat het team dat het minste lawaai maakt en de meeste lol heeft vaak wint.

Henk


Cyrus

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 2 oktober 2007, 14:52:27
Zodra je er voor betaald wordt (ook een "kleine" vergoeding is betaald worden naar mijn mening) is het geen hobby meer, maar werk.

Klopt, vrijwilligerswerk!  ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 2 oktober 2007, 17:33:25
Is er dan ook gedwongen-werk, behalve dan in oorlogstijd en in Birma?

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 2 oktober 2007, 23:23:43
Is er dan ook gedwongen-werk, behalve dan in oorlogstijd en in Birma?

Henk

Gedwongen is misschien wat veel gezegd.. Maar je hebt wel een opkomst plicht, en vrijwilligheid is niet het zelfde als vrijblijvendheid. En je hebt je opgegeven voor een bepaalde taak, dan doe je dat ook.. Ook al is het een keer niet leuk, en voelt het soms als werk..

Ook tijdens een inzet(missie) luister je naar de operationeel verantwoordelijken.. En achteraf tijdens de evalutatie mag/moet je piepen..
Maar een beetje discipline, inzetbaarheid en doorzettingsvermogen mag je wel verwachten van vrijwilligers van reddingsbrigades..
Ja en soms hoort ook de post of de plee schoonmaken, onderhoud doen, tot je taken..  

Tis niet alleen vrijheid blijheid..
Wel is het zo dat als je met elkaar een bijzondere prestatie neerzet, en je telkens weer voor uitdagende situaties komt te staan. Dat je lol hebt in werk, en dat je met elkaar als team werkt.  Juist extra je goed je best doen en je vrijwilligerswerk zeer goed tot uitmuntend doen, motiveert mensen zeker.. Middelmatigheid, motiveert mensen niet..
Het team wat de goede gezamenlijke doelen nastreeft, gemotiveerd is, heeft automatisch lol in hun werk, zelf als het rot klussen zijn..


Natuurlijk moet er een uitlaatklep zijn voor vrijwilligers.. En dat kan je ook organiseren en zelfs tijdens trainingsavonden of vrijwilliger avonden.. Maar niet tijdens inzetten..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 3 oktober 2007, 23:08:38
Vrijwilligers met onkostenvergoeding dan???? is vanuit mijn oogpunt ook betaald worden, reiskosten, onkosten voor verblijf nabij het strand, vergoeding voor niet kunnen werken tijdens een uitruk  waar ligt dan de grens in de discussie.

9910001

(met alle liefde vrijwilligers maar ooit ook betaald als vakantiebaan)
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 3 oktober 2007, 23:21:05
Ieder zijn eigen aanpak. Bij de een is het bevel is bevel, bij de ander heeft iedereen zijn taak, is het doel gemeenschappelijk en is er alleen sprake van een eindverantwoordelijkheid. Op papier.

Ik geloof niet zo in het jaren 60 model. Ook niet - vooral niet - bij reddingsdiensten. Een inzet voorstel noem ik altijd een inzet voorstel. Als iemand een beter idee heeft (wat maar al te vaak het geval is) hoor ik het graag. Hier zijn prachtige oplossingen uit voort gekomen, waar ik (als bevelvoerder zal ik maar zeggen) nooit opgekomen was.

Maar ik respecteer een andere aanpak bij collega's.

Henk