stormhout zagen door de brandweer

Auteur Topic: stormhout zagen door de brandweer  (gelezen 8191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sjonny20

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Gepost op: 23 januari 2007, 22:41:24
hallo mensen ik zelf heb bij de brandweer gezeten en ben studentboomverzorging nu heb ik wel enige ervaring met het zagen van storm hout door mijn vakgebied, maar bij de brandweer heb ik nog nooit stormhout gezaagd en aan de ene kant maar goed ook want hoe de brandweer te werk gaat met een motorketting zaag is eigenlijk een beetje te gek voor woorden ik noem: kettingolie in het benzine tankje, de zaag niet aan het lopen krijgen(ik weet een zaag loopt niet), zagen met een giga botte ketting, de zaag constant vast hebben zitten en dan met 4 man die zaag lostrekken (owja dan weet ik gelijk waarom ze naar zon melding met 6 man gaan) en een beetje voor de mensen die het moeten opruimen is het zo lastig om alles beetje op 1 mooie hoop te leggen(nu ben ik gelukkig geen snipperkoning maar klimmer dus heb ik daar geen last van) maar mensen is het zo moeilijk om gewoon alles eens rustig te bekijken voor dat je uit die wagen jumpt de zaag in het hout te zetten zondar dat het allemaal wat uitmaakt,..... wat krijgen jullie trouens voor zaagcursus bij de brandweer....

mvg




RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2007, 22:42:36
ewn wat si je doel met deze posting?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2007, 22:45:54
ewn wat si je doel met deze posting?

Als je goed leest vraagt hij zich af wat voor opleiding de brandweer krijgt in onderhoud en gebruik van een kettingzaag en of de brandweer zich wel houd aan de veiligheidsvoorschriften. Begrijpend lezen is soms moeilijk....  ;)


sjonny20

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2007, 22:55:18
dat bedoel ik te zeggen jah...


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2007, 12:57:40
ooohja... ghehe k vatte t niej  :-[ :-[


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2007, 13:06:56
Elke brandwacht krijgt een zeer basale instructie hoe te werken met kettingzaag..
Zaagbroek, en bosbouw helm word genoemd en je speelt er een paar keer mee..

Bomen omzagen, die onder spanning staan.. vergt wel wat inzicht, kennis en kunde..   Tja, niet elke brandweerman doet dat wekelijks, en krijgen niet zo'n uitgebreide opleiding als sommige andere beroepsgroepen..


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2007, 13:30:26
Naast de broek en de speciale helm, zijn naar mijn weten de zaaglaarzen ook voortaan verplicht.

Maar wat betreft de snelheid van de inzet, wanneer wij een storm hebben zoals vorige week, gaan wij er geen extra tijd insteken dan nodig is. Dus dan gooien wij inderdaad alles op een hoop, en hup, verder naar de volgende klus.

En wat betreft de zaagcursus, wij krijgen sumier een uitleg over het zagen. Over hangende  en liggende takken. Maar de Oefen Leidraad geeft daar extra informatie over die de oefenleiders aan de manschapppen over moeten brengen (Lesbrief 207).
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2007, 15:16:50
k wou net zeggen.. het zit in de oefen leidraad ofzo... en tijdens de cursus moeten ze het doen.. is het oo keen examen onderdeel?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2007, 15:24:13
Naast de broek en de speciale helm, zijn naar mijn weten de zaaglaarzen ook voortaan verplicht.

Maar wat betreft de snelheid van de inzet, wanneer wij een storm hebben zoals vorige week, gaan wij er geen extra tijd insteken dan nodig is. Dus dan gooien wij inderdaad alles op een hoop, en hup, verder naar de volgende klus.

En wat betreft de zaagcursus, wij krijgen sumier een uitleg over het zagen. Over hangende  en liggende takken. Maar de Oefen Leidraad geeft daar extra informatie over die de oefenleiders aan de manschapppen over moeten brengen (Lesbrief 207).


De meeste brandweer laarsen zijn die ook gelijktijdig zaaglaarsen ??


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2007, 16:25:17
Persoonlijk vind ik het niet zo netjes hoe je je vraag stelt, maar toch. In je vraagstelling zet je het neer dat ieder brandweerman een dolle is die meteen met een kettingzaag begint te zwaaien en dat er absoluut geen brandweerman/vrouw die kan zagen.

Ik denk, omdat je zelf nog nooit hebt hoeven te zagen bij de brandweer en niet weet hoe de brandweerman een beknopte opleiding krijgt in zagen, dat je nog niet zo lang in dienst bent, en waarschijnlijk net met de "verkeerde" personen op een incident hebt gestaan. De brandweer krijgt de bomen meestal op de vreemdste manieren aangeleverd tijdens een storm, waarna het meestal absoluut niet makkelijk is om een boom goed aan te pakken. In een brandweerkorps zullen zeker personen zitten die niet zo graag met een kettingzaag omgaan en de feeling hiervoor niet hebben, deze personen zijn gewoon in andere vaardigheden beter, maar mijn mening is dat het iedereen het kan leren. Hier zit natuurlijk ook een stukje kennis het zagen en inzicht bij.

Bij de brandweer zit de tekeningzaag in de module 204 Hulpverlening en in de leidraad oefenen. Op de cursus is het onderdeel een vrij beknopt geheel. Een gedeelte theorie over de zaag en de bijbehorende kledij en accesoires en een gedeelte praktijk. Bij ons kwam dat neer op 5 avonden hanteren van een kettingzaag. De handigheid met de zaag is al te verkrijgen door te oefenen. Bij ons in het korps wordt deze ieder jaar volgens de leidraad oefenen behandeld, maar worden er wel ander situaties gecreerd, dan een standaard "boom op wegdek".

Wat betreft het sorteren van het hout, we zijn geen sorteerbedrijf!!! Neeh.. Geintje  ;) Meestal is het zo als er een boom valt, dan vallen er meerdere en zit er toch een zekere tijdsdruk achter, omdat er een pakket verder werk ligt.